100 درصد تخفیف بهاره مشاوره تخصصی.

مشاوره تخصصی مهاجرت با 100٪ تخفیف (بهاره)

100٪ تخفیف مشاوره

دریافت مشاوره دریافت مشاوره

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان 2024 (✅ مهاجرت+دانشگاه)

germany Flag

اگر قصد تحصیل در آلمان را دارید، باید با مراحل و مدارک لازم برای دریافت پذیرش تحصیلی و همچنین ویزای دانشجویی این کشور آشنا باشید. برای مثال باید بدانید اثبات تمکن مالی یکی از مراحل مهم اخذ پذیرش و بیمه سلامت آلمان از مهم‌ترین مدارک دریافت ویزای تحصیلی آلمان است. ما در این مقاله شرح کاملی از مراحل و مدارک لازم برای دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان را ارائه داده و تمام علامت سوال‌های ذهنی متقاضیان مهاجرت تحصیلی به آلمان را رفع کرده‌ایم. برخی از کلیدی‌ترین سوالات طرح‌شده در این مقاله عبارتند از:

  • چگونه از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیریم؟
  • مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان کدامند؟
  • مراحل دریافت ویزای تحصیلی آلمان به چه صورت است؟
  • برای دریافت ویزای دانشجویی آلمان به چه مدارکی نیاز داریم؟
  • هزینه دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان چقدر است؟

✅ بررسی مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان در هر مرحله‌ی دریافت پذیرش تعیین می‌شود و خود از مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان و اخذ ویزای دانشجویی این کشور به شمار می‌رود. در این مقاله به شما خواهیم گفت که مدارک لازم برای اپلای کالج آلمان چیست و از 6 مرحله اصلی برای دریافت پذیرش نیز حرف می‌زنیم. همچنین شما را برای جمع‌آوری مدارک لازم برای تحصیل در المان و اخذ ویزای تحصیلی راهنمایی خواهیم کرد. این مقاله به‌طور جامع شما را در جریان شرایط ثبت‌نام در دانشگاه‌های مختلف آلمان قرار خواهد داد. پس همراه ما باشید تا مقاله را آغاز کنیم.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان
Berlin,-Deutschland

1. مدارک لازم برای تحصیل در المان کدامند؟

کشور آلمان یکی از محبوب‌ترین مقاصد دانشجویان خارجی است که با شهریه‌ای کم یا بدون شهریه، سطح بالایی از آموزش را ارائه می‌دهد. از سویی دیگر شهرهای آلمان با امکانات گسترده، قابلیت تشکیل یک زندگی راحت را به دانشجویان می‌دهد.

متقاضیان تحصیل در آلمان به دو مدرک اصلی نیاز دارند:

  • پذیرش تحصیلی
  • ویزای دانشجویی

شما به عنوان یک دانشجوی خارجی، می‌دانید مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان چیست؟ آیا می‌دانید برای پذیرش مستقیم دانشگاه آلمان باید چه کرد؟

ما بنا داریم در این بخش بررسی کنیم که باید چگونه از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیریم؟ طی پاسخ به این پرسش، مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی المان را نیز ذکر خواهیم کرد.

دریافت پذیرش تحصیلی آلمان 6 مرحله اصلی دارد:

  • انتخاب دانشگاه
  • بررسی شرایط دانشگاه انتخابی
  • بررسی شرایط زبان
  • اثبات تمکن مالی
  • جمع‌آوری مدارک مورد نیاز
  • ثبت درخواست پذیرش

دقت کنید که شما به مدارک تحصیلی مورد تایید آلمان نیاز دارید.

مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. مرحله اول پذیرش – دانشگاه خود را انتخاب کنید:

در مرحله‌ی اول لازم است شما دانشگاه مورد نظر خود را از میان ده‌ها دانشگاه برتر آلمانی پیدا کنید و شرایط اپلای به آلمان را با توجه به دانشگاه انتخابی خود بسنجید. سرویس تبادل آکادمیک آلمان (DAAD)، پایگاه داده‌ای از تقریبا 2000 رشته‌ی در دسترس دارد که 1389 رشته‌ی آن به زبان انگلیسی است.

