100 درصد تخفیف بهاره مشاوره تخصصی.

مشاوره تخصصی مهاجرت با 100٪ تخفیف (بهاره)

100٪ تخفیف مشاوره

دریافت مشاوره دریافت مشاوره

هزینه تحصیل در آلمان 2024 (💸 تحصیل رایگان+هزینه زندگی)

germany Flag

هزینه تحصیل در آلمان یکی از اولین دغدغه‌های متقاضیان اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور و همچنین یکی از ویژگی‌های مهمی است که تحصیل در آلمان را برای دانشجویان بین‌المللی ویژه می‌کند. اگر قصد مهاجرت به آلمان را دارید و می‌خواهید بدانید خبر امکان تحصیل رایگان در آلمان چقدر صحت دارد، در این مقاله همراه ما باشید تا با جزئیات کامل هزینه زندگی و تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی آلمان را برآورد کنیم و خبرهای خوبی بهتان بدهیم. ما در این مقاله مجموعه‌ای از مهم‌ترین اطلاعات در خصوص هزینه تجصیل در آلمان را فراهم کرده‌ایم تا به پرسش‌های شما پاسخ دهیم. برخی از این پرسش‌ها عبارتند از:

  • شهریه دانشگاه های آلمان چقدر است؟
  • زندگی دانشجویی در آلمان چقدر هزینه دارد؟
  • آیا دانشجویان بین‌المللی امکان کار دانشجویی در آلمان را دارند؟
  • شرایط تحصیل رایگان در آلمان به چه صورت است؟
  • هزینه تحصیل در پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در آلمان چقدر است؟

✅ بررسی هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان مهم‌ترین مزیت تحصیل در این کشور است. چرا؟ چون هزینه دانشگاه های دولتی آلمان صفر و شهریه دانشگاه های خصوصی این کشور مقرون‌به‌صرفه است. به عبارت دیگر تحصیل در آلمان نه تنها آموزشی با بالاترین کیفیت و اعتبار جهانی را همراه با اساتید ماهر به ارمغان می‌آورد بلکه مناسب‌ترین هزینه زندگی و تحصیل را در پی دارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا به صورت مفصل هزینه تحصیل پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در آلمان را نشانتان داده، از هزینه زندگی دانشجویی در آلمان نیز حرف بزنیم.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

Reichstag-Building-2,-Berlin,-Germany

1. مهم‌ترین مزایای تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای مهاجرپذیر جهان، یک مزیت بزرگ دارد: تحصیل در دانشگاه آلمان هزینه ندارد. دانشجویان بین‌المللی در حالی از این مزیت بهره‌مند می‌شوند که شرایط فاند تحصیلی آلمان برایشان فراهم است و با اخذ بورسیه، هزینه زندگی و تحصیل در آلمان دیگر برایشان دغدغه نیست.

مزایای دیگری نیز در تحصیل در آلمان وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • تنوع بالای برنامه‌ها و رشته‌های تحصیلی در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا
  • امکان تحصیل به هر دو زبان انگلیسی و آلمانی و همچنین بهبود زبان آلمانی در این کشور
  • اجازه کار دانشجویی و وجود فرصت‌های شغلی متنوع
  • کیفیت بالای آموزش و تمرکز بر تقویت مهارت‌های عملی همزمان با آموزش تئوری
  • اعتبار جهانی مدارک دریافتی و امکان گسترش روابط
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. شرایط تحصیل در آلمان

از جمله مهم‌ترین سوالات متقاضیان مهاجرت به آلمان می‌توان به چگونگی شرایط و مبلغ هزینه تحصیل در آلمان اشاره کرد. در خصوص پرسش اول باید بگوییم شرایط تحصیل در آلمان را مقطع تحصیلی دانشجو تعیین می‌کند.

دانشجویان مقطع کارشناسی نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارند و تنها با داشتن مدرک پایان دوره دبیرستان (دیپلم) می‌توانند برای تحصیل در بهترین دانشگاه های آلمان اقدام کنند اما دانشجویان تحصیلات تکمیلی (مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا) باید در آزمون ورودی نمره قبولی کسب کنند. یکی از آزمون‌های مورد تأیید اکثر دانشگاه‌های آلمان، آزمون GRE (Graduate Record Examination) است که امکان شرکت در آن در بیش از 160 کشور وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که فارغ از مقطع تحصیلی، مسئله زبان برای تحصیل در آلمان مطرح است. تحصیل در آلمان به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی امکان‌پذیر است و شما برای انتخاب هر یک از آن‌ها، به مدارک معتبر (مانند آیلتس و تافل برای زبان انگلیسی و TestDAF و DSH برای زبان آلمانی) نیاز دارید.

