100 درصد تخفیف بهاره مشاوره تخصصی.

مشاوره تخصصی مهاجرت با 100٪ تخفیف (بهاره)

100٪ تخفیف مشاوره

دریافت مشاوره دریافت مشاوره

هزینه های تحصیل در مالزی 2024 (✅ لیست شهریه + بورسیه)

malaysia Flag

در چند دهه‌ی گذشته تحصیل در مالزی مورد توجه بسیاری از ایرانیان بوده است. دانشجویان زیادی از سراسر دنیا برای تحصیل به این کشور مهاجرت می‌کنند. بدون شک یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب این کشور برای ادامه‌ی تحصیل بعد از سطح علمی نسبتا خوب دانشگاه های این کشور، هزینه های تحصیل در مالزی است. به همین دلیل در این مقاله به بررسی بیشتر هزینه ها و توضیحات تکمیلی در خصوص هزینه‌ها و شهریه تحصیل در مالزی پرداخته‌ایم. پاسخ سوالات خود را در این مقاله بیابید؛ سوالاتی مثلِ:

  • اخذ ویزای تحصیل در مالزی چقدر هزینه دارد؟
  • هزینه های تحصیل در مالزی چقدر است؟
  • شهریه بهترین دانشگاه های مالزی چقدر است؟
  • ارزان‌ترین دانشگاه های مالزی کدامند؟
  • هزینه های زندگی در مالزی چقدر برآورد می‎شود؟

✅ هزینه های تحصیل در مالزی

هزینه های تحصیل در مالزی، در مقایسه با اکثر کشورهای جهان پایین‌تر است. این کشور آسیایی با جمعیت حدود 33 میلیون نفر سالانه تعداد زیادی مهاجر تحصیلی را به خود جذب می‌کند. با توجه به سطح علمی نسبتا بالای دانشگاه های مالزی متقاضیان تحصیل در این کشور کیفیت بالای آموزش را با هزینه های مقرون به صرفه تجربه می‌کنند. مالزی کشور فرهنگ ها و ملیت های متفاوت است و پذیرش خارجی‌ها توسط مردم به راحتی صورت می‌گیرد و فضای گرم و مطلوبی را برای مهاجران ایجاد می‌نماید. در این مقاله به بررسی هزینه های تحصیل در مالزی پرداخته‌ایم.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

1. تحصیل در مالزی

کشور مالزی به عنوان یکی از کشورهای آسیایی که در حال طی کردن روند رشد بسیار سریع در هزاره سوم است به عنوان مقصد مهاجرت بسیاری از افراد در نظر گرفته می‌شود. یکی از راه های مهاجرت به مالزی مهاجرت به قصد تحصیل در این کشور است. با توجه به سطح علمی بالا و پایین بودن هزینه های تحصیل در مالزی انتخاب این کشور می‌تواند یک انتخاب آگاهانه و صحیح محسوب شود.

بهترین دانشگاه های مالزی با هزینه های مقرون به صرفه‌ی تحصیل، راه را برای آینده‌ای بهتر و حضور در مشاغلی با درآمد و شرایط مناسب‌تر برای متقاضیان باز کرده‌اند. این دانشگاه‌ها با اعتبار جهانی خود حق انتخاب بیشتری برای فارغ‌التحصیلان برای زندگی در هر کجای دنیا ایجاد می‌کنند.

هزینه های تحصیل در مالزی
Putrajaya,-Malaysia-(3)
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. مراحل اخذ ویزای تحصیل در مالزی

برای اخذ ویزای تحصیل در مالزی باید مراحل زیر توسط داوطلب انجام گیرد:

  • مرحله 1 – ارتباط با موسسه: دانشجویان می‌توانند مستقیماً از دانشگاه منتخب خود برای دریافت ویزای دانشجویی اقدام نمایند و درخواست خود را با اطلاعات کامل برای دانشگاه ارسال کنند. لازم به ذکر این که پاسپورت متقاضی باید بیش از 1 سال اعتبار داشته باشد.
  • مرحله 2 – انتظار برای تایید پذیرش: اطلاعیه پذیرش از طریق اداره مهاجرت در مالزی در مدت 7 روز ارسال می‌شود.
  • مرحله 3 – ارائه مدارک لازم: متقاضیان باید لیست مدارک مورد نیاز را در سایت رسمی دانشگاه پیدا کنند. آن‌ها سپس باید تمامی مدارک را برای اخذ ویزای تحصیل در مالزی به دانشگاه مقصد ارسال نمایند.
  • مرحله 4 – تایید گذرنامه دانشجویی: دانشگاه نامه‌ای مبنی بر تایید و پذیرش دانشجو ارسال کرده و اداره مهاجرت مالزی نامه تاییدیه‌ی نهایی را صادر می‌نماید.
  • مرحله 5 – اطلاع دادن جزئیات پرواز به دانشگاه: دانشجویان باید مکان فرودگاه، شماره پرواز و تاریخ و زمان ورود به مالزی را به دانشگاه اطلاع داده تا نماینده دانشگاه برای ورود دانشجو به مالزی به فرودگاه آمده و جزئیات را در اختیار دانشجو قرار دهد. اداره مهاجرت مالزی در طول دو هفته، ویزای دانشجویی را صادر و به دانشجو اطلاع خواهد داد.

3. هزینه های ویزای تحصیل در مالزی

دانشجویان بین المللی متقاضی ویزای تحصیل در مالزی باید هزینه های زیر را بپردازند. بسته به رشته، دانشگاه و ماهیت برنامه، هزینه ها ممکن است متفاوت باشد. با این حال، هزینه های ذکر شده در زیر برای همه دانشجویان خارجی الزامی و مشترک است:

نوع هزینهکمتر از 6 ماهبین 6 تا 12 ماه
هزینه پردازش دانشجوی جدید500 RM1000 RM
هزینه‌ی eVAL150 RM150 RM
هزینه‌ی صدور iKad50 RM50 RM
هزینه های بیمه و پزشکی250 RM250 RM

درخواست ویزای مالزی برای دانشجویان بین‌المللی بسته به نوع دوره و نوع موسسه‌ای که دانشجو تصمیم دارد در آن ثبت نام کند متفاوت است. در جدول زیر نرخ هزینه های تحصیل در مالزی در موسسات مختلف را مشاهده می‌نمایید:

نوع دانشگاه/کالج در مالزیهزینه های ویزای تحصیل در مالزی
موسسه عالی خصوصیRM 1,060  تا  RM 1,560
موسسه خصوصیRM 810  تا  RM 1,060
مراکز معتبر بین المللیRM 810  تا  RM 1,060
موسسات دولتی یا عمومیRM 810  تا  RM 1,560
هزینه های تحصیل در مالزی
Putrajaya,-Malaysia-(2)

4. بهترین دانشگاه های مالزی

در کشور مالزی دانشگاه های زیادی وجود دارد که در رده‌بندی‌های جهانی معتبر حضور دارند. معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی برای سطح علمی دانشگاه ها توسط سایت‌های QS، USNews و شانگهای ارائه می‌شود. ما در این مقاله از رتبه بندی QS برای تعیین سطح دانشگاه ها استفاده نموده‌ایم.

کشور مالزی با داشتن 19 دانشگاه در بین 1000 دانشگاه برتر برای تحصیل در سال 2024 در لیست QS یکی از بهترین کشورها برای تحصیل است. 5 دانشگاه کشور مالزی در رتبه های زیر 200 بهترین دانشگاه های جهان قرار دارند.

بهترین دانشگاه های مالزی از دید رتبه بندی QS عبارتند از:

5. هزینه های تحصیل در مالزی

متوسط هزینه های تحصیل در مالزی تقریباً 3900 دلار در سال است که از اکثر کشورهای دیگر پایین‌تر است. به طور کلی هزینه های تحصیل در مالزی در دانشگاه های مختلف و بر اساس رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. شهریه در دانشگاه های دولتی برای مدرک کارشناسی معمولا از 2180 تا 4920 دلار آمریکا در سال و برای کارشناسی ارشد از 545 تا 4370 دلار آمریکا در سال متغیر است.