فرصت‌های تحصیلی مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی در آلمان محدود هستند، هرچند برخی از دوره‌ها به صورت دوزبانه برگزار می‌شوند. یعنی چند ترم ابتدایی به زبان انگلیسی و ترم‌های بعد به زبان آلمانی تدریس خواهد شد؛ این موضوع باعث می‌شود شما بتوانید مهارت خود را در زبان آلمانی افزایش دهید.

در مراحل بعدی از شرایط دانشگاه‌ها و مدارک زبان لازم برای اپلای کالج آلمان حرف می‌زنیم. همراه ما بمانید.

3. مرحله دوم پذیرش – شرایط دانشگاه مقصد را بررسی کنید:

در مرحله دوم باید شرایط و مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان را در دانشگاه انتخابی خود بررسی کنید. اولین گام این است که بدانید آیا مدارک فعلی شما توسط دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید به‌رسمیت شناخته می‌شود یا خیر؟

شما برا پذیرش مستقیم دانشگاه های آلمان باید مدرک معتبر (HZB) به‌معنای مدرک ورود به تحصیلات عالی داشته باشید.

مدارک لازم برای اپلای کالج آلمان برای دانشجویان مدرک کارشناسی، گواهی پایان تحصیل یا نتیجه‌ی آزمون ورودی دانشگاه است، هرچند دانشجویانی که مدرک خود را از کشوری خارج از اتحادیه‌ی اروپا دریافت کرده‌اند، ممکن است پس از شرکت در یک دوره‌ی مقدماتی StudienKolleg، ملزم به شرکت در Feststellungsprufung شوند؛ اما اگر پیشرفت آن‌ها طی دوره خوب باشد، احتمال دارد بتوانند از آن عبور کنند.

برای ادامه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد به مدرک کارشناسی، و در مقطع دکترا به مدرک کارشناسی ارشد نیاز دارید.

4. مرحله سوم پذیرش – از شرایط و مدارک زبان مورد نیاز مطلع شوید:

شما باید شرایط زبانی این دوره‌ها را نیز بررسی کنید، چرا که برخی از آن‌ها به زبان آلمانی تدریس می‌شوند و متقاضیان بین‌المللی باید مدرکی مبنی بر تسلط به زبان آلمانی نیز ارائه دهند.

برای اعتبارسنجی مدرک زبان، دو آزمون برگزار می‌شود؛ یکی (DSH) به معنای امتحان زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه و دیگری TestDaF.

به‌همین ترتیب اگر دوره‌ی شما به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، به‌شرط آن‌که قبلا به زبان انگلیسی تحصیل نکرده باشید، لازم است مدارک TOFEL یا IELTS خود را ارائه دهید. توجه کنید که امتیازات مورد نیاز برای این سطح از زبان، در هردانشگاه متفاوت است.

5. مرحله چهارم پذیرش – ثابت کنید برای زندگی در آلمان درآمد کافی دارید:

برای تحصیل در آلمان لازم است شرایط مالی خود را با این کشور تطبیق دهید. یعنی جهت اخذ ویزای دانشجویی باید مدارکی ارائه دهید که نشان دهد سالانه حدود 8700 یورو برای پوشش هزینه‌های زندگی خود دارید. البته با توجه به شهری که برای زندگی انتخاب می‌کنید یا شیوه‌ی زندگی شخصی‌تان، این مبلغ متغیر خواهد بود. اگر بخواهیم میانگین دقیق‌تری از تمکن مالی لازم برای تحصیل در آلمان ارائه دهیم، باید بگوییم شما به حساب مسدود شده با ارزشی معادل 10236 یورو نیاز دارید.

به طور متوسط هزینه یک ماه تحصیل و زندگی در آلمان برای یک دانشجو 850 تا 1200 یورو است. البته اگر بتوانید از بورسیه های تحصیلی آلمان استفاده کنید، هزینه‌های زندگی شما در آلمان بسیار کم خواهد شد.

مدارک نهایی لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان را در بخش بعدی خواهید یافت.

