100 درصد تخفیف بهاره مشاوره تخصصی.

مشاوره تخصصی مهاجرت با 100٪ تخفیف (بهاره)

100٪ تخفیف مشاوره

دریافت مشاوره دریافت مشاوره

تحصیل رایگان در آلمان 2024 (✅ تحصیل ارزان همه مقاطع+ ویزا)

germany Flag

تحصیل رایگان در آلمان می‌تواند به رویای مهاجرت به اروپا و اخذ اقامت جامه عمل بپوشاند. اما چطور و چرا تحصیل در آلمان رایگان است؟ در جوابی مختصر باید بگوییم مهاجران در آلمان مانند مردم بومی این کشور ارزشمندند و تحصیل نیز امری انسانی و نه تبلیغاتی تلقی می‌شود بنابراین تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی نه تنها رایگان است بلکه بهترین شرایط و مزایا را دارد. اگر به دنبال جزئیات بیشتر درباره تحصیل رایگان در آلمانید، با ما در این مقاله همراه باشید تا به سوالات  شما پاسخ دهیم. سوالاتی مانندِ:

  • شرایط تحصیل رایگان در آلمان چگونه است؟
  • تحصیل رایگان در آلمان در چه مقاطع تحصیلی امکان‌پذیر است؟
  • چرا تحصیل در آلمان رایگان است؟
  • بورسیه‌های تحصیلی در تحصیل رایگان در آلمان چه نقشی بازی می‌کنند؟
  • کدام دانشگاه‌ها امکان تحصیل رایگان در آلمان را فراهم می‌کنند؟

✅ بررسی تحصیل رایگان در آلمان

تحصیل رایگان در آلمان برای تمام دانشجویان و فارغ از ملیت آن‌ها امکان‌پذیر است. یعنی فرقی ندارد که متولد آلمان یا سایر کشورهای اروپایی باشید، آفریقایی یا آمریکایی باشید یا از ایران اقدام کنید؛ در هر صورت شرایط تحصیل رایگان در آلمان با اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی این کشور برایتان فراهم است. این در حالیست که بورسیه‌های تحصیلی نیز در این کشور ارائه می‌شوند تا بیش از پیش مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان را تسهیل کنند. پس شما با دریافت ویزای تحصیلی رایگان آلمان، بدون پرداخت شهریه درس می‌خوانید، مدارک معتبر در سراسر جهان را دریافت می‌کنید و مسیری روشن برای آینده خود می‌سازید.

حال اگر می‌خواهید بدانید چرا تحصیل در آلمان رایگان است یا مهم‌تر از آن، شرایط مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان به چه صورت است، تا پایان این مقاله همراه ما بمانید.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

1. ایا تحصیل در المان رایگان است؟

در برابر این پرسش باید بگوییم بله! تحصیل در المان رایگان است یا بهتر است بگوییم می‌تواند رایگان باشد. اگر دانشجویان بتوانند از دانشگاه‌های دولتی آلمان پذیرش بگیرند یا موفق به اخذ بورسیه های این کشور شوند، واجد شرایط تحصیل در آلمان بدون پرداخت شهریه خواهند بود. بنابراین اگر با طرح این پرسش می‌خواهید به تحصیل رایگان در آلمان دست یابید، 2 روش اصلی در پیش دارید:

  • اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی آلمان
  • اخذ بورسیه تحصیلی آلمان
چرا تحصیل در آلمان رایگان است
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. چرا تحصیل در المان رایگان است؟

آلمان یکی از معدود کشورهاییست که آموزش رایگان را بدون توجه به ملیت دانشجویان، فراهم کرده است. این کشور معتقد است با تحصیل و آموزش نباید مانند یک محصول تبلیغاتی و درآمدزا برخورد کرد و این یعنی هر فرد می‌تواند تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی را تجربه کند. اگر به تاریخ این مسئله برگردیم، می‌بینیم که در بازه کوتاهی تحصیل در دانشگاه‌های دولتی المان با دریافت شهریه همراه بود اما با اعتراضات مداوم، از سال 2014 مجدد آموزش در این کشور رایگان شد.

از طرف دیگر باید توجه کنیم که دولت آلمان با جذب مهاجران و آموزش دقیق آن‌ها در واقع یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای آینده را انجام می‌دهد و بهترین نیروهای کاری را از آنِ خود می‌کند.

با توجه به نکات گفته شده، عبارت «آموزش در آلمان به دلیل کیفیت پایین آموزش در این کشور رایگان است» به کل رد می‌شود.

در ادامه مقاله به سراغ شرایط تحصیل رایگان در آلمان می‌رویم. همراه ما بمانید.

