چگونه در آلمان کار پیدا کنیم 2024 (+✅ شرایط جامع کاریابی+مراحل)

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم 2024 (+✅ شرایط جامع کاریابی+مراحل)

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه در آلمان کار پیدا کنید تا مهاجرت کاری به این کشور را محقق نمایید، باید بگوییم که روش‌های مختلفی پیشِ روی شماست. به عنوان مثال شما می‌توانید تمامی فرصت‌های کاری در دسترس در شهرهای مختلف آلمان را در سایت‌های کاریابی ببینید یا حتی به صورت حضوری و در خاک آلمان به دنبال کار در این کشور بگردید. ما در این مقاله صفر تا صد پیدا کردن کار در آلمان را بررسی کرده‌‌ایم تا سوالات و ابهام‌های شما در این زمینه را رفع کنیم. برخی از مهم‌ترین سوالات طرح‌شده در مقاله عبارتند از:

  • چگونه در آلمان کار پیدا کنیم؟
  • شرایط نحوه های مختلف پیدا کردن کار در آلمان چگونه است؟
  • چگونه در آلمان کار دانشجویی پیدا کنیم؟
  • یافتن کار در آلمان بعد از آوسبیلدونگ چگونه است؟
  • درخواست کار در آلمان چه مزایا و معایبی دارد؟

✅ بررسی چگونه در آلمان کار پیدا کنیم؟

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم؟ این سوالاولین قدم برای کسانی است که به دنبال مهاجرت کاری به آلمان هستند. در واقع شما باید با نحوه پیدا کردن کار در آلمان آشنا باشید تا بتوانید مسیر مهاجرتتان را به درستی طی کنید. برای مثال ممکن است شرایط شما ایجاب کند که به صورت حضوری به یافتن کار در آلمان بپردازید اما متقاضی دیگری شغل خود را به صورت آنلاین پیدا کند. همچنین شرایط و چگونگی درخواست کار در آلمان برای کسی که می‌خواهد مستقیماً با ویزای کاری به زندگی در آلمان مشغول شود با کسی که به دنبال کاریابی برای کار دانشجویی در آلمان است، فرق دارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا بگوییم پیدا کردن کار در آلمان برای متقاضیان مختلف به چه نحوه ای انجام می‌شود. فراموش نکنید که ما این مقاله را بر اساس معتبرترین منابع مانند سایت Make-It-in-Germany نوشته‌ایم.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

1. وضعیت کار در آلمان چگونه است؟

هر ساله متقاضیان بسیاری برای کاریابی، استخدام و اشتغال در آلمان اقدام می‌کنند و مهاجرت کاری به آلمان یکی از روش‌های پرطرفدار برای زندگی در این کشور است اما دلیل این امر چیست؟

در وهله اول باید به نیاز دولت آلمان به نیروی کار متخصص و ماهر اشاره کرد. آلمان به دلیل (1) پیشرفت چشمگیر در صنعت و اقتصاد و (2) بالا رفتن میانگین سن جمعیت کشور خود نیاز به نیروی متخصص جوان دارد تا بتوانند کمبودهای این کشور را بر طرف کنند.

از جمله مشاغل مورد نیاز در آلمان می‌توان به پرستاری، مهندسی، مشاغل فنی و صنعتی، مشاغل سبز (مرتبط به محیط زیست) و … اشاره کرد.

در وهله دوم آلمان تمامی حقوق مادی و معنوی را که یک نیروی کار به آن نیاز دارد، از درآمد مناسب گرفته تا ساعات کاری متعادل، فراهم کرده است و در نتیجه آن، متقاضیان بسیاری از سراسر جهان درخواست کار در این کشور را دارند.

در ادامه از شرایط و روش‌های یافتن کار در آلمان حرف می‌زنیم. همراه ما باشید.

