تحصیل مکانیک در آلمان 2024 (✅ شرایط بهترین دانشگاه + درآمد)

تحصیل مکانیک در آلمان 2024 (✅ شرایط بهترین دانشگاه + درآمد)

همانطور که می‌دانید کشور آلمان از بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی دنیاست. این کشور همواره پذیرای نیروی مهندسی مکانیک است و بازار کار مناسبی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته نیز فراهم کرده. اگر شما هم قصد تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان را دارید، با مطالعه این مقاله از شرایط پذیرش بهترین دانشگاه‌های مکانیک مطلع می‌شوید و پاسخ بسیاری از سوالات خود را می‌یابید. برخی از این سوالات عبارتند از:

  • شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان چیست؟
  • مدارک مورد نیاز برای پذیرش مهندسی مکانیک در آلمان چیست؟
  • کدام دانشگاه‌ها برای مهندسی مکانیک بهترین هستند؟
  • هزینه تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان چقدر است؟
  • درآمد فارغ‌التحصیلان مکانیک در آلمان چقدر است؟

✅ بررسی تحصیل مکانیک در آلمان

تحصیل مکانیک در آلمان برای علاقمندانی که می‌خواهند در یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی اروپا تحصیل کنند، فرصت مناسبی است. شما با تحصیل در رشته مکانیک در آلمان آینده‌ی شغلی و درآمد خوبی کسب خواهید کرد و مدرک شما در سراسر جهان معتبر خواهد بود. ما در این مقاله نکاتی درمورد شرایط و هزینه تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان و همچنین بهترین گرایش مکانیک در آلمان به شما خواهیم گفت. پس اگر علاقه‌مند به رشته مکانیک هستید، همراه ما بمانید.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

Reichstag-Bundestag

1. مهندسی مکانیک چیست؟

مهندسی مکانیک علمی است که بر طراحی، برنامه‌ریزی و ساخت محصولات مختلف، از قطعات کوچک گرفته تا ماشین‌آلات بزرگ صنعتی تمرکز دارد.
می‌توان ادعا کرد که مهندسی مکانیک شغل بسیار مهمی است؛ مهندسین مکانیک کسانی هستند که ایده‌پردازی می‌کنند و آن‌ها را تبدیل به محصولات موجود در بازار می‌نمایند.
یک مهندس مکانیک تقریبا مسئولیت همه چیز را به‌عهده دارد، از ویژگی‌های ایمنی در اتومبیل گرفته تا طراحی و توسعه‌ی تجهیزات پزشکی. مهندس مکانیک وظیفه‌ی تعمیر و نگه‌داری هواپیماها را دارد و همچنین محافظت و نظارت بر نیروگاه‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه نیز به‌عهده‌ی اوست.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. گرایش های مهندسی مکانیک چگونه است؟

مکانیک یکی از پرطرفدارترین رشته‌ها در بهترین دانشگاه های مهندسی در آلمان است. از اصلی‌ترین گرایشات مکانیک می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • (1.) مکاترونیک
  • (2.) علم مواد
  • (3.) رباتیک
  • (4.) اتوماسیون

شما در طول تحصیل در آلمان در این گرایشات باید تخصص و مهارت خود را بالا ببرید تا آینده‌ی شغلی مناسبی در انتظارتان باشد و بتوانید به راحتی وارد بازارهای کار جهانی شوید.

تحصیل در رشته مکانیک خودرو در آلمان نیز یکی از رشته‌های محبوب است و می‌تواند برای علاقه‌مندان علم مکانیک، انتخاب خوبی باشد!

بهترین گرایش مکانیک در آلمان

3. دوره ها و مهارت های مهندسی مکانیک چیست؟

در دوره‌ی لیسانس طیف گسترده‌ای از مهارت‌ها را فرا خواهید گرفت که تطبیق‌پذیری و قدرت حل مسئله‌ی شما را بالا می‌برد. برای اینکه بتوانید بهتر با تیم خود هماهنگ شوید و انتظارات مشتریان را به‌خوبی درک کنید، نیازمند تفکر تحلیلی و توانایی ارتباطی قوی هستید.

با تحصیل در بهترین گرایش مکانیک در آلمان یاد می‌گیرید که چگونه با چالش‌ها مواجه شوید و آن‌ها را تحلیل کنید، راه‌حل‌های جدید طراحی کنید و محصولات جدیدی بسازید.