3. شرایط تحصیل رایگان در آلمان چگونه است؟

شرایط تحصیل رایگان در آلمان وابسته به مقطع تحصیلی دانشجویان است اما اگر بخواهیم برخی از مهم‌ترین شرایط را ذکر کنیم، باید بگوییم:

  • متقاضیان مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان باید مدرک تحصیلی مقطع پیش از مقطع تحصیلی انتخابی خود را در دست داشته باشند. به عبارت دیگر، حداقل مدرک لازم برای تحصیل در آلمان دیپلم و گواهی اتمام دوره 12 ساله تحصیل است. با این مدرک می‌توانید برای تحصیل کارشناسی در آلمان اقدام کنید و با مدرک کارشناسی، برای تحصیل کارشناسی ارشد.
  • اگر دانشگاه انتخابی متقاضیان آزمون ورودی برگزار کند، کسب نمره قبولی در این آزمون از جمله شروط تحصیل در آلمان است.
  • یکی از مهم‌ترین شرایط اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آلمان، داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی یا آلمانی است.

توجه داشته باشید که می‌توانید در تمام مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به رایگان در آلمان درس بخوانید و مقطع شما، محدودیتی برایتان ایجاد نخواهد کرد.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان

اگر می‌خواهید بدانید چگونه از طریق آموزش رایگان، مهاجرت به آلمان را تجربه کنید، بخش بعدی مقاله را از دست ندهید و همراه ما بمانید.

4. مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان چگونه است؟

چگونگی تحصیل رایگان در آلمان 2 مرحله اصلی دارد:

  1. اخذ پذیرش تحصیلی آلمان
  2. دریافت ویزای تحصیلی رایگان آلمان

اخذ پذیرش از دانشگاه های آلمان

برای اخذ پذیرش تحصیلی آلمان، ابتدا باید برنامه و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس به مطالعه وبسایت دانشگاه انتخابی بپردازید. بر اساس اطلاعات دریافتی از سایت دانشگاه، مدارک خود را تکمیل نمایید و با توجه به تاریخ شروع ثبت درخواست برای تحصیل، مدارک خود را در زمان مناسب ارسال نمایید. دانشگاه انتخابی نیز پس از بررسی کامل پرونده شما، نتیجه را اعلام خواهد کرد.

دقت داشته باشید که:
1. اطلاعات را دقیق و درست تکمیل کنید.
2. حداقل یک هفته پیش از پایان مهلت ثبت درخواست برای تحصیل در دانشگاه مورد نظرتان، اقدامات لازم را انجام دهید چرا که تکمیل فرم‌های ثبت نام زمان‌بر خواهد بود.

در ادامه به سراغ ویزای تحصیلی رایگان آلمان می‌رویم.

ویزای تحصیلی رایگان آلمان

دانشجویان بین‌المللی که ملیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند، برای تحصیل باید ویزای تحصیلی رایگان آلمان را داشته باشند. برای دریافت این ویزا باید مدارک لازم را به سفارت آلمان در کشور محل زندگی خود تحویل دهید و مراحل اداری تعریف‌شده را طی نمایید.

برخی از مهم‌ترین مدارک دریافت ویزای تحصیلی آلمان عبارتند از:

  • گواهی تمکن مالی
  • نامه پذیرش تحصیلی از دانشگاهی در آلمان
  • پاسپورت معتبر و مدارک شناسایی
  • مدارک زبان
  • گواهی سلامت
  • آخرین مدرک تحصیلی

با دریافت مشاوره تحصیلی آلمان از وکلای مجرب می‌توانید به راحتی به این ویزا برسید.

5. تحصیل رایگان در چه مقاطعی ممکن است؟

شما می‌توانید در تمامی مقاطع تحصیلی المان با اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی این کشور یا دریافت بورسیه تحصیلی به رایگان درس بخوانید. در ادامه در این باره بیشتر حرف می‌زنیم:

تحصیل رایگان دبیرستان در آلمان

دانش‌آموزان بسیاری به دنبال تحصیل در آلمان از دوره دبیرستان هستند. اگر شما هم می‌خواهید به تحصیل دبیرستان در آلمان درس بخوانید، خوب است بدانید که:

  • با تحصیل در دبیرستان های دولتی می‌توانید به رایگان درس بخوانید.
  • امکان استفاده از بورسیه تحصیلی دبیرستان های آلمان وجود دارد.

تحصیل رایگان کارشناسی در آلمان

تحصیل کارشناسی در المان حدوداً چهار سال زمان می‌برد و اگر رایگان درس نخواهید، در هر سال باید شهریه بپردازید. نکته مهم این است که تحصیل رایگان کارشناسی در آلمان نیز امکان پذیر است و شما با اخذ پذیرش از دانشگاه های رایگان آلمان (که در ادامه معرفی می‌کنیم) یا دریافت بورسیه های تحصیلی مانند DAAD می‌توانید به رایگان در این مقطع درس بخوانید.

تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در آلمان

مقطع کارشناسی ارشد در آلمان انتخاب بسیاری از دانشجویان بین‌المللی متقاضی ادامه تحصیل در اروپا است. اطلاعات بیشتر درباره شرایط تحصیل رایگان فوق لیسانس در آلمان را در جدول زیر بیابید:

تحصیل رایگان کارشناسی ارشد در آلمانتوضیحات تکمیلی
امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی و رایگاننمونه دانشگاه ها: دانشگاه LMU، دانشگاه ULM، دانشگاه freie برلین
امکان اخذ بورسیه تحصیلینمونه بورسیه ها: بورسیه DAAD، بورسیه هاینریش بل
طول مدت تحصیلحدود 2 سال
شرایط دوره تحصیلیارائه پایان نامه و تز

تحصیل رایگان دکتری در آلمان

آلمان همواره از جذب دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل دکتری (PHD) استقبال می‌کند و یکی از مهم‌ترین ویژگی های این مقطع امکان تحصیل رایگان دکتری در آلمان است. عموم دانشگاه های ارائه دهنده مقطع دکترا رایگان هستند و شهریه چندانی از شما دریافت نمی‌کنند.

به خاطر داشته باشید که بورسیه های تحصیلی نیز در اختیار دانشجویان بین‌المللی مقطع دکترا قرار دارد.

6. آموزش در کدام دانشگاه‌های آلمان رایگان است؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، مهاجرت تحصیلی رایگان به آلمان از طریق اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی این کشور امکان‌پذیر است. در فهرست زیر اسامی برخی از بهترین دانشگاه های رایگان آلمان را همراه با رتبه جهانی دانشگاه در لیست رتبه‌بندی QS سال 2024 آورده‌ایم:

ویزای تحصیلی رایگان آلمان

خوب است بدانید که دانشگاه TUM و LMU به ترتیب رتبه اول و دوم را در کشور آلمان به خود اختصاص داده‌اند.

با وجود نکاتی که گفتیم، همچنان برخی هزینه‌ها در تحصیل در آلمان وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. هزینه آموزش در آلمان چقدر است؟

اگر تا به اینجا در مقاله ما را همراهی کرده باشید، می‌دانید که آموزش در دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است. اکنون می‌خواهیم هزینه تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و برخی موارد استثنا را ذکر کنیم:

  • آموزش رایگان در دانشگاه‌های دولتی این کشور امکان‌پذیر است اما ثبت نام تحصیل رایگان در آلمان، رایگان نیست! یعنی دانشجویان با هر ملیتی، هزینه ثبت نام بین 100 تا 350 یورو را باید بپردازند.
  • دانشگاه‌های خصوصی آلمان از قانون آموزش رایگان مبرا شده‌اند و اگر در این دانشگاه‌ها درس بخوانید، با هزینه‌ای بین 26,000 تا 40,000 یورو در سال مواجهید.
  • تحصیل کارشناسی ارشد در آلمان به دو صورت پیوسته (بلافاصله پس از اتمام دوره کارشناسی) و ناپیوسته (پس از یک دوره کاری دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی) انجام می‌شود. دقت کنید که در بسیاری از موارد تحصیل کارشناسی ارشد ناپیوسته با پرداخت شهریه همراه است.
  • تحصیل در منطقه Baden-Württemberg رایگان نیست! این منطقه که دانشگاه‌های شهرهایی مثل اشتوتگارد، کارلسروهه، مانهایم، فرایبورگ و هایدلبرگ را در بر می‌گیرد، شهریه‌ای بین 1500 تا 3000 یورو در هر ترم تحصیلی دارد.
  • اگر بخواهید دومین مدرک لیسانس یا فوق لیسانس خود را دریافت کنید (در حالی که پیش‌تر این مدارک را دریافت کرده‌اید) در برخی از مناطق آلمان موظف به پرداخت شهریه‌ای بین 500 تا 650 یورو خواهید بود.

دقت داشته باشید که مبالغ ذکر شده به عنوان هزینه تحصیل در آلمان در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر مقرون‌به‌صرفه است.

چرا با وجود رایگان بودن آموزش در آلمان، در این کشور بورسیه ارائه شده است؟ در آخرین بخش از مقاله در این باره بیشتر حرف می‌زنیم. از این که همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم.