Garmisch-Partenkirchen,-Germany
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. برای کاریابی در آلمان چه شرایطی لازم است؟

چگونه در آلمان کار پیدا کنیم؟ این پرسش 2 وجه اصلی دارد:

  • با چه شرایطی در آلمان کار پیدا کنیم؟
  • با چه روشی در آلمان کار پیدا کنیم؟

در این بخش از مقاله به جنبه اول می‌پردازیم. از جمله شرایط کاریابی در آلمان می‌توان به ارائه مدارک تحصیلی دانشگاهی یا فنی‌وحرفه‌ای معتبر اشاره کرد. همچنین بهتر است که به زبان آلمانی مسلط باشید تا ایراد عدم امکان برقراری ارتباط با مشتریان، همکاران، مدیران و … بر شما وارد نشود.

اگر سابقه کاری داشته باشید، امتیازی ویژه در رزومه‌تان ثبت کرده‌اید که می‌تواند شما را از سایر متقاضیان کار در آلمان جلو بیندازد.

دریافت ویزای متناسب با شرایط متقاضی نیز از مهم‌ترین شرایط یافتن کار در آلمان است.

اطلاعات بیشتر را در مقاله کاریابی در آلمان بخوانید.

3. پیدا کردن کار در آلمان چه روش هایی دارد؟

با بررسی صفر تا صد پیدا کردن کار در آلمان می‌توان 5 روش اصلی برای کاریابی در این کشور معرفی کرد:

  • استفاده از سایت های کاریابی
  • اخذ ویزای جستجوی کار
  • استفاده از روزنامه‌های محلی
  • مراجعه به سفارت‌ها و کنسولگری‌ها
  • مراجعه به سایت کمپانی‌ها، شرکت‌ها و کارخانه‌ها
نحوه پیدا کردن و درخواست کار در آلمان

ما در ادامه به تفصیل و در دو بخش اصلی به شرح هر یک از این روش‌ها می‌پردازیم.

4. نحوه پیدا کردن کار در آلمان به صورت آنلاین چگونه است؟

شما می‌توانید به صورت آنلاین به سراغ یافتن کار در آلمان بروید. روش های کاریابی آنلاین در آلمان عبارتند از:

  • مراجعه به سایت های کاریابی آلمان: سایت های متعددی فهرستی از به‌روزترین مشاغل در دسترس را در اختیار متقاضیان ملی و بین‌المللی قرار می‌دهند. از بهترینِ این سایت‌ها می‌توان به سایت Indeed، StepStone، Arbeitnow و Monster اشاره کرد.
  • مراجعه به سایت شرکت‌ها: شما می‌توانید به سایت شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ در آلمان سر بزنید و بخش استخدام نیرو را بررسی کنید. Siemens و BMW از جمله این شرکت‌ها و کارخانه‌ها هستند.
  • استفاده از روزنامه های محلی آلمان: بسیاری از روزنامه‌ها مشاغل در دسترس در آلمان را معرفی می‌کنند. برخی از این روزنامه‌ها عبارتند از: Frankfurter Allgemeine Zeitung، Suddeutsche Zeiting و Die Welt.

در صورتی که از روش های آنلاین برای کاریابی در آلمان استفاده کردید، باید فایل مدارک خود را نیز آماده کنید تا در صورت موفقیت بتوانید درخواست کار خود را ثبت کنید. همچنین اگر شرکت مورد نظر درخواست شما را تأیید کرد، شما در واقع پیشنهاد کاری (Job Offer – جاب آفر) دارید و باید با استفاده از آن برای دریافت ویزا کاری آلمان اقدام کنید.

به خاطر داشته باشید که سایت اداره کار آلمان (BA: Bundesagentur für Arbeit) نیز خدماتی مانند کاریابی را ارائه می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با این اداره، به مقاله اداره کار آلمان مراجعه نمایید.

5. نحوه یافتن کار در آلمان با ویزای جستجوی کار چگونه است؟

اگر ترجیح می‌دهید مراحل پیدا کردن کار در آلمان را به صورت حضوری و نه آنلاین طی کنید و اول محیط کار خود را ببینید و بعد قرارداد ببندید، می‌توانید به سراغ اخذ ویزای جستجوی کار آلمان (جاب سیکر – Job Seeker) بروید.