در دوره‌های کارشناسی ارشد مکانیک هم، بیشتر به یادگیری مهارت‌های کاربردی مشغول خواهید شد. شما در این مقطع چگونگی استفاده از سیستم‌های کامپیوتری برای تکمیل پروژه را یاد می‌گیرید. همچنین دانش عمیقی از مدیریت عملیات، سیستم‌های رباتیک، متالورژی، علوم مواد پیشرفته، تولید پایدار و مدیریت بازرگانی مهندسی کسب خواهید کرد.

4. چرا تحصیل مکانیک در آلمان؟

آلمان یکی از باسابقه‌ترین کشورهای جهان در زمینه‌ی مهندسی و فناوری است. به‌دلیل اینکه شرکت‌های صنعتی بزرگ در آلمان، مدام درگیر تحقیق و پژوهش و نوآوری هستند، همواره برای جذب بهترین مهندسین صنعتی تلاش می‌کنند.
دانشجویان در آلمان، می‌توانند از میان 3600 رشته‌ی مهندسی مختلف، شاخه‌ی دلخواه خود را انتخاب کنند. از این 3600 رشته، 1600 مورد از آن‌ها در مقطع کارشناسی تدریس می‌شوند. یعنی یک فرصت مناسب برای کسانی که قصد تحصیل در رشته مکانیک در آلمان را دارند.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌تواند دانشجویان را برای اپلای رشته مهندسی مکانیک آلمان ترغیب کند، هزینه تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان است. اکثر دانشگاه‌های دولتی در این کشور شهریه‌ای دریافت نمی‌کنند و شما به‌عنوان یک دانشجو تنها باید یک هزینه برای ثبت‌نام در هر ترم بپردازید. از طرفی هزینه زندگی در آلمان نیز چندان بالا نیست. پس این، می‌تواند فرصتی باشد برای ادامه تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان.

از دیگر مهم‌ترین مزایای تحصیل مکانیک در آلمان، نرخ بیکاری کمتر از 3درصدی این کشور است. آلمان با اینکه نیروی تعداد بالایی از مهندسین مکانیک را دراختیار دارد، همیشه بازار کار برای جذب دوباره‌ی استعدادهای برتر را فراهم می‌کند.

خوب است بدانید که دوره های آوسبیلدونگ نیز در شاخه های مختلف مکانیک برگزار می‌شود و به عنوان مثال شما می‌توانید دوره مکانیک خودرو در آلمان را بگذرانید.

در ادامه‌ی این مقاله، در مورد شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان و همچنین هزینه تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان به‌طور مفصل صحبت می‌کنیم.

شرایط و هزینه تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان
Teufelsberg-in-Berlin

5. برای مهندسی مکانیک آلمان چند سال باید درس خواند؟

دوره‌ی کارشناسی مکانیک در آلمان بین 3 تا 4 سال طول خواهد کشید البته اگر به‌صورت پیوسته خوانده شود.
اگر هنگام ورود به کشور آلمان مدرک مهارت زبان آلمانی نداشته باشید، باید بین 6 تا 8 ماه در آموزشگاه‌های زبان آلمان، آلمانی یاد بگیرید که به زمان تحصیل کارشناسی اضافه خواهد شد.
چنانچه مدارک تحصیلی شما مورد تایید مراجع ارزیابی آلمان قرار نگیرد هم لازم است در یک دوره‌ی یک‌ساله در کالج‌های این کشور درس بخوانید. پس از پایان کالج و قبولی در آزمون‌های پایان دوره، مجوز حضور در دانشگاه‌های آلمان را دریافت می‌کنید.

دوره‌ی کارشناسی ارشد مکانیک نیز معمولا 1 تا 2 سال طول می‌کشد. اگر به‌طور پاره‌وقت درس خود را ادامه دهید، ممکن است زمان تحصیل شما تا 5 سال نیز به طول بینجامد.

