آزمون ورودی دانشگاه های آلمان

آزمون ورودی دانشگاه های آلمان

برای شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه‌های آلمان باید آمادگی کامل داشته باشید و بدانید نیمی از آزمون‌های سنجش استعداد این دانشگاه‌ها مربوط به مهارت زبانی خواهد بود. پس لازم است آماده‌ی شرکت در این آزمون ها باشید. ما در این مقاله انواع آزمون ورودی برای مهاجرت تحصیلی به آلمان را معرفی کرده، به سوالات شما درمورد آن‌ها پاسخ داده ایم. برخی از این سوالات عبارتند از:

  • آزمون های دوره های مدیریت آلمان چگونه است؟
  • چه آزمون هایی برای سنجش مهارت زبان در آلمان برگزار می شود؟
  • هزینه شرکت در آزمون ورودی رشته MBA چقدر است؟
  • انواع آزمون های ورودی دانشگاه ها به چه شکل است؟
  • نمرات لازم برای حضور در دوره های مدیریت آلمان چند است؟

بررسی آزمون ورودی دانشگاه های آلمان

آزمون ورودی دانشگاه های آلمان شکل‌های مختلفی دارند. این آزمون‌ها ممکن است در هر دانشگاه به روش خاصی برگزار شود اما به‌طور کلی شما می‌توانید با اطلاع از منابع آزمون ورودی دانشگاه های آلمان و همچنین دسترسی به نمونه سوالات ورودی دانشگاه های آلمان، مراحل تست هوش ورودی دانشگاه های آلمان را با موفقیت پشت‌سر بگذارید. ما در این مقاله، امتحان ورودی دانشگاه های آلمان را بررسی و انواع آن را بر اساس معتبرترین منابع به شما معرفی خواهیم کرد. در پایان مقاله نیز می‌توانید لینک نمونه سوالات ورودی دانشگاه های آلمان را بیابید.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

1- تحصیل در آلمان

تحصیل در کشوری مثل آلمان باتوجه به منابع، امکانات و سیستم آموزشی قدرتمند، می‌تواند برای هر دانشجویی جذاب و وسوسه‌انگیز باشد. کشور آلمان در میان کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا یکی از برترین سیاست‌های اقتصادی را دارد که این نکته می‌تواند در انتخاب این کشور برای تحصیل و زندگی موثر باشد.

اما جدای از تمام این موارد باید بدانید که ورود به دانشگاه‌های آلمان بعضا با سختی‌هایی همراه است. امتحان ورودی دانشگاه های آلمان یکی از مواردی است که لازم است به آن توجه داشته باشید.

پیش از مهاجرت جهت تحصیل در آلمان، باید با تمام پیچیدگی‌های سیستم آموزشی این کشور آشنا باشید، اطلاعاتی درمورد آزمون ورودی دانشگاه های آلمان کسب کنید و در نهایت از منابع آزمون ورودی دانشگاه های آلمان مطلع شوید تا بتوانید به آسانی وارد دانشگاه شوید.

شرایط این آزمون‌ها ممکن است بر اساس رشته انتخابی، مقطع تحصیلی و همچنین دانشگاه محل تحصیل شما تغییر کند.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2- آزمون ورودی موسسات آموزش عالی آلمان

بر اساس رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان، 5 دانشگاه از 100 دانشگاه برتر و 9 دانشگاه از 200 دانشگاه برتر جهان در آلمان واقع شده است. این یعنی آلمان به‌عنوان امن‌ترین کشور اتحادیه‌ی اروپا، خانه‌ی برترین و قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان است.

دانشگاه‌های دولتی آلمان با دریافت بودجه از دولت این کشور به تحصیل دانشجویان بین‌المللی کمک زیادی می‌کنند؛ اما امتحان ورودی دانشگاه های آلمان از مراحلی است که هر دانشجوی خارجی باید آن را پشت‌سر بگذارد تا بتواند به سطح بالای علمی این کشور دست پیدا کند.

ممکن است برخی دانشگاه های آلمان برای پذیرش دانشجو در رشته ها یا مقاطع خاصی آزمون برگزار کنند اما سایر دانشگاه ها چنین شرطی نداشته باشند. پس از قبل از هر اقدامی سایت دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید.

اگر به دنبال لیست امتحانات ورودی دانشگاه های آلمان می‌گردید، بخش بعدی مقاله را از دست ندهید.