در برخی موارد هزینه های تحصیل در مالزی برای رشته‌های پزشکی به 29500 دلار آمریکا در سال نیز می‌رسد.

اما هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی متفاوت است و بازه‌ی قیمتی بزرگ‌تری دارد. هزینه های تحصیل در مالزی در دانشگاه های خصوصی برای مدرک لیسانس معمولا بین 1470 تا 10200 دلار آمریکا در سال می‌تواند متغیر باشد در حالی که برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد این هزینه بین 1630 تا 3280 دلار آمریکا در سال است. هزینه‌ی سالانه‌ی تحصیل در رشته های پزشکی در بعضی دانشگاه های خصوصی به 21680 دلار آمریکا نیز می‌رسد.

هزینه های تحصیل در مالزی
Malacca,-Malaysia

6. هزینه های تحصیل در بهترین دانشگاه های مالزی

با وجود پیشرفت های قابل توجه در سیستم آموزش عالی این کشور، هزینه های تحصیل در مالزی به طور قابل توجهی پایین است. این شرایط مساعد باعث می شود تا دانشجویان بین المللی به راحتی در دانشگاه های برتر مالزی تحصیل کنند و در عین حال هزینه های مالی کمی را متحمل شوند.

در جدول زیر هزینه های تحصیل در مالزی در بهترین دانشگاه های این کشور در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد آورده شده است:

نام دانشگاهنام دانشگاه به لاتینکارشناسیکارشناسی ارشد
دانشگاه مالایاUniversiti Malaya2750 تا 32264 دلار در سال3130 تا 14000 دلار در سال
دانشگاه علوم مالزیUniversiti Sains Malaysia3437.5 تا 6250 دلار در سال2176 تا 19250 دلار در سال
دانشگاه پوترا مالزیUniversiti Putra Malaysia2140 تا 4280 دلار در سال1915 تا 7750 دلار در سال

به طور کلی، تحصیل در دانشگاه های مالزی برای دانشجویان بین المللی، از نظر اقتصادی در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر به صرفه‌تر است. این ارزان‌تر بودن حتی در خصوص شعب دانشگاه های بین‌المللی نیز صادق است. برای مثال، هزینه تحصیل برای اخذ مدرک لیسانس در علوم کامپیوتر از دانشگاه موناش واحد مالزی سالانه 9222 دلار آمریکا است. در حالی که ادامه تحصیل در دانشگاه موناش استرالیا دو برابر گرانتر بوده و به 23000 دلار در سال می‌رسد.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. ارزان ترین دانشگاه های مالزی

  • بدون شک یکی از مقرون به صرفه ترین دانشگاه های مالزی برای تحصیل، دانشگاه مالایا است. حداقل هزینه های تحصیل در مقطع لیسانس این دانشگاه 2750 دلار در سال است.
  • دانشگاه آزاد مالزی (Open University of Malaysia (OUM)) به عنوان یک موسسه خصوصی با هزینه‌ی تحصیل 1530 RM (تقریباً 370 دلار آمریکا) در هر ترم برای مدرک لیسانس نیز یکی از ارزانترین دانشگاه های مالزی به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که این رقم برای دانشجویان بین‌المللی 20٪ افزایش اسمی دارد.
  • تحصیل مقطع کارشناسی در دانشگاه اوتارا مالزی (University of Utara Malaysia (UUM)) از 1272.98 دلار در سال شروع می‌شود.
  • دانشگاه تون حسین اون مالزی (Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM)) با شهریه متوسط سالانه 7350 رینگیتی معادل 1573.03 دلار آمریکا، راه مناسبی برای پیگیری اهداف آموزشی ارزان‌قیمت ارائه می‌دهد.
  • دانشگاه پرلیس مالزی (universiti malaysia perlis (unimap)) برای متقاضیان تحصیل در مقطع لیسانس به زبان انگلیسی در سال اول بین 2450 تا 2680 دلار هزینه داشته و پس از آن، این هزینه به کمتر از 2000 دلار کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است که این هزینه ها اسکان در خوابگاه های دانشجویی را نیز  شامل می‌شود.
  • هزینه های تحصیل در مالزی در دانشگاه UCSI برای مدرک لیسانس تنها با 15000 RM (تقریباً معادل 3600 دلار آمریکا) شروع می‌شود.
  • در مقطع کارشناسی ارشد نیز، دانشگاه های دانشگاه فناوری مارا (به لاتین Universiti Teknologi Mara) با شروع از 562.25 دلار آمریکا در سال و دانشگاه کوالالامپور با حداقل هزینه‌ی 1133.24 دلار آمریکا در سال جزء دانشگاه های معتبر و ارزان به حساب می‌آیند.
Penang,-Malaysia-(2)
Penang,-Malaysia-(2)