قبل از برآورد هزینه، شما باید بدانید از شرایط اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان اطلاعات داشته باشید و بهترین دانشگاه های این کشور را بشناسید. پس چند قدم باقی‌مانده تا هزینه زندگی دانشجویی و تحصیل در آلمان را با ما طی کنید.

هزینه زندگی دانشجویی در آلمان
Neuschwanstein-Castle02,-Schwangau,-Germany

3. شرایط اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان

برای اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های آلمان کافیست واجد شرایطی که پیش‌تر شرح داده شد، باشید و مدارکتان را برای دانشگاه مورد نظر خود و با در نظر گرفتن برنامه‌ی تحصیلی که علاقه دارید، بفرستید.

دانشجویان بین‌المللی همچنین باید برای دریافت ویزای تحصیلی از طریق سفارت آلمان در کشور محل زندگی خود اقدام و درخواست خود را ثبت کنند. برای ثبت این درخواست برخی مدارک لازمند؛ از جمله:

  • گواهی قبولی در آزمون ورودی (در صورت وجود)
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • مدرک زبان (انگلیسی یا آلمانی)
  • بیمه سلامت
  • مدارک شناسایی و پاسپورت معتبر

توجه داشته باشید که مدارک شما باید ترجمه شود.

4. بهترین دانشگاه های آلمان

اگر به دنبال بهترین دانشگاه های آلمان و موقعیت آن‌ها در جهانید، به جدول زیر دقت کنید چرا که ما در این جدول اسامی این دانشگاه‌ها را بر اساس رتبه‌بندی جهانی QS در سال 2024 فهرست کرده‌ایم:

نام بهترین دانشگاه های آلمانرتبه QS
Technical University of Munich37
Ludwig-Maximilians-Universität München54
Universität Heidelberg87
Freie Universitaet Berlin98
RWTH Aachen University106
(KIT (Karlsruhe Institute of Technology119

خوب است بدانید که دانشگاه فنی مونیخ، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ و دانشگاه هایدلبرگ آلمان از ارزان ترین دانشگاه های آلمان به شمار می‌روند.

در بخش بعدی به مهم‌ترین پرسش این مقاله جواب می‌دهیم: هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟

شهریه دانشگاه های آلمان
Illuminated-artwork-Molecule-Man-above-the-river-Spree

5. هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان صفر است! به عبارت دیگر اگر یک دانشجوی بین‌المللی موفق شود از دانشگاه‌های دولتی آلمان پذیرش بگیرد، می‌تواند به رایگان در این کشور درس بخواند. خرج تحصیل در المان برای این دسته از دانشجویان تنها بین 100 تا 350 یورو به عنوان هزینه ثبت نام است.

اما هزینه تحصیل در آلمان برای دانشجویانی که از دانشگاه‌های خصوصی این کشور پذیرش می‌گیرند، متفاوت است. این دسته از دانشجویان اگر در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل باشند، باید مبلغی نزدیک به 26,000 یورو در سال بپردازند. همچنین شهریه دانشگاه های آلمان در بخش تحصیلات تکمیلی به 40,000 یورو در سال می‌رسد.

به خاطر داشته باشید که تحصیل کارشناسی در آلمان بین 3 تا 4، کارشناسی ارشد بین 2 تا 3 و دکترا 4 تا 6 سال زمان می‌برد.

6. شهریه دانشگاه های آلمان

در ادامه به صورت جزئی‌تر از هزینه تحصیل در المان حرف می‌زنیم و شهریه برخی از بهترین دانشگاه های خصوصی این کشور را برآورد می‌کنیم.

هزینه دانشگاه های آلمان: کالج Bard برلین

کالج Bard برلین در سال 1999 فعالیت خود را آغاز کرد و امروزه برنامه‌های متنوعی را برای دانشجویان بین‌المللی توسط اساتید بین‌المللی ارائه می‌دهد. این دانشگاه که برنامه‌های خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کند، یکی از ارزان‌ترین دانشگاه های آلمان به شمار می‌رود. هزینه تحصیل و زندگی در کالج Bard آلمان در بازه 22,550.50 تا 31,915.50 قرار دارد.

