100 درصد تخفیف بهاره مشاوره تخصصی.

مشاوره تخصصی مهاجرت با 100٪ تخفیف (بهاره)

100٪ تخفیف مشاوره

دریافت مشاوره دریافت مشاوره

سطح زبان آلمانی برای کار در آلمان 2024(+✅ مدرک ویزای کار+آزمون)

germany Flag

یکی از شرایط لازم برای مهاجرت کاری به آلمان داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح متناسب با ویزای درخواستی شماست. یعنی شما برای اینکه بتوانید مراحل مهاجرت از جمله کاریابی و اخذ ویزا از سفارت را با موفقیت طی و در آلمان نیز به درستی کار کنید، به مدرک زبان نیاز دارید. ما در این مقاله از صفر تا صد سطح زبان آلمانی برای کار در آلمان را بررسی کرده‌ایم تا پاسخگوی شما در این زمینه باشیم. از جمله سوالات طرح‌شده در این مقاله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سطح زبان آلمانی برای کار در آلمان باید چقدر باشد؟
  • چه مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت کاری به آلمان معتبر است؟
  • مدرک زبان مورد تایید سفارت برای ویزای کار کدام است؟
  • حداقل مدرک زبان برای کار در آلمان در آزمون‌های مختلف کدامند؟
  • الزام ارائه مدرک زبان آلمانی برای ویزای کار آلمان چه مزایا و معایبی دارد؟
Arrow Icon
اطلاعیه مهم:ویدئو زیر حاوی اطلاعات مهمی درباره شرایط کار و اوسبیلدونگ آلمان در سال ۲۰۲۴ می باشد. حتما تماشا کنید.

✅ بررسی سطح زبان آلمانی برای کار در آلمان

سطح زبان آلمانی برای کار در آلمان باید در حدی باشد که شما بتوانید با افراد مختلف ارتباط برقرار کنید. برای اثبات آشنایی با این زبان شما باید حداقل مدرک زبان برای کار در آلمان را ارائه دهید و این مدارک نیز باید اعتبار داشته باشند. خوب است بدانید که آزمون‌های معتبر بسیاری برگزار می‌شوند و شما با قبولی در آن‌ها می‌توانید مدرک زبان آلمانی مورد تایید سفارت برای ویزای کار را دریافت کنید و رزومه‌ی خود را بهبود ببخشید. با ما در این مقاله همراه باشید تا از معرفی زبان آلمانی گرفته تا مزایا و معایب ارائه مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت کاری به آلمان را بررسی کنیم. به خاطر داشته باشید که این مقاله ترجمه ای است از مهم‌ترین منابع در دسترس مانند سایت Make-it-in-Germany.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

مدرک زبان مورد تایید سفارت برای ویزای کار
Wasserschloss-in-Hamburg,-Germany

1. معرفی زبان المانی

زبان آلمانی یکی از 10 زبان رایج در سراسر جهان و اروپا است. شما با یادگیری این زبان می‌توانید در بسیاری از کشورهای جهان به راحتی با مردم ارتباط برقرار و در تحصیل و کار خود پیشرفت کنید. از جمله کشورهایی که زبان آلمانی در آن‌ها رایج است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلمان
  • اتریش
  • لیختن اشتاین
  • بخش‌هایی از سوئیس
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. مزایای داشتن مدرک زبان آلمانی

اگر قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارید، بهتر است حداقل مدرک زبان مورد تایید سفارت برای ویزای کار را داشته باشید و سپس برای دریافت ویزا اقدام کنید. داشتن مدرک زبان برای مهاجرت نه تنها هنگام مراجعه به سفارت بلکه پس از مهاجرت نیز مزایای بسیاری دارد.

در فهرست زیر با مجموع مزایای داشتن مدرک زبان آلمانی برای ویزای کار آلمان آشنا می‌شوید:

  • ارائه رزومه برتر در هنگام کاریابی و مراجعه به سفارت و شانس بیشتر موفقیت
  • امکان برقراری ارتباط با مشتریان در محیط کار در آلمان
  • پیدا کردن دوستان بیشتر در آلمان
  • امکان کاریابی در سایر کشورهای آلمانی‌زبان مانند اتریش
  • عدم نیاز به پرداخت هزینه یادگیری زبان در آلمان
  • تعدد آزمون های معتبر زبان آلمانی
  • راحت‌تر شدن زندگی در آلمان با تسلط به زبان مردم این کشور

شما با داشتن مدرک زبان لازم برای تحصیل در آلمان نیز می‌توانید از بهترین دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرید.

مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت کاری

در بخش بعدی مقاله به سراغ مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت کاری به آلمان می‌رویم. همراه ما بمانید.

3. مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت کاری

شما در تمام مراحل مهاجرت کاری به آلمان به مدرک زبان آلمانی نیاز دارید تا یا (1) مدارک خواسته شده شما را کامل کنند یا (2) به رزومه شما برتری ببخشند. ما در ادامه سطح زبان مورد نیاز در مراحل مختلف مهاجرت کاری در آلمان را می‌سنجیم. این مراحل عبارتند از:

  • کاریابی و سپس کار در آلمان
  • اخذ ویزای کاری آلمان در سفارت
  • شرکت در دوره آوسبیلدونگ

4. حداقل مدرک زبان برای کار در آلمان

شما برای مهاجرت کاری به آلمان باید در وهله اول به کاریابی حضوری از طریق ویزای جستجوی کار آلمان یا آنلاین از طریق سایت های کاریابی بپردازید. برای کاریابی دو حالت وجود دارد:

  • شرکت/کارخانه‌ای که انتخاب کرده‌اید، شرط مدرک زبان آلمانی را برای استخدام نیروی کار بین‌المللی تعیین کرده است.
  • شرکت/کارخانه‌ی انتخابی الزامی برای دریافت مدرک زبان آلمانی ندارد.

در حالت اول بدون شک شما به مدرک زبان آلمانی در سطح B1 یا B2 نیاز دارید. در حالت دوم نیز اگرچه الزامی بر ارائه مدرک وجود ندارد، رزومه‌هایی که این مدرک را در خود جای داده‌اند نسبت به سایر رزومه‌ها برتری خواهند داشت.

اگر قصد کار در آلمان به عنوان پرستار یا پزشک را دارید، باید حتماً مدارک معتبر زبان آلمانی در سطح B1 یا B2 داشته باشید.

اگر می‌خواهید با مدرک زبان مورد تایید سفارت برای ویزای کار آشنا شوید، همراه ما بمانید.

مدرک زبان آلمانی برای ویزای کار و مورد تایید سفارت
Frankfurt, Hesse, Germany

5. مدرک زبان آلمانی برای ویزای کار

برای دریافت ویزای کار آلمان و هنگام مراجعه به سفارت باید سطح مشخصی از زبان را بسته به نوع ویزای درخواستی خود داشته باشید:

  • اگر متقاضی ویزای جستجوی کار آلمان (Job Seeker) هستید، در هنگام مراجعه به سفارت باید مدرک زبان آلمانی در سطح B1 داشته باشید.
  • داشتن مدرک زبان آلمانی می‌تواند در سیستم امتیازدهی کارت شانس آلمان موثر باشد. سطح زبان A1 الزام اخذ این ویزا، سطح زبان A2 برای شما 1 امتیاز، سطح زبان B1 برایتان 2 امتیاز و سطح زبان B2 برایتان 3 امتیاز دربردارد.
  • اگر به دنبال رسیدن به ویزای کارگر ماهر (Skilled Worker) با جاب آفر (Job Offer) هستید، باید حداقل مدرک زبان آلمانی در سطح B1 را دریافت کنید. اگر مدارک با سطح بالاتری داشته باشید، شانس شما برای اخذ ویزا افزایش می‌یابد.
  • اگر می‌خواهید ویزای کارت آبی آلمان (Blue Card) را دریافت کنید، به حداقل مدرک زبان B1 نیاز دارید.
  • پرستاران و پیراپزشکان برای مهاجرت به آلمان از طریق انرکنونگ (Anerkennung) باید مدرک B2 داشته باشید. امکان مهاجرت با B1 نیز وجود دارد اما باید در آلمان دوره های زبان بگذرانید و به B2 برسید.

اطلاعات بیشتر درباره هر یک از این ویزاها را در مقالات کار در آلمان و انواع ویزای کاری آلمان بخوانید.