مدارک لازم برای تحصیل در المان
Town-Hall-at-Marienplatz-in-Munich

6. مرحله پنجم پذیرش – مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان را آماده کنید:

حالا وقت آن است که به شما بگوییم برای تحصیل در المان چه مدارکی لازم است.
هرچند موسسات مختلف مدارک خاصی را برای پذیرش دانشجو نیاز دارند اما به‌طور معمول مدارکی که باید ارسال کنید به شرح زیر است:

  • یک کپی‌برابراصل از مدرک دیپلم دبیرستان یا مدارک قبلی و سایر مدارک مربوط به زبان اصلی
  • یک لیست کلی از نمرات دوره
  • عکس پاسپورت
  • کپی پاسپورت (اطلاعات شخصی و عکس صفحه‌ی مشخصات)
  • مدرک زبان لازم برای تحصیل در آلمان (گواهی آزمون یا معادل آنلاین)

البته ممکن است درخواست به دانشگاه‌ها هزینه نیز داشته باشد که باید پرداخت کنید.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. مرحله ششم پذیرش – درخواست خود را ارائه دهید:

یکی از مهم‌ترین اقدامات شما به جز تکمیل مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان، درخواست‌دادن است. یعنی پس از انتخاب و بررسی دانشگاه، اطلاع از شرایط زبانی دوره‌ها و همچنین اثبات سطح درآمد خود، باید «درخواست» خود را ثبت کنید.

یکی از راه‌هایی که برای ثبت ساده‌تر درخواست شما وجود دارد، استفاده از سایت www.uni-assist.de است که اگرچه تمام دانشگاه‌های آلمان از آن استفاده نمی‌کنند اما به شما کمک می‌کند تا بتوانید به دانشگاه‌های مختلفی درخواست بدهید تا شانس پذیرش خود را بالا ببرید.

برای بسیاری از دانشگاه‌ها، دوبار در سال می‌توانید مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان را ارسال کنید.

معمولاً درخواست ثبت‌نام شما برای ترم زمستانی، باید تا 15 جولای و درخواست ثبت‌نام در ترم تابستانی نهایت تا 15 ژانویه باید انجام شود. بااین‌وجود ممکن است مهلت ارائه‌ی درخواست در دانشگاه‌های مختلف متفاوت باشد، پس لازم است تمام شرایط را به‌دقت بررسی کنید تا بدانید چه زمانی باید مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان را ارسال کنید.

توصیه‌ی ما این است که حداقل شش‌هفته پیش از پایان مهلت، مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان را آماده و را ارسال کنید تا اگر موردی با ناقصی و یا اصلاح مواجه شد، زمان لازم برای ارائه‌ی مجدد مدارک لازم برای اپلای کالج آلمان را داشته باشید.

تقریبا بین یک تا دو ماه پس از پایان مهلت ارسال مدارک لازم برای تحصیل در المان باید انتظار رد یا پذیرش درخواست‌تان را داشته باشید.

اما تنها دریافت پذیرش برای تحصیل در آلمان کافی نیست؛ دانشجویانی که ملیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند، باید ویزای تحصیلی آلمان را نیز دریافت کنند. در ادامه مراحل و مدارک ویزا را بررسی می‌کنیم.

8. مدارک لازم برای ویزای تحصیلی آلمان کدامند؟

اگر قصد دارید بیشتر از 90 روز در آلمان تحصیل کنید، باید به جای ویزای شینگن برای «ویزای ملی باهدف تحصیل» درخواست دهید؛ در غیر این‌صورت شما بیش از سه‌ماه اجازه‌ی حضور در آلمان را نخواهید داشت.

همانند مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان، برای اشاره به مدارک لازم اخذ ویزا نیز مرحله به مرحله پیش می‌رویم.

فقط دقت داشته باشید که:
1. این مراحل و مدارک بر اساس قوانین سفارت آلمان در کشور محل زندگی شما ممکن است تغییر کند.
2. علاوه‌بر ویزا، شما باید در بدو ورود به آلمان برای اجازه‌ی اقامت نیز درخواست دهید.

9. مرحله اول ویزای تحصیلی – مراجعه به سفارت

دانشجویان برخی از کشورها مانند کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا نیازی به ویزا برای تکمیل مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان ندارند. اما دانشجویان سایر کشورها مانند ایران، پیش از ورود به این کشور باید از طریق کنسولگری‌های آلمان در محل زندگی خود، با پرداخت هزینه‌ی 60 یورویی نسبت به دریافت ویزای دانشجویی اقدام کنند.

