تحصیل مهندسی در آلمان 2024

تحصیل مهندسی در آلمان 2024

کشور آلمان یکی از پرطرفدارترین مقاصد برای متقاضیان رشته‌های مختلف مهندسی در سراسر جهان است. شما با حضور در این کشور می‌توانید در کنار شرکت‌های صنعتی مطرح آلمان تجربه کسب کنید تا بتوانید در بازارهای کار جهانی مشغول به کار شوید. با ما در این مقاله همراه باشید تا به پاسخ سوال‌های خود درمورد شرایط تحصیل مهندسی در آلمان برسید. برخی از مهم‌ترین سوالات عبارتند از:

  • شرایط تحصیل مهندسی در آلمان چیست؟
  • آینده‌ی شغلی تحصیل مهندسی در آلمان چگونه است؟
  • مدارک مورد نیاز برای پذیرش در آلمان چیست؟
  • هزینه تحصیل مهندسی در آلمان در مقاطع مختلف چقدر است؟
  • مدارک زبان مورد نیاز برای تحصیل مهندسی در آلمان چیست؟

✅ بررسی تحصیل مهندسی در آلمان

تحصیل مهندسی در آلمان به‌علت جایگاه ویژه‌ای که این کشور در بین کشورهای صنعتی دنیا دارد، تجربه‌ای بسیار ویژه است. شما با اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های مهندسی در آلمان می‌توانید از مزایای متعددی بهره‌مند شوید و با کمترین دغدغه در طول دوره مهندسی در آلمان، مدارکی معتبر در سراسر جهان دریافت کنید. فراموش نکنید که حتی هزینه تحصیل مهندسی در آلمان نیز مناسب است و احتمال دارد شما واجد شرایط تحصیل مهندسی در آلمان به رایگان نیز باشید. ما را در این مقاله همراهی کنید تا صفر تا صد تحصیل مهندسی در آلمان را بررسی کنیم و راهنمای شما در مسیر مهاجرت تحصیلی‌تان باشیم.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

1- چرا مهندسی در آلمان؟

برای تحصیل مهندسی در آلمان دلایل مختلفی وجود دارد. برخی از این دلایل عبارتند از:

  • هزینه مقرون به صرفه تحصیل و زندگی
  • کشور نوآوری های تکنولوژیک
  • مرکز دانشجویان بین‌الملل
  • فرصت های ویژه شغلی

در ادامه هر یک از این موارد را به تفصیل شرح می‌دهیم.

شرایط و هزینه تحصیل مهندسی در آلمان

هزینه مقرون به صرفه تحصیل و زندگی

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند شما را برای مهاجرت تحصیلی به آلمان تحت‌تاثیر قرار دهد، هزینه تحصیل مهندسی در آلمان است. در این کشور سطح بالایی از آموزش در در طول دوره مهندسی در دانشگاه های آلمان به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.
علاوه‌بر اینکه هزینه‌ی تحصیل شما بسیار مقرون‌به‌صرفه است؛ شرایط زندگی در هنگام درس خواندن نیز چندان سخت نیست. شما به‌عنوان یک دانشجویان خارجی اگر بتوانید ماهانه 860 تا 1000 یورو درآمد داشته باشید، از یک زندگی راحت در آلمان برخوردار خواهید بود.

کشور نوآوری های تکنولوژیک

مردم آلمان در سطح بین‌الملل با دستاوردهای و فناوری‌های به‌روز و کاربردی شناخته می‌شوند. این کشور به‌دلیل برتری در زمینه‌های مختلف از نانوتکنولوژی و میکروالکترونیک گرفته تا مهندسی مکانیک، از وجهه‌ای مقبول در جامعه‌ی بین‌الملل برخوردار است. آلمان خانه‌ی بسیاری از موسسات مهندسی پیشرو در دنیاست که باعث می‌شود یافتن دوره‌های مختلف مهندسی در این کشور کار سختی نباشد.

