قوانین کار در آلمان 2024 (+ ✅ قوانین کار دانشجویی + حقوق)

قوانین کار در آلمان 2024 (+ ✅ قوانین کار دانشجویی + حقوق)

اگر قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارید، پیش از هر چیز باید با قوانین اشتغال در این کشور آشنا باشید تا اولاً به طور ناخواسته مرتکب کار غیرقانونی نشوید و ثانیاً روند کاری خود را به درستی جلو ببرید. خوب است بدانید که قوانین کار در آلمان شرایط مناسبی برای رفاه و زندگی کارگران و البته کارفرمایان فراهم می‌کند و همواره در راستای بهبود شرایط کاری طرح می‌شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا از صفر تا صد قوانین کار در آلمان را بررسی کنیم و پاسخگوی سوالات شما باشیم؛ سوالاتی از جمله:

  • قانون های جدید کار در آلمان کدامند؟
  • حقوق قانون کار در آلمان چقدر است؟
  • ساعت کار قانونی در آلمان چگونه است؟
  • قوانین کار دانشجویی در آلمان به چه صورت است؟
  • قوانین مهاجرت کاری به آلمان کدامند؟

✅ بررسی قوانین کار در آلمان

قوانین کار در آلمان همواره به گونه‌ای تعیین می‌شوند که بیشترین میزان رفاه را برای هم نیروی کار و هم کارفرما فراهم کنند. به عنوان مثال ساعت کار قانونی در آلمان به میزانی است که اولاً کار کارفرما پیش برود و ثانیاً نیروی کار استراحت و رفاه کافی را داشته باشد. همچنین خوب است بدانید که حداقل حقوق قانون کار در آلمان نیز در تعادل با میزان هزینه زندگی در این کشور تعیین شده است و بر اساس قوانین کار دانشجویی در آلمان امکان کار همزمان با تحصیل نیز برای همه دانشجویان، فارغ از ملیت آن‌ها، وجود دارد. با ما در این مقاله همراه باشید تا قانون جدید کار در آلمان در سال 2024 را به طور کامل و بر اساس معتبرترین منابع (مانند Make-it-in-germany) بررسی کنیم.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

1. وضعیت اشتغال در المان

بر اساس آمار ارائه شده، آلمان برای رفع نیاز خود به نیروی کار ماهر و متخصص در حالت ایده‌آل به دنبال جذب 400,000 کارگر/کارمند بین‌المللی است و طبق برنامه‌های اداره و وزارت کار، این کشور قصد دارد 60,000 نیرو را در سال 2024 جذب کند. نکته بسیار مهم این است که نرخ بیکاری در آلمان کمتر از 4 درصد و تنوع بازار کار در این کشو بالاست.

شما با یک جستجوی کامل و همچنین توجه به قوانین قدیم و جدید کار در آلمان می‌توانید به راحتی به کار در این کشور مشغول شوید و از منافع آن بهره ببرید.

قانون جدید کار در آلمان
Garmisch-Partenkirchen,-Germany
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. قانون مالیات و بیمه کار در المان

مهم‌ترین و اولین نکته‌ای که باید برای کار قانونی در آلمان در نظر بگیرید، پرداخت مالیات و بیمه کار است. بر اساس قانون کار در آلمان، اگر کارمند/کارفرما بدون ثبت قرارداد کاری در اداره کار آلمان مشغول به فعالیت و کسب درآمد در این کشور شود، در واقع مشغول به کار سیاه (غیرقانونی) است و امکان دارد با جریمه‌های سنگینی مواجه شود.

ما درباره کار غیر قانونی در آلمان مفصلاً در مقاله کار سیاه در آلمان حرف زده‌ایم.

اما سوال اینجاست که قوانین مالیات و بیمه در آلمان چگونه است؟

قانون مالیات کار در آلمان

بر اساس قانون جدید مالیات کار در آلمان می‌توان گفت:

  • در سال 2024 افرادی که کمتر از 10,908 یورو در سال درآمد دارند، معاف از مالیات هستند. این مبلغ برای زوج‌ها پس از ازدواج به 20,694 یورو در سال می‌رسد.
  • میزان مبلغ تعیین‌شده سرمایه‌گذاری مشمول مالیات نیز در سال 2024 حدود 25 درصد افزایش یافته و از 801 یورو به 1000 یورو رسیده است. اگر درآمد مشترک زوج‌ها پس از ازدواج برای مالیات در نظر گرفته شود، حداقل میزان سرمایه مشمول مالیات 2000 یورو در سال خواهد بود.