3- لیست امتحانات ورودی دانشگاه های آلمان

تست هوش ورودی دانشگاه های آلمان معمولا بر اساس رشته‌ها و مقاطع تحصیلی انتخاب‌شده توسط دانشجویان برنامه‌ریزی می‌شود. در مرحله‌ی اول، هر دانشگاه بسته به الزامات خود، آزمون‌های زبان برگزار یا مدارک معتبر آزمون ها را از متقاضیان درخواست می‌کند. پس باید برای آزمون زبان عمومی آماده باشید.

برخی از این آزمون‌ها عبارتند از:

  • آزمون مهارت زبان آلمانی
  • TestDAF
  • آزمون DSH
  • مهارت زبان انگلیسی TOFEL یا IELTS

همچنین برخی دانشگاه های آلمان بسته به رشته و مقطع تحصیلی متقاضیان ممکن است آزمون هایی را برای پذیرش دانشجویان برگزار کنند؛ از جمله:

  • آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی (GRE)
  • آزمون پذیرش تحصیلات تکمیلی مدیریت (GMAT)
  • آزمون ورودی پزشکی (TMS)

با آزمون ورودی TMS در مقاله امتحان ورودی پزشکی آلمان آشنا شوید.

امتحان ورودی دانشگاه های آلمان

4- آزمون مهارت زبان آلمانی برای تحصیل در آلمان

یکی از موارد امتحان ورودی دانشگاه های آلمان گذراندن آزمون DSH یا TestDAF است. درصورتی که زبان تدریس دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید انگلیسی نیست و قصد تحصیل در آلمان به زبان آلمانی را دارید، حتما باید در یکی از این آزمون‌ها، مهارت زبان آلمانی خود را ثابت کنید.

آزمون زبان آلمانی: TestDaF

این اصطلاح مخفف عبارت Deutsch als Fremdsprache است به‌معنای آزمون زبان آلمانی به‌عنوان زبان خارجی. این آزمون به‌عنوان آزمون مهارت زبان آلمانی در تمام کشورهای دنیا پذیرفته‌شده است.
در این آزمون به‌عنوان یک تست هوش ورودی دانشگاه های آلمان، چهار مهارت شنیداری، گفتاری، درک مطلب و نوشتاری مورد امتحان قرار می‌گیرد. این آزمون چندین بار در سال و همچنین در طیف گسترده‌ای از کشورها برگزار می‌شود.

شما می‌توانید در سایت رسمی آزمون TestDaF تاریخ آزمون، مراکز معتبر برای شرکت در آزمون و همچنین نمونه آزمون را بیابید. برای ورود به سایت روی لینک زیر کلیک کنید:
testdaf.de

آزمون زبان آلمانی: DSH

این آزمون یکی دیگر از آزمون‌های ارزیابی مهارت زبان آلمانی است که شامل یک آزمون کتبی و یک آزمون شفاهی می‌شود. یافته‌ها در این آزمون در سه سطح DSH-2، DSH-1 و DSH-3 رتبه‌بندی می‌شود.

برخلاف TestDaF، بجز آلمان، هیچ کشور دیگری تست DSH را برگزار نمی‌کند!

5- آزمون مهارت زبان انگلیسی برای تحصیل در آلمان

برای حضور در دانشگاه‌های آلمان حتی اگر دوره‌های شما به زبان آلمانی تدریس می‌شوند، لازم است به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، مدرک مهارت‌های زبان انگلیسی نیز ارائه دهید. برای اثبات این مهارت و تحصیل در آلمان به زبان انگلیسی باید در یکی از دو آزمونی که در ادامه توضیح می‌دهیم، شرکت کنید. این دو آزمون عبارتند از:

  • آزمون آیلتس
  • آزمون تافل

البته دقت داشته باشید که بسته به شرایط دانشگاه ممکن است سایر مدارک زبان انگلیسی مانند PTE نیز مورد تایید باشند.

آزمون زبان انگلیسی: IELTS

یکی از مهم‌ترین مدارک مهارت زبان انگلیسی که مورد تایید دانشگاه‌های مختلف است و مواد درسی آن جزو منابع آزمون ورودی دانشگاه های آلمان به‌حساب می‌آید، آزمون IELTS است. باتوجه به دانشگاهی که انتخاب کرده‌اید نمرات آیلتس متفاوتی نیاز دارید و حتی ممکن است دانشگاه شما نیازی به نمره‌ی این آزمون نداشته باشد.

آزمون زبان انگلیسی: TOEFL

یکی دیگر از این آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی نیز TOEFL نام دارد که مختص دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در آلمان است. نمرات آزمون TOEFL در بیش از 10000 دانشگاه جهان معتبر و قابل قبول است.

