100 درصد تخفیف بهاره مشاوره تخصصی.

مشاوره تخصصی مهاجرت با 100٪ تخفیف (بهاره)

100٪ تخفیف مشاوره

دریافت مشاوره دریافت مشاوره

شرایط سنی تحصیل در آلمان 2024 (+✅ محدودیت مقاطع+گپ تحصیلی)

germany Flag

شرایط سنی تحصیل در آلمان همواره یک عامل مهم در دریافت ویزای تحصیلی آلمان است. به طور کلی گفته می‌شود محدودیت سنی برای تحصیل در آلمان وجود ندارد اما عده‌ای معتقدند افراد جوان‌تر همواره برای دریافت پذیرش تحصیلی در اولویتند مگر آنکه گپ تحصیلی ایجاد شده میان دو مقطع متوالی به درستی توجیه شود. ما در این مقاله مهم‌ترین شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان را بررسی و تمام جزئیات لازم را برای رفع پرسش‌های متقاضیان تحصیل در آلمان مطرح می‌کنیم. برخی از این پرسش‌‌ها عبارتند از:

  • شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان چگونه است؟
  • برای تحصیل پزشکی در آلمان باید چند ساله باشیم؟
  • تحصیل در مدارس آلمان چه شرایط سنی دارد؟
  • چگونه گپ تحصیلی خود را توجیه کنیم؟
  • شرایط سنی برای دریافت ویزای همراه به چه صورت است؟

✅ بررسی شرایط سنی تحصیل در آلمان

شرایط سنی تحصیل در آلمان برای دانش‌آموزان و دانشجویان پیچیده نیست و اغلب متقاضیان تحصیل در آلمان به راحتی از پس این شرایط برمی‌آیند. اگر دانش‌آموزید، باید بدانید که محدودیت سنی تحصیل در آلمان را نوع مدارس انتخابی شما تعیین می‌کنند و تنها کافیست در بازه 6 تا 18 سال باشید تا بتوانید در مدارس این کشور درس بخوانید. دانشجویان اما باید توجه بیشتری به شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان با توجه به مقطع انتخابی و همچنین دانشگاه مورد نظرشان داشته باشند تا موفق به اخذ ویزای تحصیلی آلمان شوند. ما در این مقاله تمام اطلاعات لازم در خصوص شرایط سنی برای تحصیل در آلمان را بر اساس معتبرترین منابع ارائه می‌دهیم اما ابتدا به شرایط کلی تحصیل در این کشور بپردازیم.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

1. شرایط تحصیل در آلمان

برای تحصیل در آلمان با شرایط پیچیده‌ای مواجه نیستید و تنها کافیست که:

  • مدرک مقطع تحصیلی پیش از مقطع درخواستی خود را در دست داشته باشید (برای مثال اگر متقاضی تحصیل کارشناسی ارشد در آلمانید، مدرک کارشناسی داشته باشید.)
  • برای تحصیل به زبان آلمانی یا انگلیسی مدارک معتبر دال بر تسلط به هر یک را ضمیمه رزومه‌تان کنید.
  • محدودیت سنی تحصیل در آلمان را رعایت کرده باشید.

به خاطر داشته باشید که شرایط تحصیل در آلمان با مدرک دیپلم برای متقاضیان دوره کارشناسی و آوسبیلدونگ فراهم است.

ما در ادامه تمرکز خود را بر شرایط سنی می‌گذاریم. همراه ما باشید.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. شرایط سنی برای تحصیل در آلمان

محدودیت سنی تحصیل در آلمان بسته به اینکه دانش‌آموزید و قرار است در مدارس درس بخوانید یا دانشجویید و هدفتان تحصیل در بهترین دانشگاه های آلمان است، تغییر می‌کند که در ادامه هر یک را مفصلاً شرح می‌دهیم.

دقت داشته باشید که محدودیت سنی تحصیل در مدارس آلمان مشخص است اما در خصوص شرایط سنی تحصیل در دانشگاههای آلمان تقریباً هیچ محدودیتی وجود ندارد.

شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان
Berlin_Germany_Rivers

3. محدودیت سنی تحصیل در مدارس آلمان

شرایط سنی مدارس آلمان در واقع شرایط سنی تحصیل زیر 18 سال در این کشور و وابسته به نوع مدرسه‌ی دانش‌آموزان است اما در یک نگاه کلی، می‌توان گفت دانش‌آموزان از 6 سالگی دوره ابتدایی را آغاز می‌کنند و دوره دبیرستان آن‌ها در 18 سالگی به پایان می‌رسد. محدودیت سنی شروع و پایان تحصیل در تمامی مدارس آلمان یکسان است و تفاوتی که پیش‌تر از آن گفتیم به بازه‌های سنی خروج از یک مقطع و مدرسه و ورود به مقطع و مدرسه‌ای دیگر است.