شما باید از سفارت آلمان در کشور محل زندگی خود وقت مصاحبه بگیرید و از مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان مطلع شوید. دریافت وقت مصاحبه عموماً به صورت آنلاین انجام می‌شود.

10. مرحله دوم ویزای تحصیلی – بیمه‌ی سلامت در آلمان

پیش از ترک کشور خود مطمئن باشید که در آلمان بیمه‌ی درمانی برای پوشش هزینه‌های درمانی خود گرفته‌اید. این بیمه هم پیش از ثبت‌نام و هم پیش از اخذ ویزای دانشجویی الزامی است.

هزینه‌ی ماهیانه‌ی بیمه چیزی بین 80 تا 160 یورو است و اگر هنگام مهاجرت به آلمان 30 سالگی را رد کرده باشید، هزینه‌ی بیشتری برای بیمه پرداخت خواهید کرد.

چنانچه هنگام شروع دروه‌ی بیمه 29 ساله باشید، تنها حق خرید بیمه‌های خصوصی را خواهید داشت.

مدارک لازم برای دریافت ویزا در بسیاری از موارد با مدارک مورد نیاز پذیرش تحصیلی آلمان مشترک است. ما در بخش بعدی به این مدارک اشاره می‌کنیم.

11. مرحله سوم ویزای تحصیلی – گردآوری مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان

شاید این سوال در ذهنتان باشد که: «برای دریافت ویزای تحصیلی چه مدارکی لازم است؟» پاسخ سوال خود را در فهرست زیر بیابید:

  • فرم درخواست تکمیل‌شده
  • گذرنامه‌ی معتبر
  • دوقطعه عکس
  • نامه‌ی پذیرش
  • کارنامه‌ی سوابق تحصیلی
  • گواهی تسلط به زبان آلمانی یا مدرکی که نشان دهد قصد فراگیری زبان آلمانی را دارید
  • مدرکی برای اثبات بودجه‌ی کافی برای زندگی در آلمان
  • گواهی خرید بیمه‌ی درمانی
  • اعلام صحت مدارک ارائه شده
مدارک لازم برای اپلای کالج آلمان

دقت کنید که:
1. بسته به سفارت‌خانه‌ها ممکن است شما نیاز به ارائه‌ی مدرکی مبنی‌بر عدم سابقه‌ی کیفری داشته باشید.
2. درصورتی که دانشگاه شما تدریس را به زبان انگلیسی انجام دهد، به جای مدرک زبان آلمانی باید مدارک زبان انگلیسی ارائه دهید.
3. شما به انگیزه نامه تحصیلی برای آلمان نیز نیاز دارید.

12. مدارک مرتبط با محل اسکان در آلمان برای دانشجویان کدامند؟

هنگامی که ویزای خود را دریافت کردید، به دنبال خانه‌ای برای زندگی باشید، چراکه بعضی از دانشگاه‌های آلمان خوابگاه ارائه نمی‌دهند و شما باید در خانه‌ای اجاره‌ای ساکن شوید و احتمالاً بالاترین هزینه‌ی شما نیز همین اجاره خواهد بود.

در شهرهای بزرگ غرب آلمان مانند دوسلدورف، کلن و… و شهرهای کوچک دانشجویی مانند هایدلبرگ و فرایبورگ، مبلغ اجاره کمی بیشتر از شهرهای شرقی آلمان مانند برلین است.

پس از اجاره‌ی خانه نیز باید در «دفتر ثبت‌نام ساکنان» یا «دفتر شهروندان» ثبت‌نام کنید.

ثبت نام در دانشگاه های آلمان چگونه انجام می‌شود؟ در آخرین بخش درباره آخرین مرحله تحصیل در آلمان بخوانید. از این که در مقاله «مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان» همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم.