مرکز دانشجویان بین‌الملل

علاقه‌ی دانشجویان بین‌الملل به آلمان، آن‌جا را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی در سراسر جهان کرده است. درحال‌حاضر حدود 400000 دانشجو از کشورهای مختلف در مقاطع و رشته‌های مختلف ازجمله رشته‌های مهندسی مشغول به تحصیل در آلمان هستند.
کشور آلمان می‌تواند شما را تبدیل به عضوی از جامعه‌ی جهانی کند؛ جامعه‌ای که در آن دانش آکادمیک و اطلاعات فراوانی درمورد فرهنگ‌ها، آداب‌ورسوم، زبان‌ها و سنت‌ها را در آن فرا خواهید گرفت. تحصیل و آموزش در میان دانشجویانی با فرهنگ‌های گوناگون، باعث رشد قابل‌توجه شما در زمینه‌های مختلف می‌شود.

فرصت های ویژه شغلی

باتوجه به اینکه چرخ اقتصادی آلمان توسط صنعت می‌چرخد، اساسا مجموعه‌ها و شرکت‌های زیادی وجود دارند که همواره نیازمند متخصصین به‌روز در این زمینه هستند. یکی از مهم‌ترین عواملی که شرایط تحصیل مهندسی در آلمان را برای شما ویژه می‌کند نیز همین موضوع است. به دلیل وجود طیف گسترده‌ای از نمایندگی‌ها، دانشجویان مهندسی در آلمان فرصت دارند تا از نزدیک با شرکت‌های بزرگ صنعتی همکاری کنند و با فضای کار آشنا شوند. موقعیت کلیدی آلمان در چارچوب صنعت جهانی باعث شده است تا بسیاری از مراکز مهم صنعتی دنیا، یا در این کشور نمایندگی داشته باشند و یا اصولا ساخته‌شده در همان‌جا باشند.

همچنین همکاری دانشگاه‌ها با این شرکت‌ها موجب می‌شود تا به‌نوعی آینده‌ی شغلی تحصیل‌کنندگان در رشته‌های مهندسی تضمین‌شده باشد.

ber-reichst-dome-nite
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2- شرایط تحصیل مهندسی در آلمان چیست؟

حضور در بهترین دانشگاه های مهندسی در آلمان نیازمند شرایط ویژه‌ای است که لازم است پیش از هرگونه تصمیم، از آن‌ها مطلع باشید.
در این قسمت از مقاله به بررسی نکات مهم درمورد شرایط تحصیل مهندسی در آلمان می‌پردازیم:

الزامات آکادمیک و مدارک زبان

  • حداقل معدل 3.0 ( در سیستم آموزشی آلمان)
  • یک‌سال حضور در Studienkolleg برای دانشجویانی که مدارک تاییدشده در آلمان ندارند
  • قبولی در آزمون ارزیابی مقدماتی Feststellungsprufung
  • داشتن مهارت زبان آلمانی TestDAF یا DSH در سطح B1 یا بالاتر (بسته به نیاز دانشگاه مقصد)
  • مدرک زبان انگلیسی IELTS یا TOEFL درصورتی که زبان تحصیل‌تان انگلیسی باشد
  • مدرک لیسانس (برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد)

الزامات مالی

براساس قانون تصویب شده در آلمان، دانشجویان خارجی برای تحصیل در این کشور، باید تمکن مالی خود را به مراجع ذی‌‌صلاح اثبات کنند. به‌طور متوسط دانشجویان برای زندگی در آلمان ماهانه 850 تا 1000 یورو پول لازم دارند که این مبلغ در سال حدودا 10300 یورو می‌شود. شما به‌عنوان یک دانشجوی خارجی اگر بورسیه‌ی تحصیلی نیز داشته باشید، لازم است تمکن مالی خود را به اثبات برسانید.

ویزای دانشجویی

دانشجویانی مانند شما که از کشورهای خارج از اتحادیه‌ی اروپا قصد تحصیل در آلمان را دارند، لازم است برای دریافت ویزای دانشجویی به کنسولگری‌های آلمان در کشور خود مراجعه کنند.
شما بلافاصله پس از پذیرش درخواست‌تان از سوی دانشگاه آلمانی باید نسبت به اخذ ویزا اقدم کنید. بهتر است هرچه زودتر این فرآیند را آغاز کنید تا زمان پردازش کافی برای مدارک شما وجود داشته باشد.