ویزای جاب سیکر آلمان به شما فرصتی 6 ماهه می‌دهد تا به به آلمان سفر کنید و به دنبال کار در این کشور بگردید. در واقع در این روش نحوه پیدا کردن کار در آلمان از حالت آنلاین به حضوری تبدیل می‌شود.

درباره این ویزا باید دقت کنید که:

  • امکان تمدید ندارد.
  • دریافت آن با مراجعه به سفارت آلمان در کشور محل زندگی متقاضی میسر است.
  • برای اخذ آن باید مدارک تحصیلی و زبان و همچنین گواهی تمکن مالی خود را به سفارت ارائه دهید.

توجه داشته باشید که در حال حاضر سفارت آلمان در ایران بیشتر برای کارت شانس آلمان وقت می‌دهد و به نوعی کارت شانس آلمان را جایگزین ویزای جستجوی کار کرده است. کارت شانس آلمان به شما اجازه حضور در آلمان و کاریابی را به مدت 12 ماه می‌دهد اما برای دریافت آن باید امتیاز لازم را دریافت کنید. این امتیاز بر اساس مدرک تحصیلی شما، سابقه کاری‌تان و … تعیین می‌شود.

در مقالات کار در آلمان و انواع ویزای کاری آلمان اطلاعات بیشتری درباره ویزای جستجوی کار و همچنین سایر ویزاهای کاری آلمان را ارائه کرده‌ایم.

6. کاریابی در آلمان با انرکنونگ

بهترین روش کاریابی در آلمان خصوصاً برای پرستاران و پیرا پزشکان مراجعه به پورتال انرکنونگ (Anerkennung) آلمان است. با ثبت نام در این پورتال و انتخاب منطقه مورد نظر خود برای کار در آلمان، شما مجموعه‌ی آگهی‌های شغلی در دسترس را خواهید دید که اطلاعات اولیه مانند معرفی بیمارستان، شماره تماس و آدرس ایمیل را می‌بینید.

پس از انتخاب بیمارستان مورد نظر خود، شما باید درخواست کار خود را از طریق ایمیل ارسال کنید و در صورت دریافت تایید از طرف بیمارستان، به سفارت آلمان در کشور محل زندگی خود مراجعه کنید و مراحل مهاجرت خود را پیش ببرید.

دقت داشته باشید که برای استفاده از این روش باید:

  • به زبان آلمانی مسلط و مدرک معتبر (سطح B2) داشته باشید.
  • حداقل کارشناسی پرستاری یا سایر رشته های پیراپزشکی را اخذ کرده باشید.
  • به نسبت سن خود، سابقه کاری مناسب داشته باشید.
چگونه در آلمان کار پیدا کنیم
Berlin-Tv-Tower
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. نوشتن بوربونگ آلمان

دقت داشته باشید که برای کاریابی در آلمان به هر روشی، لازم است که بوربونگ (Bewerbung) بنویسید. بوربونگ مدرکی شبیه به رزومه است اما تفاوت‌های اساسی با آن دارد. مهم‌ترین تفاوت بوربونگ و رزومه در اختصاصی بودن آن است یعنی شما برای هر شرکت باید بوربونگ مختص همان شرکت را بنویسید.

درباره نوشتن بوربونگ آلمان باید بدانید که:

  • در میانه صفحه باید عکس و مشخصات شخصی خود را قرار دهید و به طور مشخص وارد کنید که بوربونگ را برای چه شرکتی می‌نویسید.
  • در سمت راست صفحه باید رزومه خود را بنویسید اما این رزومه باید اولاً کوتاه و ثانیاً توانایی‌های شما در ارتباط با کار مورد نظرتان را دربربگیرد و نه تمامی مهارت‌های شما را.
  • در سمت چپ صفحه باید انگیزه نامه خود را در 3 پاراگراف بنویسید.
  • بوربونگ باید به زبان آلمانی نوشته شد.