13. آخرین مرحله برای تحصیل در آلمان چیست؟

پس از آنکه مدارک لازم برای تحصیل در آلمان را ارائه دادید، باید ثبت‌نام خود را پیش از شروع دوره‌ی تحصیلی خود در آلمان انجام دهید. این ثبت‌نام در آغاز هرترم باید انجام شود که چیزی بین 100 تا 350 یورو، بسته به دانشگاه هزینه دارد. یک هزینه‌ی اضافی نیز تحت عنوان «ترم‌بلیط» برای پوشش هزینه‌های حمل‌ونقل عمومی هم وجود دارد که چیزی حدود 180 یورو می‌شود.

پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام، گواهی ثبت‌نام دریافت خواهید کرد که به عنوان شناسه‌ی دانشجویی موقت عمل می‌کند و به شما امکان ارائه‌ی درخواست برای کسب اجازه‌ی اقامت یا شرکت در کلاس‌ها را می‌دهد.

اما برای ثبت‌نام چه مدارکی لازم دارید؟

  • پاسپورت همراه با ویزا یا اجازه‌ی اقامت
  • عکس پاسپورت
  • فرم تکمیل ثبت‌نام
  • مدارک صلاحیت ورود به سطح آموزش عالی مانند اصل گواهی‌ها و ترجمه‌های تاییدشده‌ی رسمی
  • اطلاعیه‌ی پذیرش
  • ارائه‌ی مدرکی مبنی بر تسلط کافی به زبان آلمانی (یا انگلیسی)
  • مدرک بیمه‌ی درمانی قانونی
  • رسید پرداخت هزینه‌ی ترم

پس از گذراندن این مراحل و ارائه‌ی تمام مدارک لازم برای اپلای کالج آلمان شما موفق می‌شوید به عنوان دانشجو در آلمان زندگی کنید.

بعداز اینکه تمام مدارک لازم برای مهاجرت تحصیلی به آلمان را کامل کردید، یک حساب بانکی دانشجویی باز کنید. این حساب می‌تواند مدیریت مخارج شما در طول زندگی را آسان‌تر کند.


پرسش‌های متداول مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آلمان

✅ مدارک لازم برای تحصیل در المان کدامند؟

برای تحصیل در المان در مرحله اول به پذیرش تحصیلی و سپس ویزای دانشجویی این کشور نیاز دارید.

✅ چگونه از دانشگاه های آلمان پذیرش بگیریم؟

با انتخاب دانشگاه و مطالعه شرایط آن، فراهم کردن مدارک زبان و شرایط لازم و اثبات تمکن مالی و گردآوری مدارک می‌توانید پذیرش بگیرید.

✅ چه مدارکی برای اپلای کالج آلمان لازم است؟

برخی از این مدارک عبارتند از: مدارک شناسایی، آخرین مدارک تحصیلی، مدارک زبان، عکس و …

✅ اخذ ویزای تحصیلی آلمان چه مراحلی دارد؟

دریافت وقت سفارت و مراجعه به آن، گردآوری مدارک لازم و بیمه، و تحویل مدارک به سفارت از مراحل دریافت ویزای تحصیلی‌اند.

✅ مدارک لازم برای ثبت نام در دانشگاه‌های آلمان کدامند؟

در آخرین مرحله و ثبت نام حضوری در آلمان به رسید پرداخت هزینه‌ها، مدارک شناسایی، نامه پذیرش و … نیاز دارید.

جمع بندی

Conclusion

با دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان می‌توانید در بهترین دانشگاه‌های این کشور درس بخوانید و مدارک معتبر در جهان دریافت کنید. اما پیش از رسیدن به این رویا باید بدانید چطور پذیرش و ویزا بگیرید! دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان طی 6 مرحله اصلی و با گردآوری مدارکی مانند گواهی تمکن مالی، مدارک زبان، مدارک شناسایی و … امکان‌پذیر می‌شود. شما همچنین با مراجعه به سفارت و ارائه مدارک ترجمه‌شده‌ای مانند نامه پذیرش، بیمه سلامت، مدارک تحصیلی و … به ویزای تحصیلی آلمان خواهید رسید. نکته مهم این است که دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان مراحل سختی ندارد و شما به راحتی و خصوصاً با راهنمایی یک مشاور کاربلد از پسِ آن برمی‌آیید.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا اینجا کلیک کنیدو فرم ارزیابی را پر کنید.

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18

ثبت درخواست مشاوره
هزینه: موقتا رایگان