نمونه سوالات تست هوش ورودی دانشگاه های آلمان
KönigsteinSächsische-Schweiz

6- آزمون های استعداد تحصیلی آلمان

دانشجویان مقطع کارشناسی باید شرایط Hochschulzugangsberechtigung (HZB) را داشته باشند. به این معنا که بتوانند آزمون استعداد تحصیلی آلمان را پشت‌سر بگذارند. ممکن است مدارک شما توسط مراجع آلمانی مورد تایید قرار نگیرد و لازم باشد مدتی (دو ترم) در یک دوره‌ی مقدماتی شرکت کنید تا شرایط HZB را کسب کنید.

این مشکل برای دانشجویان مقطع ارشد به وجود نخواهد آمد و آن‌ها می‌توانند ریز نمرات خود در مقطع کارشناسی را برا دانشگاه مقصد ارسال کنند و واجد شرایط HZB باشند.

در ادامه‌ی مقاله، به چند نمونه از آزمون‌های استعداد تحصیلی آلمان خواهیم پرداخت.
همراه ما باشید!

آزمون کالج آلمان: FSP

پس از گذراندن دوره‌ی یک‌ساله‌ی کالج، دانشجویان باید در آزمون Feststellungsprüfung که به‌طور اختصاری به آن FSP گفته می‌شود، شرکت کنند تا واجد شرایط حضور در دانشگاه‌ها شوند. معمولا نمونه سوالات ورودی دانشگاه های آلمان را می‌توان در سایت‌هایی که درباره‌ی این آزمون‌ها صحبت کرده‌اند، پیدا کرد.

آزمون FSP، آزمونی خاص است و در سه رشته به‌صورت کتبی و در چهار رشته به‌صورت شفاهی برگزار می‌شود. اگر شما موفق نشوید آزمون FSP را با موفقیت پشت‌سر بگذارید، امکان شرکت مجدد در آن را خواهید داشت؛ حتی ممکن است بدون گذراندن دوره‌ی کالج نیز بتوانید در آن شرکت کنید.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7- آزمون ورودی مخصوص دانشجویان خارجی در آلمان یا TestAS

دانشجویان خارجی باید آزمون für Ausländische Studierende را که مختص مهارت زبانی در مقطع کارشناسی است، پشت‌سر بگذارند. این آزمون مختص برخی دوره‌های خاص است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مهندسی
  • اقتصاد
  • مطالعات اجتماعی، علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
  • علوم طبیعی، علوم کامپیوتر و ریاضیات

این آزمون معمولا به سنجش استعدادهای شناختی شما می‌پردازد و نمرات آن نیز در بسیاری از دانشگاه‌ها معتبر است.

Berlin-Busy-Street

8- آزمون سوابق تحصیلات تکمیلی (GRE)

این آزمون یک آزمون استاندارد استعدادیابی است که توسط بسیاری از کشورها برای حضور در مقطع تحصیلات تکمیلی برگزار می‌شود. این آزمون با اینکه الزامی نیست اما داشتن برگه‌ی موفقیت در آن می‌تواند شانس شما را برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان بالا ببرد.
برای ورود به بسیاری از دانشگاه‌های آلمان، به‌خصوص اگر رشته‌ی مهندسی می‌خوانید، باید با اطلاع از منابع آزمون ورودی دانشگاه های آلمان و همچنین مراحل تست هوش ورودی دانشگاه های آلمان در آزمون GRE شرکت کنید. نمرات این آزمون، شرط پذیرش در کالج‌های این کشور است.

آزمون‌های تخصصی GRE برای رشته‌هایی مانند علوم، ریاضی و ادبیات استفاده می‌شود و دوره‌های عمومی آن نیز برای رشته‌های کسب‌وکار و مدیریت!

9- آزمون پذیرش تحصیلات تکمیلی مدیریت (GMAT)

آزمون پذیرش تحصیلات تکمیلی مدیریت توسط بسیاری از مدارس مدیریت و بازرگانی آلمان برگزار می‌شود. شما می‌توانید پیش از شرکت در این آزمون، نمونه سوالات ورودی دانشگاه های آلمان آشنا شوید و برای شرکت در این امتحان چهارقسمتی که شامل استدلال کلامی، استدلال تلفیقی، استدلال کمّی و ارزیابی نوشتاری تحلیلی است، آمادگی پیدا کنید.

این آزمون به بررسی مهارت دانشجویان، خصوصا متقاضیان دوره‌ی مدیریت که هر ساله هزاران نفر در آن شرکت می‌کنند می‌پردازد.

دانشجویان خارجی متقاضی شرکت در رشته‌ی MBA حتما باید در این آزمون شرکت کنند و هزینه‌ی 250 دلاری آن را بپردازند. این را هم بدانید حداقل نمره‌ی موردنیاز دانشگاه‌ها از این آزمون 640 است.