8. چگونه در آلمان کار دانشجویی پیدا کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مزایای مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل اجازه کار دانشجویی است. شما چه ملیت کشورهای اتحادیه اروپا را داشته باشید چه دانشجوی Non-Eu باشید، می‌توانید به صورت همزمان با تحصیل در آلمان به کار بپردازید اما سوال اینجاست که چگونه در آلمان کار دانشجویی پیدا کنیم؟

در جواب باید گفت که مهم‌ترین روش یافتن کار دانشجویی در آلمان مراجعه به دفاتر مربوطه در دانشگاه است. در واقع شما می‌توانید در خود دانشگاه مشغول به کار شوید و درآمد ماهانه کسب کنید.

البته سایر روش‌هایی که پیش‌تر معرفی کردیم نیز می‌توانند به شما در پیدا کردن کار دانشجویی در آلمان کمک کنند. سایت‌های کاریابی آلمان عموماً مجموعه‌ای از مشاغل پاره وقت (Part-time Jobs) را معرفی کرده‌اند و این در حالیست که روزنامه های آلمان نیز موقعیت‌های شغلی را به شما معرفی می‌کنند.

قوانین کار همزمان با تحصیل را در مقاله کار دانشجویی در آلمان خواهید یافت.

9. بعد از آوسبیلدونگ چگونه در آلمان شغل پیدا کنیم؟

دوره های آوسبیلدونگ آلمان (Ausbildung) که به آموزش دوگانه و همزمان تئوری و عملی (Dual Study) رشته‌های مختلف می‌پردازند، رزومه‌ای قوی برای دانشجویان خود می‌سازند. دلیل قوی بودن رزومه حاصل از آوسبیلدونگ را می‌توان مدارک معتبر دریافتی و تجربه کاری به دست آمده طی کارآموزی دانست.

اگر بپرسید که «چگونه پس از آوسبیلدونگ در آلمان کار پیدا کنیم؟» می‌گوییم که:

  • اولاً بسیاری از دانشجویان در همان شرکتی/کارخانه‌ای که دوره کارآموزی خود را گذرانده‌اند، موفق به کاریابی می‌شوند. پس در اولین قدم باید توانایی‌ها، مهارت‌ها و شایستگی خود را به کارفرمایتان در دوره کارآموزی نشان دهید.
  • ثانیاً شما می‌توانید از روش‌هایی که پیش‌تر گفتیم (سایت های کاریابی، روزنامه‌ها و …) برای کاریابی استفاده کنید و با ارائه مدارک معتبر خود، یک قدم از سایر متقاضیان جلو باشید.
پیدا کردن کار در آلمان

در آخرین بخش از مقاله مرحله بعد از کاریابی در آلمان برای مهاجرت را بررسی می‌کنیم. از اینکه همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم.

10. مرحله بعد از کاریابی برای مهاجرت به آلمان چیست؟

مرحله پس از کاریابی، ثبت درخواست کار در آلمان است؛ یعنی شما باید درخواست اشتغال خود را در شرکت مورد نظرتان ثبت کنید و منتظر اعلام نتیجه از طرف آن‌ها بمانید. اگر موفق دریافت موقعیت کاری شدید، با 2 حالت اصلی مواجه هستید:

  • اگر با استفاده از ویزای جستجوی کار، شغل خود را پیدا کرده‌اید، باید مدارک خود را به اداره کار تحویل دهید و ویزای خود را به ویزای کاری (برای مثال کارگر ماهر – Skilled Worker) تبدیل کنید.
  • اگر به صورت آنلاین به کاریابی پرداخته‌اید، باید با کارفرمای خود هماهنگ شوید، مدارکی مانند قرارداد کاری و جاب آفر را آماده کنید، از سفارت آلمان وقت بگیرید و ویزای خود را اخذ نمایید.

همواره سعی کنید که با به‌روزترین قوانین کار در آلمان آشنا باشید و فرهنگ اشتغال در این کشور را بشناسید. به عنوان مثال مهم است که بدانید کار شما زمانی در آلمان قانونی شناخته می‌شود که حق بیمه و مالیات از حقوقتان کسر شود.