لازم است مدارکی مانند گذرنامه، منابع مالی، نامه‌ی پذیرش، مدرک مهارت زبان، بیمه‌ی درمانی و مدارک تحصیلی قبلی خود را برای دریافت ویزا ارائه دهید.

طول دوره مهندسی در آلمان
KönigsteinSächsische-Schweiz

3- فرآیند درخواست پذیرش از دانشگاه های آلمان چگونه است؟

برای ثبت درخواست خود در دانشگاه‌های آلمان روش‌های مختلفی وجود دارد که باتوجه به شرایط خودتان و همچنین دانشگاه مقصد، باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید:

  • استفاده از خدمات درخواست دانشگاهی برای دانشجویان بین‌المللی (Uni-Assist)
  • اقدام از طریق بنیاد پذیرش دانشگاه‌ها (Stiftung für Hochschulzulassung – SfH)
  • ارسال مستقیم درخواست به دانشگاه مقصد

روش درخواست شما به کشوری که از آن آمده‌اید و مدرک تحصیلی‌تان بستگی دارد. دانشجویان بین‌المللی که دارای مدارک تحصیلی آموزش عالی بین‌المللی هستند و می‌خواهند اخذ پذیرش مهندسی در آلمان داشته باشند، باید پیش از درخواست مستقیم به دانشگاه، مدارک خود را از طریق Uni-Assist بررسی کنند.

4- برای ثبت درخواست چقدر زمان داریم؟

هردانشگاه برای ثبت درخواست مهلت خاصی دارد. شما باید با مطالعه وب‌سایت موسسه‌ای که برای تحصیل مهندسی در آلمان انتخاب می‌کنید، از این مهلت‌ها مطلع شوید.
به‌طور معمول مهلت ارائه‌ی درخواست به این صورت است:

  • تا 15 جولای برای ثبت درخواست در ترم زمستانی فرصت دارید
  • درخواست برای ترم تابستانی تا 15 ژانویه مهلت دارد

این مهلت‌ها معمولا، مهلت درخواست برای حضور در کالج‌های مهندسی آلمان است.

بهترین دانشگاه های مهندسی در آلمان
Königssee,-Germany

5- پردازش مدارک ارسال شده چقدر طول می‌کشد؟

صرف نظر از اینکه در کدام ترم قصد تحصیل دارید، معمولا 4 تا 6 هفته زمان برای پردازش مدارک ارسالی شما جهت شرکت در دانشگاه های مهندسی آلمان لازم است.

بهتر است حداقل 8 هفته پیش از پایان مهلت، مدارک خود را ارسال کنید تا اگر نیاز به بازبینی بود، زمان کافی را داشته باشید!

زمانی که برای پردازش اطلاعات شما لازم است، ممکن است در هر دانشگاه متفاوت باشد. این یعنی لازم است پیش از اینکه مدارک خودتان را با پست برای دانشگاه ارسال کنید، از میزان زمان لازم برای پردازش و همچنین آخرین مهلت ارسال مدارک مطلع شوید.

6- طول دوره مهندسی در آلمان چقدر است؟

دوره‌ی کارشناسی رشته‌ی مهندسی در آلمان اگر به‌صورت تمام‌وقت باشد، 3 الی 4 سال طول می‌کشد.
اگر هنگام ورود به آلمان مدرک مهارت زبان آلمانی نیز نداشته باشید، باید یک دوره‌ی 6 تا 8 ماهه را برای دریافت مدرک آلمانی پشت‌سر بگذارید. ازطرفی اگر مدرک تحصیلی‌تان مورد تایید مراجع آلمانی نباشد، باید یک‌سال (یعنی دو ترم) را در کالج‌های این کشور بگذرانید.