با تمام این تفاسیر، بسیاری از موسسات آموزشی مدیریت و بازرگانی آلمان هستند که به این آزمون احتیاجی ندارند.

دانشگاه‌هایی که به این آزمون احتیاج ندارند به شرح زیر هستند:

  • Berlin School of Economics and Law
  • Accadis Hochschule Bad Homburg
  • Technical University of Munich
  • Cologne Business School
امتحان ورودی دانشگاه های آلمان

10- آزمون ورودی Aufnahmeprüfung

این آزمون برای متقاضیان ورود به کالج‌های آلمان و دوبار در سال برگزار می‌شود (در پایان ژانویه برای ترم بهار و در آغاز جولای برای ترم زمستان) شما باتوجه به نوع رشته و دانشگاهی که انتخاب می‌کنید می‌توانید در این آزمون شرکت کنید. این آزمون‌ها شامل موضوعات مختلفی از جمله مهارت زبانی، ریاضیات، و مطالعات بازرگانی است.

داوطلبان برای حضور در کالج‌ها باید حداقل نمرات را در امتحان ورودی کالج در آلمان (Aufnahmeprüfung) کسب کنند.

11- مزایا و معایب آزمون ورودی مهاجرت تحصیلی به آلمان

در پایان مقاله نگاهی خواهیم داشت به لیست مزایا و معایبی که به دلیل آزمون های ورودی در برابر متقاضیان مهاجرت به آلمان جهت ادامه تحصیل قرار دارد. از اینکه همراه ما بودید، سپاس گزاریم.

مزایای آزمون ورودی برای تحصیل در آلمان

  • همسطح بودن دانشجویان در کلاس های درس
  • اخذ پذیرش بر اساس شایستگی علمی
  • انگلیسی بودن برخی از آزمون ها
  • میزان سختی استاندارد آزمون های ورودی
  • در دسترس بودن منابع آزمون ورودی دانشگاه های آلمان

اگر به دنبال نمونه سوالات ورودی دانشگاه های آلمان هستید، روی لینک زیر کلیک کنید:
«studienkolleg.com»

معایب آزمون ورودی برای تحصیل در آلمان

  • رقابت بالا برای قبولی در آزمون ها
  • نیاز به زبان آلمانی برای شرکت در برخی امتحان های ورودی
  • نیاز ایرانیان به سفر به آلمان یا سایر کشورها جهت شرکت در برخی آزمون ها

پرسش‌های متداول آزمون ورودی دانشگاه های آلمان

✅ امتحان ورودی دانشگاه‌های آلمان در چه زمینه‌هایی برگزار می‌شود؟

آزمون ورودی دانشگاه های آلمان در زمینه‌ی استعداد تحصیلی و همچنین مهارت‌های زبان برگزار می‌شود.

✅ نمره‌ی موردنیاز تست هوش ورودی دانشگاه های آلمان برای رشته‌های مدیریت چند است؟

دانشجویان باید بتوانند با مطالعه‌ی منابع آزمون ورودی دانشگاه های آلمان حداقل نمره‌ی 640 را در آزمون GMAT کسب کنند.

✅ چه آزمون‌هایی برای سنجش مهارت‌های زبانی در آلمان برگزار می‌شود؟

آزمون‌های TOFEL، IELTS، DSH و TestDaF در آلمان برگزار می‌شوند که نمونه سوالات ورودی دانشگاه های آلمان شامل سوالات این آزمون‌ها هم هست.

✅ دانشگاه‌های آلمان چندنوع آزمون ورودی دارند؟

به‌طور معمول 6 مدل آزمون استعدادیابی در دانشگاه‌های آلمان برگزار می‌شود که بیش از نیمی از آن‌ها ختص مهارت‌های زبان است.

✅ TestDaF چندبار در سال و در چند سایت برگزار می‌شود؟

این آزمون هر ساله 6 بار در و در 450 سایت بین‌المللی برگزار می‌شود.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5/5 - (2 امتیاز)

جمع بندی

Conclusion

شما برای حضور در دانشگاه های آلمان باید در آزمون های ورودی شرکت کنید. این آزمون ها شامل استعدادهای زبانی، درک مطلب، استعدادهای شناختی و استدلالی می شود. شما با کسب نمرات موردنیاز در هرکدام از این آزمون ها می توانید وارد دانشگاه های آلمان شوید و از سطح بالای آموزشی این کشور بهره مند شوید.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا فرم مشاوره مهاجرت را پر کنید.

0 پرسش و پاسخ

question mark orange توصیه می کنیم پس از ارسال سوال خود، پرسش و پاسخ های انجام شده در همین بخش را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  • مشاوره رایگان: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 الی 18