به عنوان مثال تحصیل دوره ابتدایی در اکثر مدارس آلمان از 6 سالگی شروع و در 10 سالگی تمام می‌شود اما بسته به مدرسه و شرایط دانش‌آموز می‌تواند تا 12 سالگی نیز طول بکشد. همچنین اگر کسی پس از دوره اول تحصیل برای مثال در مدارس Realschule درس بخواند، تحصیلش تا 15 یا 16 سالگی طول می‌کشد و سپس باید مدرسه را تغییر دهد اما تحصیل در مدارس Gymnasium تا 18 سالگی در یک مدرسه زمان می‌برد.

4. شرایط سنی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان

مهم‌ترین شرایط سنی تحصیل در دانشگاه های آلمان این است که حداقل 18 ساله باشید اما حداکثر سن برای مقاطع تحصیلی تعیین نشده است.

توجه داشته باشید که اگر چه عده‌ی زیادی عدم محدودیت سنی را مزیت تحصیل در آلمان می‌دانند، عده‌ای دیگر معتقدند سن در اولویت‌بندی متقاضیان پذیرش تحصیلی آلمان تأثیر می‌گذارد.

اگر بخواهیم بیشتر به نظریه دوم بپردازیم، باید بگوییم که دانشجویانی که حداکثر 21 ساله‌اند، واجد شرایط سنی تحصیل کارشناسی در آلمان می‌شوند اما این شرایط سنی برای متقاضیان تحصیلات تکمیلی متفاوت است. شرایط سنی تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان برای دانشجویانی که 30 سالگی را رد کرده‌اند، سخت‌تر است و فارغ‌التحصیلان این مقطع نیز با قرار داشتن در بازه سنی 31 تا 40 شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان برای مقطع دکترا را دارند.

5. شرایط سنی رشته‌های مختلف در آلمان

همانطور که گفتیم به صورت رسمی شرایط سنی برای رشته‌های مختلف در آلمان اعلام نشده است اما در برخی منابع می‌توان بعضی محدودیت‌ها یا اولویت‌ها را پیدا کرد. برای مثال محدودیت سنی برای چند رشته پرطرفدار را در ادامه آورده‌ایم.

شرایط سنی تحصیل پزشکی در آلمان

اگرچه تعیین حداقل سن برای تحصیل پزشکی در آلمان آسان است اما بیان عددی دقیق برای حداکثر سن قابل قبول برای تحصیل این رشته امکان‌پذیر نیست. به طور کلی گفته می‌شود برای تحصیل پزشکی در آلمان:

  • باید حداقل 18 ساله باشید.
  • برای افراد در بازه 22 تا 30 سالگی، دریافت پذیرش سخت‌تر است.

برای اطلاعات بیشتر درباره رشته پزشکی، به مقاله شرایط تحصیل پزشکی در آلمان مراجعه کنید.

شرایط سنی تحصیل داروسازی در آلمان

اگر علاقه‌مند به تحصیل رشته داروسازی در آلمان هستید، به خاطر داشته باشید که شرایط سنی، یکی از شروط اصلی اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های داروسازی آلمان است. به عبارت دیگر بهتر است قبل از هر اقدامی، سایت دانشگاه مورد نظر خود را بررسی و از شرایط سنی تحصیل داروسازی در آلمان مطلع شوید.

در یک بررسی کلی می‌توان گفت که شما برای تحصیل داروسازی در آلمان باید حداقل 18 سال داشته باشید. برخی منابع نیز 22 سالگی را آخرین فرصت دریافت پذیرش داروسازی می‌دانند.

شرایط سنی تحصیل دندانپزشکی در آلمان

یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در آلمان رشته دندانپزشکی است. برای اخذ پذیرش تحصیلی در این رشته باید شرایط تحصیل دندانپزشکی در آلمان را در نظر بگیرید که شرایط سنی یکی از مهم‌ترینِ آن‌هاست. ما با بررسی منابع متعدد، درباره شرایط سنی تحصیلی این رشته به جدول زیر رسیده‌ایم:

شرایط سنیسن تعیین شده
حداقل سن18 سال
حداکثر سن31 سال
محدودیت سنی تحصیل در آلمان

اما با توجه به محدودیت سنی تحصیل در آلمان چگونه پذیرش بگیریم؟ شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان چگونه است؟ در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

6. پذیرش تحصیلی آلمان

اگر می‌خواهید از بهترین دانشگاه های آلمان پذیرش بگیرید، پیش از هرچیز باید برنامه تحصیلی و دانشگاه ارائه‌دهنده آن را انتخاب کنید و سپس به مطالعه دقیق وب‌سایت دانشگاه مورد نظر خود بپردازید.