6. لیست بهترین دانشگاه های مهندسی مکانیک در آلمان کدام است؟

شما به‌عنوان یک دانشجوی خارجی، اجازه دارید تا در برترین دانشگاه های فنی مهندسی در آلمان تحصیل کنید و از مزایا و امکانات آن‌ها بهره ببرید.
بسیاری از دانشگاه‌های آلمان جزو برترین موسسات آموزشی بین‌المللی هستند و شما می‌توانید در بهترین گرایش مکانیک در آلمان تحصیل کنید. مدارکی که شما از این مراکز کسب می‌کنید، می‌توانند شما را در ورود به بازارهای کار جهانی کمک کنند.
در این قسمت از مقاله، به معرفی چند نمونه از برترین دانشگاه‌هایی که می‌توانید در آن‌ها مکانیک بخوانید خواهیم پرداخت:

نام دانشگاه رتبه در QS
RWTH Aachen University 106
Technical University of Darmstadt 246
University of Stuttgart 312
Karlsruhe Institute of Technology 119
Technical University of Munich 37
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. شرایط پذیرش در رشته مهندسی مکانیک آلمان چیست؟

شما می‌توانید برای شرکت در بهترین گرایش مکانیک در آلمان در دو ترم تابستانی و زمستانی برای دانشگاه‌های این کشر درخواست پذیرش بفرستید اما برای دریافت پذیرش باید شرایطی داشته باشید که توضیح می‌دهیم.

دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل مهندسی مکانیک به مدرک تحصیلی معادل ورودی آموزش عالی آلمان نیاز دارند!

معمولا هردانشگاه شرایط خاصی را برای پذیرش خود درنظر می‌گیرد اما به‌طور کلی شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان به این شرح است:

  • مدرک Abitur یا معادل آن (مدرک ورودی آموزش عالی آلمان)
  • حداقل معدل 3.0 در سیستم آموزشی آلمان
  • مدرک مهارت زبانی آلمان در سطح B2 و قبولی در آزمون‌های TestDaF و DSH
  • مدرک مهارت زبانی TOEFL یا IELTS با نمره‌ی موردنیاز دانشگاه
  • نمره SAT 1200
  • انگیزه‌نامه
  • کارآموزی پیش از تحصیل

8. چگونه از آلمان ویزای دانشجویی بگیریم؟

یکی از شرایط تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان برای دانشجویان خارج از اتحادیه‌ی اروپا مانند دانشجویانی ایرانی، داشتن ویزای تحصیلی است. دانشجویان برای این‌کار، باید به کنسولگری‌های آلمان در کشور خود مراجعه کنند و با پرداخت 60 یورو هزینه، نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند.

ویزای دانشجویی برای مهاجرت به آلمان مدارکی لازم دارد که به این ترتیب است:

  • 1. فرم درخواست تکمیل شده
  • 2. پاسپورت معتبر و مدارک شناسایی
  • دوقطعه عکس
  • 3. نامه پذیرش
  • 4. آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات
  • 5. مدرک زبان
  • 6. گواهی تمکن مالی
تحصیل مکانیک در آلمان

9. هزینه تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان چقدر است؟

از سال 2014 قانونی در آلمان وضع شده که دانشگاه‌های دولتی این کشور، موظف بودند خدمات تحصیلی خود را به‌صورت رایگان در اختیار دانشجویان داخلی و خارجی قرار دهند. بنابراین تحصیل در دانشگاه‌های دولتی کشور آلمان برای تمام دانشجویان بدون شهریه خواهد بود. تنها ایالتی که دانشگاه‌های آن شهریه دریافت می‌کنند ایالت Baden-Württemberg است. این ایالت از سال 2017، شهریه‌ای 1500 یورویی را برای دانشگاه‌های دولتی خود درنظر گرفته است.

دانشگاه‌های خصوصی آلمان که شرایط پذیرش راحت‌تری نسبت به دانشگاه‌های دولتی دارند، شهریه می‌گیرند. این موسسات آموزشی چون از بودجه‌های دولتی بهره‌مند نیستند، سالانه حدود 20000 یورو از دانشجویان خود شهریه دریافت می‌کنند.

10. هزینه زندگی در آلمان کم است یا زیاد؟

یکی از اصلی‌ترین شرایطی که پیش از ورود به کشور آلمان باید داشته باشید، تمکن مالی است. یعنی شما باید به دولت آلمان ثابت کنید که ماهانه حداقل بین 850 تا 1200 یورو درآمد دارید. شما باید بتوانید در این کشور منابع مالی پیدا کنید تا مخارج تحصیل و زندگی خود را تامین نمایید.
البته بسته به اینکه دانشگاه‌تان دولتی است یا خصوصی هزینه‌های شما متفاوت است. از سویی دیگر، شهری محل سکونت شما در آلمان و همچنین سبک زندگی‌تان نیز می‌تواند روی تغییر هزینه‌ها موثر باشند.