اگر قصد اپلای رشته مهندسی در آلمان برای مقطع کارشناسی ارشد را دارید، باید بدانید که طول این دوره، حدود 1 تا 2 سال خواهد بود. اگر تحصیل شما در این مقطع به‌صورت پاره‌وقت باشد، باید 5 سال از زمان خود را برای دریافت مدرک ارشد صرف کنید.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7- بهترین شاخه های مهندسی در آلمان کدام است؟

پیش از اینکه برای تحصیل مهندسی در آلمان اقدام کنید، بهتر است با پرطرفدارترین و بهترین رشته های دانشگاهی در آلمان در حوزه فنی و مهندسی نیز آشنا باشید تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

تحصیل مهندسی در مقطع کارشناسی در آلمان

بهترین زیرشاخه‌های مهندسی در آلمان در مقطع کارشناسی به این شرح است:

بهترین دانشگاه های مهندسی در آلمان

تحصیل مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

اگر متقاضی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستید، لازم است برترین زیرشاخه‌های مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان را نیز بشناسید:

  • ارشد مهندسی مکانیک در آلمان
  • ارشد مهندسی عمران در آلمان
  • ارشد مهندسی برق در آلمان
  • ارشد مهندسی شیمی در آلمان
  • ارشد مهندسی پزشکی در آلمان
  • ارشد مهندسی صنایع در آلمان
  • ارشد مهندسی هوافضا در آلمان
  • ارشد مهندسی خودرو در آلمان

تحصیل مهندسی در مقطع دکتری در آلمان

متقاضیان تحصیل مهندسی در مقطع PHD در آلمان باید با بهترین رشته های ارائه شده در این مقطع آشنا باشند. برخی از این شاخه ها عبارتند از:

  • علوم کامپیوتر
  • علم مواد
  • فوتونیک
  • فناوری پیشرفته نوری
  • علم و تکنولوژی

8- کدام دانشگاه ها بهترین دانشگاه های مهندسی در آلمان هستند؟

پیش از اقدام به مهاجرت به آلمان، باید درباره دانشگاه انتخابی خود نیز اطلاعات داشته باشید. برخی از برترین دانشگاه های فنی مهندسی در آلمان عبارتند از:

  1. Technical University of Munich (با رتبه QS 37)
  2. RWTH Aachen University (با رتبه 106 QS)
  3. Karlsruhe Institute of Technology (با رتبه 119 QS)
  4. Technical University of Berlin (با رتبه 154 QS)
  5. University of Stuttgart (با رتبه 312 QS)

دقت داشته باشید که رتبه های مذکور آپدیت سال 2024 هستند.

Gräfenhainichen,-Germany

9- برای هزینه تحصیل مهندسی در آلمان چقدر باید بپردازیم؟

باتوجه به قانونی که از سال 2014 در کشور آلمان به تصویب رسید، تمام دانشگاه‌های دولتی این کشور موظف‌اند به دانشجویان ملی و بین‌المللی، خدمات تحصیلی رایگان ارائه دهند. البته شما در طول دوره مهندسی در آلمان، ابتدای هر ترم باید مبلغی حدود 250 یورو برای ثبت‌نام پرداخت کنید.
علی‌رغم تصویب این قانون، از سال 2017 هزینه تحصیل مهندسی در آلمان در دانشگاه‌های دولتی ایالت Baden-Württemberg چیزی حدود 1500 یورو برای هر ترم است.

قانون سال 2014 تنها مربوط به دوره‌ی کارشناسی دانشگاه‌های دولتی است و درمورد مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری صدق نمی‌کند. البته این هزینه نیز مقرون‌به‌صرفه است و شما برای تحصیل در مقاطع آموزش عالی باید 500 تا 1000 یورو برای هر ترم پرداخت کنید.

جدای از این موضوعات، باتوجه به اینکه دانشگاه‌های خصوصی آلمان بودجه‌ی دولتی دریافت نمی‌کنند، برای هر سال حدود 20000 یورو شهریه دریافت می‌کنند!

10- آینده شغلی تحصیل مهندسی در آلمان

رشته‌ی مهندسی، یک رشته‌ی پرسود و پرتقاضا به‌خصوص در کشوری مانند آلمان است. شرایط تحصیل مهندسی در آلمان به‌گونه‌ای است که شما پس از اتمام تحصیلات‌تان می‌توانید یک ویزای 18 ماهه برای کاریابی دریافت کنید تا شغل موردنظر خود را پیدا و یا آن را ایجاد کنید.

مدرکی که از کشور آلمان دریافت خواهید کرد بسیار ارزشمند است و شما را به بازارهای کار جهانی متصل می‌کند.