مطالعه وب‌سایت دانشگاه به دلیل تفاوت برخی از شرایط دانشگاه‌های آلمان مانند شرایط سنی حائز اهمیت است.

در نهایت شما باید مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه انتخابی‌تان را فراهم کرده، در تاریخ تعیین‌شده برای دانشگاه ارسال کنید و منتظر بمانید تا دانشگاه نتیجه درخواست شما را اعلام کند. برخی از این مدارم عبارتند از:

  • مدارک شناسایی
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • مدارک زبان
  • عکس
  • انگیزه‌نامه
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان

پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر، متقاضیان تحصیل در آلمان که ملیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند، باید با مراجعه به سفارت آلمان در کشور محل زندگی خود برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنند. شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان اگرچه به صورت رسمی اعلام نشده است، حائز اهمیت است.

متقاضیان برای تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در آلمان بهتر است به ترتیب در بازه‌های 18 تا 21، 21 تا 30 و 31 تا 40 سال قرار داشته باشند.

توجه داشته باشید که نداشتن شرایط سنی ممکن است باعث شود ویزا نگیرید اما لزومی برای آن نیست و البته روش‌هایی برای حل آن و مهاجرت به آلمان نیز وجود دارد. به بررسی این روش‌ها در ادامه مقاله می‌پردازیم.

شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان
Teufelsberg-in-Berlin

8. گپ تحصیلی در آلمان

یکی از عوامل مؤثر بر عدم صدور ویزای تحصیلی آلمان، نداشتن شرایط سنی به دلیل مدت زمانیست که از تحصیل مقطع تحصیلی پیشین متقاضی گذشته است. به عبارت دیگر، اگر شما با یک اختلاف زمانی از فارغ‌التحصیلی خود برای ادامه تحصیل در آلمان اقدام کنید، احتمالاً ویزای تحصیلی نخواهید گرفت! این اختلاف زمانی بین تحصیل دو مقطع متوالی را گپ تحصیل می‌گوییم و البته جای نگرانی برای آن نیست!

نکته مهم برای کسانی که واجد شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان نیستند این است که بتوانند به درستی این فاصله‌ی ایجاد شده و گپ تحصیلی را توجیه کنند.

از جمله دلایل مورد تأیید برای گپ تحصیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمرکز بر دریافت مدارک زبان معتبر در این بازه زمانی
  • چاپ مقالات معتبر در این بازه زمانی
  • ارائه مدارک مرتبط با سابقه کاری متقاضی در این بازه زمانی

9. شرایط سنی بیمه برای مهاجرت تحصیلی به آلمان

همانطور که گفتیم، رعایت شرایط سنی ویزای تحصیلی آلمان از اهمیت بالای برخوردار است اما نکته‌ی دیگری که باعث می‌شود سن، روی ویزای تحصیلی این کشور مؤثر واقع شود، بیمه سلامت دانشجویان است.

دانشجویانی که حداکثر 30 ساله‌اند برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان باید مراحل ثبت نام در سیستم سلامت عمومی آلمان را طی کنند. این دسته از دانشجویان از تخفیف ماهانه برای بیمه مراقبت‌های اولیه پزشکی و پرستاری بهره‌مندند و این در حالیست که دانشجویان بالای 30 سال از این تخفیف برخوردار نیستند.

اگر در کنار شرایط تحصیل در آلمان، به دنبال برآوردی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشورید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

Speicherstadt,-Hamburg,-Germany

10. هزینه تحصیل در آلمان

تحصیل در آلمان همانطور که هیچ محدودیت سنی ندارد، هزینه‌ای هم ندارد! یعنی شما می‌توانید با دریافت پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آلمان به صورت رایگان در این کشور درس بخوانید و تنها هزینه ثبت نام را که بین 100 تا 350 یورو است، پرداخت کنید.

دقت کنید که تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان هزینه دارد اما اگر از این دانشگاه‌ها پذیرش گرفته‌اید نگران نباشید! بورسیه‌های تحصیلی آلمان نه تنها به پرداخت هزینه تحصیل در آلمان کمک می‌کند، بلکه دغدغه‌ی پرداخت هزینه زندگی در این کشور را نیز برطرف می‌نماید.

11. هزینه زندگی در آلمان

دانشجویان بین‌المللی همواره باید به هزینه‌هایی که پیشِ رو دارند، توجه کنند و این هزینه‌ها فقط مرتبط با شهریه یا ثبت نام نیست بلکه هزینه زندگی در آلمان نیز وجود ندارد.