خلاصه‌ای از قوانین مالیاتی آلمان را در جدول زیر بخوانید:

میزان درآمد (به یورو – در سال) نرخ مالیات (درصد)
کمتر از 10,908 0
بین 10,909 تا 62,809 14 تا 42
بین 62,810 تا 277,825 42
بیشتر از 277,826 45

قانون بیمه و همچنین ساعت کار قانونی در آلمان را در بخش بعدی بررسی می‌کنیم.

قوانین کار دانشجویی در آلمان
Heidelberg,-Germany

قانون بیمه کار در آلمان

بر اساس قانون بیمه کار در آلمان، بخشی از درآمد یک کارمند/کارگر به عنوان حق بیمه کسر می‌شود. البته دقت داشته باشید که تمام هزینه بیمه را کارگر/کارمند نمی‌پردازد و کارفرما نیز موظف به پرداخت سهم خود است. ما در جدول زیر درصدی را که باید به عنوان حق بیمه در آلمان بپردازید، شرح داده‌ایم:

نوع بیمه درصد قابل پرداخت
بیمه بازنشستگی مجموع: 18.6 درصد
سهم کارمند: 9.3 درصد
سهم کارفرما: 9.3 درصد
بیمه درمانی مجموع: 14.6 درصد
سهم کارمند: 7.3 درصد
سهم کارفرما: 7.3 درصد
بیمه بیکاری مجموع: 2.6 درصد
سهم کارمند: 1.3 درصد
سهم کارفرما: 1.3 درصد
بیمه مراقبت و پرستاری مجموع: 3.05 درصد
سهم کارمند: 1.525 درصد
سهم کارفرما: 1.525 درصد
بیمه حوادث مجموع: 0.96 درصد
سهم کارمند: 0
سهم کارفرما: 0.96 درصد

3. ساعت کار قانونی در آلمان

کار در آلمان از دوشنبه تا شنبه و عموماً از ساعت 8 صبح تا 5 عصر یا 9 صبح تا 6 عصر انجام می‌شود و در میان کار نیز 30 دقیقه برای صرف ناهار در نظر گرفته شده است. بر اساس قوانین کار آلمان شما باید حداکثر 8 ساعت در روز کار کنید و میزان بیشتر کار پذیرفته نیست.

دقت داشته باشید اگر مجموع ساعات کاری شما در هفته حداکثر 48 باشد، کار کردن تا 10 ساعت در روز نیز در بازه ساعت کار قانونی در آلمان قرار می‌گیرد.

اگر به دنبال قانون مرخصی و همچنین قوانین کار دانشجویی در آلمان هستید، ادامه مقاله را از دست ندهید.

ساعت کار قانونی در آلمان

4. قانون مرخصی کار در آلمان

قانون کار کشور آلمان می‌گوید که هر نیروی کار مجاز است که در هر سال کاری (متشکل از هفته‌های کاری 6 روزه) 24 روز مرخصی بگیرد. اگر هفته کاری شامل 5 روز باشد، تعداد روزهای مجاز برای مرخصی در سال به 20 کاهش می‌یابد. بنابراین همه نیروهای کار در آلمان بین 20 تا 25 روز مرخصی دارند.

البته چند نکته دیگر نیز وجود دارد:

  • نیروهای کاری که از معلولیت شدید رنج می‌برند، 5 روز مرخصی استحقاقی بیشتر دارند.
  • کارفرمایان می‌توانند به کارمندانی که کمتر از 6 ماه سابقه کار در شرکت را دارند، مرخصی ندهند.
  • درخواست مرخصی در آلمان باید از قبل ثبت شود و کارفرما می‌تواند با این درخواست موافقت یا مخالفت کند.

5. قوانین کار دانشجویی در آلمان

اگر به عنوان دانشجو به آلمان مهاجرت کرده‌اید، خوب است بدانید که دولت این کشور اجازه کار همزمان با تحصیل را به شما می‌دهد. بر اساس قوانین کار دانشجویی در آلمان:

  • دانشجویان بین‌المللی می‌توانند 20 ساعت در هفته کار کنند. به عبارت دیگر دانشجویان مجاز به 140 روز کامل یا 280 نیم‌روز کار همزمان با تحصیل هستید.

دقت داشته باشید که شما برای کار پژوهشی در آلمان به صورت همزمان با تحصیل خود آزاد هستید و محدودیت ساعتی ندارید.