نه تنها شهریه سایر دانشگاه های آلمان در ادامه ذکر می‌شود، بلکه از هزینه تحصیل پرطرفدارترین رشته‌ها در دانشگاه های آلمان بحثی به میان می‌آید. پس با ما بمانید.

هزینه زندگی و تحصیل در آلمان
Wasserschloss-in-Hamburg,-Germany

هزینه دانشگاه در آلمان: دانشگاه تجارت مونیخ

مدرسه تجارت مونیخ (Munich Business School) بهترین موسسه آموزشی خصوصی در حوزه تجارت و مدیریت به شمار می‌رود. این دانشگاه با اساتید ماهر و هدف‌های والا انتخابی مناسب برای دانشجویانیست که می‌خواهند در حوزه بازرگانی، تجارت و مدیریت مشغول به تحصیل شوند. هزینه دانشگاه های آلمان در مقایسه با این دانشگاه گاهی بالا به نظر می‌رسد چرا که حدود 24,000 یورو می‌توانید مدرک معتبر بگیرید.

هزینه دانشگاه های آلمان: دانشگاه EBC Hochschule

دانشگاه EBC Hochschule به عنوان یکی از بهترین‌دانشگاه‌های خصوصی آلمان که متمرکز بر علوم اقتصادی و بین‌المللی فعالیت می‌کند، از بهترین انتخاب‌ها برای دانشجویان است. اگر مقایسه‌ای میان شهریه دانشگاه های آلمان داشته باشیم، می‌بینیم که این دانشگاه با حدود 10,000 یورو از دانشگاه های ارزان آلمان به شمار می‌رود.

خوب است بدانید که دانشگاه EBC Hochschule در شهر هامبورگ واقع شده است.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. هزینه پرطرفدارترین رشته‌ها در آلمان

رشته تحصیلی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه تحصیل در آلمان است. به عبارت دیگر میان مبلغی که یک دانشجوی علوم اقتصاد به عنوان شهریه دانشگاه های آلمان می‌پردازد با مبلغی که دانشجوی MBA می‌پردازد، تفاوت وجود دارد.

در فهرست زیر نام برخی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در آلمان را آورده، هزینه تحصیل در دانشگاه المان را در آن رشته ذکر کرده‌ایم:

  • هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان: بین 1,000 تا 10,000 یورو در سال
  • هزینه تحصیل حقوق در آلمان: از 305 تا 20,000 یورو در سال
  • هزینه تحصیل مهندسی در آلمان: 500 تا 20,000 یورو در سال
  • هزینه تحصیل mba در آلمان و مدیریت بازرگانی: از 3,400 تا 44,000 یورو در سال
  • هزینه تحصیل معماری در آلمان: از 560 تا 6,000 یورو سال
شهریه دانشگاه های آلمان

8. بورسیه های آلمان

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، هزینه دانشگاه های دولتی آلمان تنها بین 100 تا 350 یوروست که در هنگام ثبت نام پرداخت می شود اما دانشگاه‌های خصوصی این کشور شهریه دارند. همچنین هزینه زندگی دانشجویی در آلمان نیز باید مورد توجه تمامی دانشجویان بین‌المللی باشد. پس بورسیه‌های تحصیلی می‌تواند در پرداخت مجموع این هزینه‌ها (به جز هزینه ثبت نام کمک کند.

بورسیه های تحصیلی آلمان به دو دسته اصلی دولتی و غیردولتی تقسیم می‌شوند که بخشی از یا تمام هزینه زندگی و تحصیل در آلمان را می‌پردازند. در فهرست زیر، از مهم‌ترین بورسیه‌های تحصیلی آلمان (سال 2024) نام می‌بریم:

  • DAAD (The German Academic Exchange Service)
  • بنیاد هاینریش بل (Heinrich Böll Foundation Scholarship)
  • بورسیه ملی DeutschlandStipendium
  • Konrad-Adenauer-Stiftung
  • ایراسموس

جدا از این بورسیه‌ها، چه راه دیگری برای کاهش هزینه زندگی و تحصیل در آلمان وجود دارد؟ در آخرین بخش از مقاله ضمن برآورد هزینه زندگی دانشجویی در آلمان، به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