مقاله قوانین کار در آلمان شرح کاملی در این زمینه در اختیارتان قرار داده است.

11. مزایا و معایب درخواست کار در آلمان کدامند؟

ثبت درخواست کار در آلمان با مزایا و معایب متعددی همراه است و اگر بخواهیم پاسخی کامل به «چگونه در آلمان کار پیدا کنیم؟» بدهیم، باید این مزایا و معایب را نیز بررسی کنیم. در جدول زیر مهم‌ترین نکات را در این زمینه ذکر کرده‌ایم:

مزایای درخواست کار در آلمان معایب درخواست کار در آلمان
حقوق و درآمد مناسب در آلمان (حداقل 12 یورو در ساعت) نیاز به آشنایی با زبان آلمانی
تنوع و تعدد سایت های کاریابی در آلمان و آسانی دسترسی به لیست فرصت های شغلی آسان نبودن اخذ ویزای کاری آلمان
تعداد زیاد فرصت های شغلی در آلمان به دلیل پیشرفته بودن این کشور رقابت برای مشاغل مختلف به دلیل تعدد تقاضا جهت مهاجرت کاری به آلمان
Romer-town-hall-Germany-Frankfurt-am-Main
Romer-town-hall-Germany-Frankfurt-am-Main

پرسش‌های متداول چگونه در آلمان کار پیدا کنیم

✅ چگونه در آلمان کار پیدا کنیم؟

کاریابی در آلمان به شکل‌های مختلف آنلاین (استفاده از سایت‌ها) و حضوری (استفاده از ویزای جاب سیکر) ممکن است.

✅ نحوه پیدا کردن کار در آلمان به صورت حضوری چگونه است؟

شما با ارائه مدارک خود به سفارت می‌توانید برای دریافت ویزای جستجوی کار آلمان اقدام کنید و 6 ماه به صورت حضوری به دنبال کار بگردید.

✅ آیا درخواست کار دانشجویی در آلمان امکان‌پذیر است؟

بله! دانشجویان فارغ از ملیتی که دارند مجازند که در آلمان به کار همزمان با تحصیل بپردازند و دفاتر مربوطه در دانشگاه به آن‌ها کمک می‌کنند.

✅ آیا یافتن کار در آلمان سخت است؟

روش‌ها و سایت‌های متعددی برای کاریابی در آلمان وجود دارد که این مسیر را آسان کرده‌اند هر چند که تقاضای بالا برای کار می‌تواند کاریابی را سخت کند.

✅ مراحل پیدا کردن کار در آلمان کدامند؟

شما برای کاریابی در آلمان باید روش کاریابی را انتخاب، مدارک خود را آماده، به سایت‌های کاریابی مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید.

به این مقاله امتیاز دهید

5/5 - (2 امتیاز)

جمع بندی

Conclusion

اولین قدم برای مهاجرت کاری به آلمان، پیدا کردن کار در این کشور است. آلمان روش‌های مختلفی برای یافتن کار در دسترس مهاجران قرار داده است و شما چه به صورت مجازی و آنلاین و چه به صورت حضوری می‌توانید برای کاریابی در این کشور اقدام کنید. شما با ارائه مدارک لازم و داشتن تحصیلات و سطح زبان مورد تأیید می‌توانید ویزای جستجوی کار آلمان بگیرید و حضوری کار پیدا کنید یا درخواست کار خود را به صورت آنلاین ثبت کنید و پس از اخذ جاب آفر به دنبال دریافت ویزای کاری آلمان بروید. بنابراین در ابتدا روش مناسب خود را انتخاب کنید و سپس مراحل کاریابی و در نتیجه زندگی و اشتغال در آلمان را پیش ببرید.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا فرم مشاوره مهاجرت را پر کنید.

0 پرسش و پاسخ

question mark orange توصیه می کنیم پس از ارسال سوال خود، پرسش و پاسخ های انجام شده در همین بخش را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  • مشاوره رایگان: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 الی 18