6. مدرک المانی برای دوره آوسبیلدونگ

یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت در دوره های آوسبیلدونگ در آلمان، عدم نیاز به شرایط تحصیلی خاص است. یعنی شما تنها با داشتن مدرک دیپلم (گواهی پایان دوره تحصیلی 12 ساله) می‌توانید برای شرکت در این دوره در رشته‌های مختلف اقدام کنید.

در خصوص حداقل مدرک زبان لازم برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ می‌توان گفت که شما به آشنایی با اصول اولیه خواندن، نوشتن، صحبت کردن و درک مطلب نیاز دارید. مدارکی مانند A2 یا B1 ثابت می‌کنند شما دانش اولیه زبان آلمانی برای شرکت در دوره آوسبیلدونگ را دارید.

آوسبیلدونگ (Ausbildung) به دوره ای سه ساله گفته می‌شود که آموزش تئوری را با آموزش عملی همراه می‌کند و همزمان که اصول پایه هر رشته را در کلاس‌های درس آموزش می‌دهد، طی کارآموزی به متقاضیان یاد می‌دهد چطور این اصول را به صورت عملی پیاده کنند.

اما چگونه به مدرک معتبر زبان آلمانی برسیم؟ پاسخ سوال خود را در بخش بعدی مقاله خواهید یافت.

Gräfenhainichen,-Germany
Gräfenhainichen,-Germany
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. تعیین سطح مدرک معتبر زبان المانی

بر اساس چارچوب مرجع مشترک اروپا برای زبان‌ها (Common European Framework of Reference for Languages – CEFR) سطوح زیر برای زبان آلمانی تعریف شده‌اند:

سطح زبان آلمانیتعریف
A1 و A2دانش اولیه زبان آلمانی
B1 و B2دانش پیشرفته زبان آلمانی
توانایی استفاده از مهارت‌های گفتاری، شنیداری، نوشتاری و ادراکی
C1 و C2بالاترین سطح زبان آلمانی
معادل شدن زبان آلمانی با زبان مادری

8. آزمون های معتبر زبان آلمانی

آزمون های معتبر زیادی هر ساله برگزار می‌شوند که مدارک دریافتی از آن‌ها حداقل سطح زبان آلمانی برای کار در آلمان را ثابت می‌کنند. برخی از مهم‌ترینِ این آزمون‌ها را در فهرست زیر معرفی می‌کنیم:

  • آزمون های گوته (Goethe-Institut): موسسات گوته توسط دولت آلمان تأسیس شدند تا به یادگیری زبان آلمانی و فرهنگ کشور آلمان کمک کنند. این موسسه که در 159 کشور جهان شعبه دارد، آزمون‌هایی در 6 سطح اصلی زبان آلمانی برگزار می‌کند و مدارک دریافتی پس از قبولی در این آزمون‌ها اعتبار جهانی دارند.
  • Telc (The European Language Certificates) Deutsch: یکی از زبان‌هایی که Telc آموزش می‌دهد، زبان آلمانی است. این موسسه در 20 کشور جهان بیش از 2000 آزمون برگزار می‌کند و مدارکی بر اساس سطح‌بندی CEFR ارائه می‌دهد.
  • TestDaF (Test Deutsch als Fremdsprache): یکی دیگر از آزمون‌هایی که خصوصاً برای تحصیل و کار در آلمان مورد تأیید سفارت و اداره مهاجرت آلمان قرار دارد، TestDaF است. سطح‌بندی در این آزمون با CEFR فرق دارد و اگر متقاضیان مهاجرت کاری به آلمان مدرک سطح 3 یا 4 را دریافت کنند، یعنی حداقل مدرک زبان مورد تایید سفارت برای ویزای کار را دریافت کرده‌اند.
حداقل مدرک زبان برای کار در آلمان

در آخرین بخش از مقاله به شما می‌گوییم که مدرک زبان مورد تایید سفارت برای ویزای همراه چیست و نیاز به مدرک زبان برای ویزای کار آلمان چه معایبی دارد. از اینکه همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم.

9. سطح زبان آلمانی لازم برای اخذ ویزای همراه

شما با مهاجرت کاری به آلمان می‌توانید اقدامات لازم برای مهاجرت همسرتان را نیز با ویزای همراه امکان‌پذیر کنید. نکته مهم اینجاست که دریافت ویزای همراه شرایط قانونی خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال همسر شما باید حداقل 18 ساله باشد، مدارک قانونی دال بر ازدواج شما را ارائه دهد و البته سطح مشخصی از زبان آلمانی را بلد باشد.