همچنین بر اساس قوانین کار دانشجویی در آلمان، امکان خوداشتغالی برای دانشجویان وجود ندارد و اگر شما به کارآموزی (جدا از واحد درسی کارآموزی) در آلمان بپردازید، تعداد روزهای اشتغال شما از مجموع روزهای مجاز کار در آلمان کم خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر درباره این قوانین به مقاله کار دانشجویی در آلمان مراجعه نمایید.

ما در ادامه نیز درباره قوانین مهاجرت به آلمان بیشتر حرف می‌زنیم. همراه ما بمانید.

Landau-in-der-Pfalz,-Deutschland
Landau-in-der-Pfalz,-Deutschland

6. قوانین مهاجرت کاری به آلمان

مهم‌ترین قوانین مهاجرت کاری به آلمان را بحث کاریابی تعیین می‌کند. در واقع شما برای مهاجرت به آلمان به شیوه کاری، در وهله اول باید به دنبال کار بگردید. این کاریابی به صورت حضوری و با اخذ ویزای جستجوی کار یا به صورت آنلاین و از طریق سایت های کاریابی آلمان انجام می‌شود.

بنابراین اولین قانون مهاجرت کاری به آلمان، کاریابی است اما پس از کاریابی شما باید به سراغ دریافت ویزای کارگر ماهر یا کارت آبی بروید. بر اساس قوانین آلمان:

  • باید پس از دریافت پیشنهاد کاری (جاب آفر – Job Offer) برای دریافت ویزای کارگر ماهر به سفارت آلمان مراجعه کنید.
  • برای اخذ ویزای کارت آبی آلمان باید پیشنهاد کاری با حداقل 43,800 یورو در سال درآمد، داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که ما از صفر تا صد اطلاعات لازم را در مقاله کار در آلمان ارائه کرده‌ایم.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. قانون جدید کار در آلمان برای کارت فرصت

یکی از قوانین جدید مهاجرت کاری به آلمان، استفاده از کارت فرصت است. کارت شانس آلمان (Chancenkarte) به متقاضیانی که مدارک معتبر دارند اما پیشنهاد کاری مناسبی برای اشتغال در آلمان دریافت نکرده‌اند، فرصت سفر به آلمان، کاریابی در این کشور و اشتغال پاره‌وقت را می‌دهد.

بر اساس قانون جدید کار در آلمان، کارت فرصت با امتیازدهی و اولویت‌بندی در اختیار واجدین شرایط قرار می‌گیرد. برای مثال 2 امتیاز در اختیار کسانی که حداقل 2 سال تجربه کاری مرتبط دارند، قرار می‌گیرد. این مسئله درحالی است که قرار داشتن در بازه سنی مناسب 2 امتیاز برای متقاضی به همراه دارد.

8. حقوق قانون کار در آلمان

حداقل حقوق 12.41 یورویی برای هر ساعت کار به عنوان قانون کار آلمان تصویب شده است. یعنی اگر کارفرمایی به شما کمتر از 12.41 یورو در ساعت بدهد، از قانون تخطی کرده است و شما با پیگیری قانونی می‌توانید حق خود را دریافت کنید.

بر اساس حداقل حقوق قانون کار در آلمان اگر کسی به صورت تمام‌وقت یک ماه کار کند و این یک ماه نیز 4 هفته و هر هفته مجموع 41 ساعت کاری را شامل شود، درآمدی معادل 2,035.24 یورو خواهد داشت. این میزان درآمد برای نیروهای کار پاره‌وقت با مجموع 19.5 ساعت کار در هفته 967.98 یورو است.

همانطور که پیش‌تر گفتیم بخشی از درآمد صرف مالیات و بیمه می‌شود و اکنون اضافه می‌کنیم که شما با این حقوق باید هزینه زندگی در آلمان را نیز بپردازید. اما هزینه زندگی در آلمان چقدر است؟

حقوق قانون کار در آلمان

9. هزینه زندگی در المان

هزینه زندگی در آلمان برای یک فرد تنها 850 تا 1200 یورو و برای یک خانواده چهار نفره 3500 تا 4500 یورو در ماه تخمین زده می‌شود. البته در نظر داشته باشید که این مبالغ:

  • هزینه اسکان را شامل نمی‌شوند.
  • بر اساس عادت‌های فردی تغییر می‌کنند.
  • وابسته به شهر محل زندگی شما در آلمان هستند.