8. هزینه زندگی در مالزی

هزینه های زندگی در زمان تحصیل در مالزی را می‌توان به صورت کلی به دو دسته‌ی هزینه های جاری زندگی و هزینه های محل زندگی تقسیم نمود.

هزینه های جاری زندگی در مالزی به آن دسته از هزینه هایی اطلاق می‌شود که مربوط به زندگی روزمره است و بستگی زیادی به نحوه‌ی زندگی افراد دارد. این دسته از هزینه ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خوراک
  • پوشاک
  • حمل و نقل
  • خرید روزانه‌ی فروشگاهی
  • مالیات
  • قبوض مختلف مانند برق، اینترنت

اما هزینه های محل سکونت تنها شامل اجاره بهای محل زندگی می‌شود. این هزینه به محل انتخابی زندگی، متراژ، امکانات رفاهی و از این دست موارد بستگی دارد. اجاره‌ی آپارتمان در مناطق مختلف شهر می‌تواند این هزینه ها را کم یا زیاد نماید.

علیرغم تنوعی که در هزینه‌کرد افراد مختلف می‌تواند وجود داشته باشد سایت‌های مختلف اعداد متوسطی را برای این هزینه ها از روی مطالعات آماری و میانگین‌گیری از اطلاعات وارد شده توسط افراد داوطلب ارائه می‌دهند. یکی از معتبرترین سایت‌ها سایت Numbeo است که میانگین نتایج آماری اعلام شده توسط این سایت برای هزینه های زندگی و تحصیل در مالزی را به اختصار در جدول زیر آورده‌ایم:

هزینه های جاری ماهانه زندگی در مالزیمبلغ هزینه
هزینه جاری تخمینی زندگی در مالزی برای یک خانواده‌ی چهار نفره1666.3 دلار (7806.5 رینگیت)
هزینه جاری زندگی در مالزی برای یک نفر473.3 دلار (2217.4 رینگیت)
آپارتمان تک خوابه در مرکز شهر1,627.98 رینگیت
آپارتمان تک خوابه خارج از مرکز شهر1,151.33 رینگیت
آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر2,831.48 رینگیت
آپارتمان سه خوابه خارج از مرکز شهر1,926.67 رینگیت

جالب است بدانید که با اینکه متوسط هزین ‌های جاری زندگی برای تحصیل در مالزی 13.6 درصد بیشتر از ایران است اما اجاره بهای محل سکونت در این کشور 9.6 درصد از ایران ارزان‌تر است.

9. مزایا و معایب تحصیل در مالزی

متقاضیان تحصیل در بهترین دانشگاه های مالزی باید نسبت به این کشور و مزایا و معایب زندگی در آن شناخت کافی داشته باشند. هر چند تحصیل در بعضی از بهترین دانشگاه های آسیا و جهان در مالزی ممکن می‌شود ولی امکانات ضعیف‌تر دانشگاه های دولتی نسبت به دانشگاه های خصوصی و شرایط نامناسب و غیربهداشتی خوابگاه و سلف غذاخوری در دانشگاه های دولتی ممکن است هزینه های تحصیل در مالزی را برای دانشجویان بین‌المللی بیشتر نماید.