Spiegel-Haus,-Hamburg,-Deutschland

8. بورسیه ها چگونه به تحصیلات رایگان در آلمان کمک می‌کنند؟

در دسترس بودن بیش از 5000 بورسیه تحصیلی رایگان آلمان در سال 2023 از مهم‌ترین مزایای تحصیل در این کشور به شمار می‌رود. به عبارت دیگر شما نه تنها می‌توانید به تحصیل رایگان در دانشگاه‌های دولتی آلمان بپردازید، بلکه بورسیه‌ها نیز در خدمت شما قرار دارند تا از هزینه تحصیل در سایر دانشگاه‌های آلمان بکاهند و به شما در پرداخت هزینه زندگی در آلمان، هزینه بیمه، سفر و … کمک کنند.

برخی از بهترین بورسیه های ارائه‌شده در آلمان عبارتند از:

9. هزینه زندگی در آلمان چقدر است؟

آموزش رایگان در آلمان نباید باعث شود که هزینه زندگی در این کشور را در نظر نگیرید. دانشجویان همواره باید برآوردی از بودجه‌ی لازم برای هزینه زندگی در آلمان داشته باشند.

هزینه زندگی در آلمان ارتباط مستقیم با شهر محل تحصیل و عادت‌های زیستی دانشجو دارد اما در یک بررسی کلی این هزینه مبلغی نزدیک به 850 تا 1200 یورو در ماه تخمین زده می‌شود. فهرست برخی از مهم‌ترین هزینه‌های دانشجویان در آلمان به شرح زیر است:

عنوان هزینههزینه زندگی دانشجویی در آلمان
رستوران و مواد غذایی50 تا 150 یورو
حمل و نقل ماهانه30 تا 90 یورو
قبوض273.01 یورو در ماه
امکانات تفریحی12.00 تا 34.11 یورو
اجاره خانه یک خوابه627.79 تا 829.38 یورو در ماه

10. کار دانشجویی در المان چه شرایطی دارد؟

به خاطر داشته باشید که دانشجویان در آلمان اجازه کار همزمان با تحصیل را دارند و درآمد حاصل از آن نیز کمک به‌سزایی در پرداخت هزینه زندگی در آلمان می‌کند. دانشجوبان می‌توانند 240 ساعت در ماه و همزمان با تحصیل مشغول کار پاره‌وقت در آلمان باشند. توجه داشته باشید که کاریابی در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی چندان سخت نیست و دانشگاه یا دوستانی که پیدا می‌کنید، می‌توانند در این امر به شما کمک کنند.


پرسش‌های متداول تحصیل رایگان در آلمان

✅ ایا تحصیل رایگان در آلمان امکان‌پذیر است؟

بله! اگر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی المان شوید، می‌توانید به تحصیل رایگان در این کشور بپردازید.

✅ چرا تحصیل در آلمان رایگان است؟

آلمان تحصیل را یک کالای تبلیغاتی سودآور نمی‌داند؛ ضمن آنکه هر فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های آلمان یک سرمایه برای این کشور محسوب می‌شود.

✅ مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل رایگان چه مراحلی دارد؟

با طی‌کردن دو مرحله اصلیِ دریافت پذیرش از دانشگاه‌های دولتی و اخذ ویزای تحصیلی رایگان آلمان می‌توانید به هدف خود برسید.

✅ چگونه به رایگان در آلمان درس بخوانیم؟

تنها کافیست مدارک تحصیلی و زبان مورد نیاز را داشته باشید، در آزمون ورودی (در صورت وجود) نیز قبول شوید تا واجد شرایط شوید.

✅ آیا برای تحصیل در آلمان بورسیه نیز ارائه می‌شود؟

بله! بورسیه‌های تحصیلی آلمان به پرداخت هزینه‌های مختلف مانند هزینه زندگی کمک می‌کنند.

جمع بندی

Conclusion

با تحصیل در دانشگاه‌های آلمان با یک تیر چند نشان می‌زنید! مهم‌تر از هر مزیتی، به رایگان در آلمان در می‌خوانید. شما همچنین از بهترین دانشگاه‌های جهان مدارک معتبر می‌گیرید و می‌توانید بین تحصیل رایگان در آلمان به زبان آلمانی یا انگلیسی انتخاب کنید. پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا را دارید، آلمان مقصدی ایده‌آل برای شماست و این پایان ماجرا نیست. شما نه تنها تحصیل رایگان در آلمان را تجربه می‌کنید بلکه اجازه دارید همزمان با تحصیل خود به کار دانشجویی بپردازید و رزومه‌ی خود را بدون پرداخت هزینه تحصیل، بیش از پیش درخشان کنید.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا اینجا کلیک کنیدو فرم ارزیابی را پر کنید.

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18

ثبت درخواست مشاوره
هزینه: موقتا رایگان