حداقل مدرک زبان برای دریافت ویزای همراه آلمان برابر است با A1 که البته بسته به این که همسر نیروی کار از کشورهای اتحادیه اروپا به آلمان برود یا سایر کشورها، شرایط و سطح زبان مورد نیاز تغییر می‌کند.

دقت داشته باشید که اگر چه همسر نیروی کار باید مدرک زبان آلمانی برای ویزای همراه ارائه دهد، فرزندان زیر 18 سال او نیاز به مدرک زبان ندارند.

10. معایب نیاز به سطح مشخص زبان آلمانی برای کار در آلمان

یکی از مهم‌ترین معایب و سختی‌های مهاجرت به آلمان، نیاز به ارائه مدرک زبان آلمانی است چرا که زبان آلمانی، زبانی آسان برای یادگیری نیست. پیچیدگی‌های زبان و قواعد پر از جزئیات این زبان باعث می‌شود که یادگیری آن در سطح بالا و رسیدن به مدارک معتبر سخت شود.

سختی های یادگیری زبان آلمانی برای مهاجرت را در دو بخش اصلی لغات و گرامر در جدول زیر بررسی کرده‌ایم:

بخش‌های اصلی زبان آلمانیسختی‌ها
لغات– ریشه اصلی اکثر کلمات، آلمانی است و ارتباطی با کلمات لاتین یا انگلیسی ندارد.
– زبان تخصصی آلمانی (در حرفه‌های مختلف) دشوار است.
– پیدا کردن کلمات در لغتنامه (Dictionary) سخت است.
گرامر– صرف افعال در آلمانی پیچیده‌تر از انگلیسی است.
– 3 جنسیت مختلف وجود دارد.
– ترکیب کلمات در هر جمله خیلی مهم است و جابه‌جایی کلمات می‌تواند معنی جمله را تغییر دهد.
– تنها راه یادگیری حروف اضافه، حفظ کردن آن‌ها است.
Romer-town-hall-Germany-Frankfurt-am-Main

پرسش‌های متداول سطح زبان آلمانی برای کار در آلمان

✅ آیا مدرک زبان آلمانی برای مهاجرت کاری به آلمان نیاز است؟

بله! شما در مراحل مختلف مهاجرت کاری به آلمان باید مدرک زبان آلمانی معتبر ارائه دهید.

✅ سطح زبان آلمانی لازم برای کار در آلمان چیست؟

شما برای کار در آلمان به حداقل سطح لازم برای برقراری ارتباط (حداقل A1) نیاز دارید هرچند که عموماً مدارک با سطح بالاتری مورد نیاز است.

✅ مدرک زبان آلمانی برای ویزای جستجوی کار آلمان کدام است؟

شما برای اخذ ویزای جستجوی کار آلمان به حداقل مدرک B1 زبان آلمانی نیاز دارید.

✅ حداقل مدرک زبان مورد تایید سفارت برای ویزای کار آلمان چیست؟

برای اخذ ویزا از سفارت آلمان در کشور محل زندگی خود باید حداقل مدرک B1 زبان آلمانی را داشته باشید.

✅ مدرک زبان دریافتی از کدام آزمون ها اعتبار لازم برای اخذ ویزا را دارند؟

آزمون های برگزارشده توسط موسسات گوته، Telc و TestDaf برای اخذ ویزای کاری آلمان معتبر هستند.

جمع بندی

Conclusion

متقاضیانی که قصد مهاجرت کاری به آلمان را دارند، باید در نظر داشته باشند که تسلط به زبان آلمانی یکی از شرایط اصلی تحقق هدفشان است. هر متقاضی در مراحل مختلف پیش از مهاجرت (مانند کاریابی و اخذ ویزا در سفارت) و پس از مهاجرت (مانند کار در آلمان و ارتباط با مردم) به زبان آلمانی و ارائه حداقل مدارک مربوطه نیاز دارد. پس یادگیری زبان آلمانی را در برنامه مهاجرتی خود قرار دهید و بسته به ویزای مورد نظرتان، مدرک مورد تأیید سفارت را دریافت کنید.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا اینجا کلیک کنیدو فرم ارزیابی را پر کنید.

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18

ثبت درخواست مشاوره
هزینه: موقتا رایگان