باتوجه به اینکه کشور آلمان با کمبود نیروی مهندسی مواجه است، شرایط دشواری برای کسب مجوز کار درنظر نگرفته.
بزرگ‌ترین فرصت‌های شغلی برای مهندسین، در شهرهایی مانند برلین، اشتوتگارت، مونک و هامبورگ هستند و کسب درآمد در آن‌ها نیز آسان‌تر است.

میانگین درآمد یک مهندس در آلمان 43600 تا 56100 یورو در سال خواهد بود. این یعنی رشته‌ی مهندسی جزو پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی آلمان است.

بهترین دانشگاه های مهندسی در آلمان
Riverside-scene

پرسش های متداول تحصیل مهندسی در آلمان

✅ درآمد سالانه‌ی مهندسین در آلمان چقدر است؟

فارغ‌التحصیلان از بهترین دانشگاه های مهندسی در آلمان سالانه حدود 43600 تا 56100 یورو درآمد دارند.

✅ ویژگی تحصیل مهندسی در آلمان چیست؟

کشور آلمان از مهم‌ترین کشورهای صنعتی دنیاست و همواره نیازمند نیروی مهندسی است. مهندسین در آلمان همواره بازار کار خوبی دارند.

✅ هزینه تحصیل مهندسی در آلمان چقدر است؟

بهترین دانشگاه های مهندسی دولتی آلمان تنها 250 یورو برای ثبت‌نام دریافت می‌کنند، اما دانشگاه‌های خصوصی، سالانه 20000 یورو شهریه می‌گیرند.

✅ کدام دانشگاه دولتی در طول دوره مهندسی در آلمان شهریه می‌گیرد؟

دانشگاه‌های دولتی ایالت Baden-Württemberg برای هر ترم 1500 یورو شهریه می‌گیرند.

✅ دوره‌ی کارشناسی ارشد مهندسی در آلمان چقدر طول می‌کشد؟

دوره‌ی کارشناسی رشته‌ی مهندسی در آلمان اگر به‌صورت تمام‌وقت باشد، 3 الی 4 سال طول می‌کشد.

به این مقاله امتیاز دهید

5/5 - (1 امتیاز)

جمع بندی

Conclusion

شما با تحصیل مهندسی در آلمان علاوه‌بر بهره‌مندی از آموزش رایگان در بهترین دانشگاه‌های این کشور، می‌توانید با شرکت‌های بزرگ صنعتی دنیا نیز در ارتباط باشید و تجربیات زیادی در بازار کار کسب کنید. شرایط اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه‌های فنی و مهندسی برای دانشجویان بین‌المللی فراهم است و شما می‌توانید به هر دو زبان آلمانی و انگلیسی در زیرشاخه مهندسی محبوب خود درس بخوانید.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا فرم مشاوره مهاجرت را پر کنید.

2 پرسش و پاسخ

question mark orange توصیه می کنیم پس از ارسال سوال خود، پرسش و پاسخ های انجام شده در همین بخش را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. معصومه گفت:

    ایا میتوان با رشته مهندسی ژنتیک در دانشگاه های کشور آلمان ویزای تحصیلی گرفت؟

    1. مشاور ارشد گفت:

      سلام و وقت بخیر
      بله کشور آلمان فضای خوبی برای تحصیل رشته های مهندسی فراهم کرده. منتهی قبل از ورود به دانشگاه های این کشور باید الزاماتی رو رعایت کنید. در ابتدا باید دانشگاه خودتون رو انتخاب کنید و برای اخذ پذیرش، مدارک مورد نیاز رو در اختیار اون ها قرار بدید. گام بعدی اینه که تمکن مالی خودتون رو اثبات کنید و با مدارکی مراجع قانونی آلمان رو از میزان درآمد و میزان بهره‌مندی مالی خودتون مطمئن کنید. در پایان هم باید برای دریافت ویزای دانشجویی درخواست خودتون رو ثبت کنید. معمولا دانشگاه های آلمان آزمون ورودی برگزار می‌کنن. برای همین بهتره با دانشگاه مقصدتون تماس بگیرید و از جزئیات شرایط پذیرش اون ها مطلع بشید. مقاله شرایط ویزای تحصیلی آلمان شما رو در زمینه اخذ ویزا راهنمایی می‌کنه.

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18