اگرچه تخمین دقیقی برای هزینه زندگی در آلمان وجود ندارد، در یک نگاه کلی هزینه زندگی یک فرد تنها را مبلغی حدود 850 تا 1200 یورو در ماه در نظر گرفته‌اند. در جدول زیر می‌توانید جزئیات بیشتر هزینه زندگی در آلمان را ببینید:

عنوان هزینههزینه زندگی دانشجویی در آلمان
رستوران و مواد غذایی50 تا 150 یورو
حمل و نقل ماهانه30 تا 90 یورو
قبوض237.01 یورو در ماه
امکانات تفریحی12.00 تا 34.11 یورو
اجاره خانه یک خوابه627.79 تا 829.38 یورو در ماه
شرایط سنی برای تحصیل در آلمان

دقت داشته باشید که مبلغ ذکر شده به عنوان هزینه زندگی در آلمان:
اولاً شامل هزینه اسکان نمی‌شود.
ثانیاً فرد به فرد و شهر به شهر تغییر می‌کند.

در آخرین بخش از مقاله ضمن بررسی شرایط سنی ویزای همراه آلمان، مزایای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور را برمی‌شماریم. از اینکه در این مقاله همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم.

12. ویزای همراه آلمان

تحصیل در آلمان با همسر و فرزندان امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر، دانشجویان بین‌المللی که موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های آلمان می‌شوند، می‌توانند برای خانوده خود ویزای همراه بگیرند.

اگر برای پدر و مادر خود ویزای همراه می‌گیرید، باید در سنی قرار داشته باشید که نیاز به مراقبت خانواده دارید اما اگر برای همسر و فرزندان خود درخواست ویزای همراه دارید، همسرتان باید حتماً 18 سالگی را رد کرده باشد و فرزندانتان حداکثر 16 ساله باشند.

خوب است بدانید که در صورت رعایت شرایط سنی و دریافت ویزای همراه، امکان تحصیل در آلمان برای همسر و فرزندانتان وجود خواهد داشت.

13. مزایای تحصیل در آلمان

از مهم‌ترین مزایای تحصیل در آلمان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عدم محدودیت سنی تحصیل در آلمان
  • امکان تحصیل رایگان در آلمان
  • تحصیل در دانشگاه‌هایی با رتبه‌های بالای جهانی و اعتبار مدارک
  • تجربه زندگی در کشوری امن
  • آینده‌ی روشن در آلمان پس از فارغ‌التحصیلی
  • امکان تحصیل به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی

پرسش‌های متداول شرایط سنی تحصیل در آلمان

✅ شرایط سنی مهاجرت تحصیلی به آلمان چگونه است؟

به صورت کلی تنها کافیست حداقل 18 ساله باشید تا بتوانید برای مهاجرت تحصیلی به آلمان اقدام کنید.

✅ ویزای تحصیلی آلمان چه شرایط سنی دارد؟

گفته می‌شود برای تحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در آلمان باید به ترتیب در بازه‌های 18 تا 21، 21 تا 30 و 31 تا 40 قرار داشته باشید.

✅ گپ تحصیلی چه تأثیری بر روند دریافت ویزا دارد؟

از آنجایی که گپ تحصیلی باعث عدم رعایت محدودیت سنی تحصیل در آلمان می‌شود، ممکن است باعث رد شدن درخواست ویزا گردد و باید به درستی توجیه شود.

✅ شرایط سنی برای تحصیل پزشکی در آلمان چگونه است؟

به طور کلی محدودیتی وجود ندارد اما گفته می‌شود برای متقاضیان بین 22 تا 30 سال دریافت پذیرش سخت‌تر است.

✅ سن چه تأثیری بر بیمه دانشجویی دارد؟

دانشجویانی که حداکثر 30 ساله‌اند از برخی تخفیف‌ها برخوردار می‌شوند اما افرادی با سن بیشتر، این تخفیف را نخواهند داشت.

جمع بندی

Conclusion

اگر می‌خواهید در آلمان درس بخوانید باید بدانید یکی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این کشور عدم وجود محدودیت سنی است و تنها کافیست بتوانید گپ تحصیلی ایجاده‌شده بین مقطع تحصیلی متوالی خود را به درستی توجیه کنید تا موفق به اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان شوید. پس به عبارت دیگر شما اگر فقط 18 سالگی را گذرانده باشید، واجد شرایط تحصیل در رشته‌های مختلف تحصیلی آلمان خواهید بود.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا اینجا کلیک کنیدو فرم ارزیابی را پر کنید.

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18