Frankfurt-am-Main-Skyline
Frankfurt-am-Main-Skyline

11. آینده شغلی مهندسی مکانیک در آلمان چطور است؟

از مهم‌ترین دلایلی که مهندسی مکانیک را تبدیل به یکی از بهترین رشته های دانشگاهی در آلمان می‌کند، آینده شغلی این رشته است. فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مکانیک می‌توانند برای توسعه‌ی فناوری‌های جدید در حمل‌ونقل، هوافضا، مراقبت‌های بهداشتی (مانند زیست‌پزشکی یا دندانپزشکی)، ساخت‌وساز و رباتیک کار پیدا کنند.
روند رو به رشد رشته‌های فنی و مهندسی مانند مکانیک باعث شده است که کشور آلمان بیش از هر وقتی به نیروهای مهندس در زمینه‌ی مکانیک نیاز داشته باشد.

علاوه‎‌بر اینکه به طراحی ماشین‌آلات نیز می‌پردازید، باید بتوانید هزینه‌ها و مهلت‌های پروژه را مدیریت کنید، دستورالعمل‌ها فنی بنویسید و فناوری‌ها موجود را ارتقاء دهید.

12. فرصت‌های شغلی و درآمد مهندسی مکانیک در آلمان چگونه است؟

برآوردن الزامات کار در کشور آلمان چندان دشوار نیست!
به دلیل اینکه کشور آلمان با کمبود نیروی مهندسی مواجه است، مسیر دشواری را برای شروع فعالیت فارغ‌التحصیلان مکانیک ترسیم نکرده است.

شما می‌توانید بهترین فرصت‌های شغلی را در شهرهایی مانند (1.) برلین، (2.) مونک، (3.) هامبورگ و (4.) اشتوتگارت که از شهرهای بزرگ صنعتی آلمان هستند پیدا کنید.

شغل مهندسی مکانیک شغل پردرآمدی است. به‌طور کلی حقوق و درآمد مهندس مکانیک در آلمان سالانه 43600 تا 56100 یورو تخمین زده می‌شود.


پرسش های متداول تحصیل مکانیک در آلمان

✅ هزینه تحصیل مهندسی مکانیک در آلمان چقدر است؟

دانشگاه‌های دولتی آلمان بدون شهریه‌اند اما دانشگاه‌های خصوصی، سالانه تا 20000 یورو شهریه می‌گیرند.

✅ تحصیل مکانیک در آلمان چه مزایایی دارد؟

با تحصیل در بهترین گرایش مکانیک در آلمان می‌توانید از سطح بالای سیستم آموزشی آلمان بهره‌مند شوید و درآمد خوبی کسب کنید.

✅ تحصیل در رشته مکانیک در آلمان چقدر طول می‌کشد؟

دوره‌ی کارشناسی بین 3 تا 4 سال و دوره‌ی ارشد اگر پاره‌وقت نباشد، 1 تا 2 سال طول می‌کشد.

✅ درآمد سالانه‌ی مهندسین مکانیک در آلمان چقدر است؟

شما می‌توانید با اشتغال در این زمینه، سالانه 43600 تا 56100 یورو درآمد کسب کنید.

✅ بهترین شهرهای آلمان برای شغل مهندسی مکانیک چه شهرهایی هستند؟

(1.) برلین، (2.) مونک، (3.) هامبورگ و (4.) اشتوتگارت از بهترین شهرها برای اشتغال در زمینه‌ی مهندسی مکانیک است.

به این مقاله امتیاز دهید

4.5/5 - (4 امتیاز)

جمع بندی

Conclusion

شما با تحصیل رشته مکانیک در یکی از بهترین کشورهای صنعتی دنیا مدرکی کسب می‌کنید که اعتبار جهانی دارد. آلمان امکان تحصیل در گرایش‌های مختلف مکانیک را با بهترین شرایط برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده است. این رشته یکی از پردرآمدترین مشاغل کشور آلمان به شمار می‌رود و سالانه تا 56100 یورو برای شما درآمد خواهد داشت.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا فرم مشاوره مهاجرت را پر کنید.

0 پرسش و پاسخ

question mark orange توصیه می کنیم پس از ارسال سوال خود، پرسش و پاسخ های انجام شده در همین بخش را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18