9. هزینه زندگی دانشجویی در آلمان

هزینه زندگی و تحصیل در آلمان دو نکته مهم برای تمام دانشجویانی‌اند که قصد مهاجرت تحصیلی به این کشور را دارند. در خصوص هزینه تحصیل در آلمان پیش‌تر حرف زدیم و اکنون می‌خواهیم ببینیم هزینه زندگی در این کشور چقدر است؟

قبل از هر چیز باید دقت کنید که عادت‌های زیستی و همچنین شهر محل تحصیل در هزینه زندگی در آلمان موثرند و نمی‌گذارند مبلغ دقیقی به عنوان هزینه زندگی در آلمان برآورد شود اما در یک تخمین کلی، هزینه زندگی دانشجویی در آلمان را مبلغی نزدیک به 850 تا 1200 یورو در نظر می‌گیرند. در نظر داشته باشید که این مبلغ هزینه اسکان را شامل نمی‌شود و دانشجوی بین‌المللی برای تخمین واقعی‌تر هزینه زندگی دانشجویی در آلمان باید هزینه اسکان را با مبلغ مذکور جمع کند.

ما سعی کرده‌ایم شرحی از هزینه های مختلف زندگی دانشجویی در آلمان در ادامه بیاوریم:

نوع هزینهمبلغ هزینه
رستوران و مواد غذایی50 تا 150 یورو
امکانات تفریحی12.00 تا 34.11 یورو
حمل و نقل ماهانه30 تا 90 یورو در ماه
قبوض237.01 یورو در ماه
اجاره خانه یک‌خوابه627.79 تا 829.38 یورو در ماه
شهریه تحصیل در آلمان

10. کار دانشجویی در آلمان

یکی از کارهایی که دانشجویان برای کاهش هزینه زندگی و تحصیل در آلمان می‌توانند انجام دهند، کار همزمان با تحصیل است. بر اساس قوانین آلمان، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند 20 ساعت در روز و همزمان با تحصیل مشغول کار پاره‌وقت در آلمان باشند.

برای کاریابی در آلمان از دانشگاه و دوستان خود در این کشور کمک بگیرید و به سایت‌های کاریابی مانند stellenwerk.de مراجعه کنید.


پرسش های متداول هزینه تحصیل در آلمان

✅ چه عواملی بر هزینه دانشگاه های آلمان موثر است؟

شهر محل تحصیل، رشته انتخابی و همچنین نوع دانشگاه (دولتی و خصوصی) بر شهریه دانشگاه های آلمان تأثیر می‌گذارد.

✅ هزینه تحصیل در آلمان چقدر است؟

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان رایگان و در دانشگاه های خصوصی آن از 20,000 تا 40,000 یورو متغیر است.

✅آیا امکان کار همزمان با تحصیل در آلمان وجود دارد؟

بله! دانشجویان با 240 ساعت کار نیمه‌وقت ماهانه در آلمان می‌توانند هزینه دانشگاه های آلمان را راحت‌تر بپردازند.

✅ هزینه زندگی دانشجویی در آلمان چقدر برآورد می‌شود؟

یک دانشجوی تنها در آلمان هزینه‌ای نزدیک به 834.03 یورو در ماه به عنوان هزینه زندگی می‌پردازد.

✅ آیا بورسیه تحصیلی در آلمان ارائه می‌شود؟

بله! دانشجویان ملی و بین‌المللی می‌توانند با اخذ بورسیه از هزینه زندگی و تحصیل در آلمان بکاهند.

جمع بندی

Conclusion

اگر می‌خواهید در آلمان تحصیل کنید و دغدغه هزینه تحصیل را دارید، باید بدانید که جای نگرانی نیست چرا که با اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های دولتی این کشور می‌توانید به صورت رایگان درس بخوانید. دانشگاه های خصوصی آلمان نیز اگرچه هزینه‌ی بیشتری دارند اما با توجه به سطح بالای آموزش، بهترین شرایط تحصیلی را برای دانشجویان به ارمغان می‌آورند و البته بورسیه‌ها همواره به پرداخت ساده‌تر هزینه زندگی و تحصیل در آلمان کمک می‌کنند. پس بدون نگرانی، به دنبال سایر کارهای تحصیل در آلمان بروید و آینده خود را بسازید.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا اینجا کلیک کنیدو فرم ارزیابی را پر کنید.

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18

ثبت درخواست مشاوره
هزینه: موقتا رایگان