ارائه بسیاری از دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی و تسلط اکثر شهروندان مالزی به این زبان شرایط را برای زندگی و برقراری رابطه با اهالی کشور مالزی راحت‌تر می‌نماید ولی یقیناً نمی‌تواند دلتنگی و دوری از خانواده را به طور کلی پوشش دهد.

تنوع زیاد فرهنگ‌ها و ملیت‌های بومی مالزی باعث شده است که مردم این کشور اتباع خارجی، گردشگران و دانشجویان بین المللی را به خوبی و گرمی بپذیرند ولی مشکلات ایمنی، دزدی و زورگیری با موتور در کوچه‌های خلوت برای همه وجود دارد.

هر چند هیچ تضمینی برای اقامت در مالزی پس از فارغ التحصیلی وجود ندارد و یافتن شغل بعد از پایان تحصیل در این کشور با توجه به رقابت شدید فارغ‌التحصیلان سخت خواهد بود ولی امکان داشتن شغل برای دانشجویان بین‌المللی در مالزی پس از فارغ التحصیلی از طریق Employment Pass و حضور در این کشور به مدت 2 تا 5 سال برای کار بعد از فارغ‌التحصیلی با گذرنامه استخدام شرایط جذابی را برای متقاضیان ایجاد می‌کند.

ارزان و مقرون به صرفه بودن هزینه های تحصیل در مالزی و زندگی دانشجویی در این کشور شرایط خوبی را برای علاقمندان به علم و دانش ایجاد می‌کند ولی عدم امکان تحصیل در دو رشته به صورت هم‌زمان ممکن است زیاد باب طبع این دسته از دانشجویان نباشد.


سوالات متداول هزینه های تحصیل در مالزی

✅ آیا تحصیل در مالزی به صرفه است؟

بله، هزینه های تحصیل در مالزی و زندگی در این کشور بسیار پاین و مقرون به صرفه است.

✅ آیا مدارک تحصیلی مالزی معتبرند؟

بله، بسیاری از دانشگاه های این کشور در لیست 1000 دانشگاه برتر دنیا حضور دارند.

✅ هزینه های تحصیل در مالزی به چه عواملی بستگی دارد؟

رشته‌ی تحصیلی، مقطع و دانشگاه انتخابی در هزینه تحصیل دانشجویان موثر است.

✅ هزینه های ویزای تحصیل در مالزی به چه عواملی بستگی دارد؟

هزینه های ویزای تحصیل در مالزی به نوع دانشگاه مقصد و مدت زمان حضور دانشجو در این کشور مرتبط است.

✅ آیا داشتن پذیرش از دانشگاه های مالزی برای اخذ ویزای تحصیلی لازم است؟

بله، تنها در صورت داشتن پذیرش از یک دانشگاه مالزی ویزای تحصیلی برای متقاضیان صادر می‌شود.

جمع بندی

Conclusion

انتخاب تحصیل در مالزی ، انتخابی هوشمندانه است که درهایی را به روی آموزش در سطح جهانی در محیطی متنوع و پر جنب و جوش برای دانشجویان بین المللی می‌گشاید. مالزی کشور فرهنگ‌های متفاوت با قومیت‌های مختلف است و اکثر مردم این کشور به زبان انگلیسی هم صحبت می‌کنند. پایین بودن هزینه های تحصیل در مالزی در کنار سطح علمی نسبتا بالای دانشگاه های این کشور شرایط را برای دانشجویان بین‌المللی خاص و ویژه کرده است.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا اینجا کلیک کنیدو فرم ارزیابی را پر کنید.

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18

ثبت درخواست مشاوره
هزینه: موقتا رایگان