شما می‌توانید در جدول زیر جزئیاتی بیشتر و ریزهزینه‌های زندگی در آلمان را بیابید:

نوع هزینه مبلغ هزینه
رستوران و مواد غذایی 50 تا 150 یورو
حمل و نقل ماهانه 30 تا 90 یورو
قبوض 237.01 یورو در ماه
امکانات رفاهی 12.00 تا 34.11 یورو
اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه: 627.79 تا 829.38 یورو در ماه

10. مزایا و معایب قانون‌های اشتغال در المان

بدون شک قوانین کار در آلمان برای مهاجران با مزایا و معایبی همراه است. به عنوان مثال بر اساس قوانین آلمان مهاجران و به طور کلی‌تر نیروهای کار در آلمان می‌توانند به راحتی پیگیر حق و حقوق خود شوند و مشاورهایی نیز راهنمای آن‌ها در این زمینه خواهند بود. همچنین از دیگر مزایای قوانین کار در آلمان می‌توان به حداق حقوق مناسب تعریف‌شده اشاره کرد. شما با حقوق قانون کار در آلمان می‌توانید از پس هزینه‌های زندگی در این کشور بربیایید.

به خاطر داشته باشید که قانون کار آلمان برای زنان باردار نیز شرایط ویژه و مناسبی را در نظر گرفته است.

در کنار این مزایا نیز معایب مختلف قرار دارند. به عنوان مثال ممکن است شما به صورت ناآگاهانه مشغول به کار غیرقانونی در آلمان باشید. در واقع اگر کارفرمای شما قرارداد شما را در سازمان‌های مربوطه ثبت نکند و شما نیز خبر نداشته باشید، شما در حال کار سیاه در این کشور هستید و جریمه شامل حالتان خواهد شد.

به اعتقاد بسیاری نرخ مالیات در این کشور نیز بالاست و همین امر از معایب قوانین اشتغال در آلمان به شمار می‌روند.

Glassy-Elbbrücken-in-Hamburg
Glassy-Elbbrücken-in-Hamburg

پرسش‌های متداول قوانین کار در آلمان

✅ کار قانونی در آلمان چند ساعت است؟

بر اساس قوانین آلمان هر نیروی کار باید از 8 صبح تا 5 عصر یا 9 صبح تا 6 عصر مشغول به کار باشد.

✅ حداقل حقوق قانون کار در آلمان چقدر است؟

بر اساس قانون کار در آلمان هر کارگر/کارمند باید حداقل 12.41 یورو در هر ساعت حقوق بگیرد.

✅ بر اساس قوانین کار دانشجویی در آلمان چند ساعت کار همزمان با تحصیل مجاز است؟

دانشجویان بین‌المللی مجاز به 20 ساعت کار در هفته یا به عبارت دیگر به 140 روز کار در سال هستند.

✅ قانون جدید کار در آلمان، حداقل حقوق برای پرداخت مالیات را چقدر تعیین کرده است؟

شما برای پرداخت مالیات در آلمان باید حداقل 10,908 یورو در سال درآمد داشته باشید.

✅ قوانین کار در آلمان برای مرخصی چگونه است؟

بر اساس قانون مرخصی آلمان هر نیروی کار می‌تواند 20 تا 25 روز مرخصی در سال داشته باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

5/5 - (1 امتیاز)

جمع بندی

Conclusion

شرایط کار در آلمان با وجود قوانینی که به دنبال رعایت حقوق کارگران، منافع کارفرمایان و البته دولت است، برای نیروهای کار ملی و بین‌المللی این کشور مناسب است و شما با مهاجرت کاری به آلمان باید بر اساس این قوانین پیش بروید. به عبارت دیگر اگرچه شما با قانون مالیات و بیمه و کسر بخشی از درآمد خود برای پرداخت آن‌ها مواجه هستید، ساعات کاری مناسب، مرخصی‌های استحقاقی و همچنین حق کار همزمان با تحصیل را نیز خواهید داشت. قوانین کار در آلمان سطح مناسبی از رفاه را با حداقل حقوق تعیینی خود برای کارگران/کارمندان فراهم می‌کند.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا فرم مشاوره مهاجرت را پر کنید.

0 پرسش و پاسخ

question mark orange توصیه می کنیم پس از ارسال سوال خود، پرسش و پاسخ های انجام شده در همین بخش را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  • مشاوره رایگان: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 الی 18