تحصیل رایگان در ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا

یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب کشور ایتالیا به عنوان مقصد مهاجرت تحصیلی، امکان تحصیل به رایگان با دریافت بورسیه‌های مختلف این کشور از جمله بورسیه استانی است. با توجه به اینکه بورسیه‌های این کشور مبتنی بر نیاز مالی دانشجویان و همچنین شایستگی تحصیلی آن‌ها است، طیف گسترده‌ای از متقاضیان می‌توانند موفق به دریافت آن‌ها شوند. ما در این مقاله مفصلاً به شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا پرداخته‌ایم و تلاش می‌کنیم به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا چیست؟ (2024)
  • آیا اخذ بورسیه برای تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی نیز ممکن است؟
  • آیا تحصیل رایگان در تمامی مقاطع در ایتالیا ممکن است؟
  • دانشگاه های رایگان ایتالیا کدامند؟
  • مدارک مورد نیاز برای تحصیل رایگان در ایتالیا کدامند؟
  • و …

بررسی تحصیل رایگان در ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا، با دریافت بورسیه های تحصیلی امکان‌پذیر است. دانشجویان برای این منظور باید شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا مانند رزومه‌ای قوی را داشته باشند و مدارک مورد نیاز تحصیل رایگان در ایتالیا را ارائه دهند. با توجه به ارائه بعضی رشته ها به زبان انگلیسی و تخصیص بورسیه به این رشته ها، امکان تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.
ما در این مقاله به بررسی تحصیل رایگان در دانشگاه های ایتالیا را اساس منابع معتبر پرداخته‌ایم و در پایان مقاله لیست نمونه بورسیه های ایتالیا را ارائه می‌کنیم. همراه ما بمانید.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

1. شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا را از جنبه های مختلف می‌توان بررسی کرد؛ از جمله:

  • 1. شرایط سنی تحصیل رایگان در ایتالیا
  • 2. شرایط مالی برای مهاجرت تحصیلی رایگان به ایتالیا
  • 3. رزومه قوی برای اخذ بورسیه
  • 4. شرایط زبانی تحصیل در ایتالیا به صورت رایگان

در ادامه هر یک از این موارد را به صورت مجزا شرح می‌دهیم.

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا

1.1. شرایط سنی مهاجرت تحصیلی رایگان به ایتالیا

تحصیل رایگان در ایتالیا با محدودیت سنی همراه نیست و تنها کافی است حداقل 18 ساله باشید تا واجد شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا شوید.

دقت داشته باشید که متقاضیان عموماً تا 40 سالگی واجد شرایط تحصیل در ایتالیا می‌شوند بنابراین برای اینکه به صورت رایگان نیز در دانشگاه های ایتالیا درس بخوانید، بهتر است بیشتر از 40 سال نداشته باشید.

هرچند که این یک قانون رسمی نیست و اگر سن شما بیشتر است، شاید همچنان امکان اخذ پذیرش، ویزا و بورسیه ایتالیا را داشته باشید.

1.2. شرایط مالی برای تحصیل رایگان در ایتالیا

یکی از راه های تحصیل رایگان در ایتالیا این است که نشان دهید از نظر مالی از پس هزینه های تحصیل (شهریه) و هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا برنمی‌آیید. با ارائه مدارک مختلفی امکان اثبات این مسئله وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

خوب است بدانید که با توجه به تفاوت واحد پولی ایتالیا و ایران و تفاوت ارزش مالی این واحد پولی، اکثر ایرانیان از این نظر واجد شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا می‌شوند.

1.3. رزومه لازم برای تحصیل رایگان در ایتالیا

برای تحصیل رایگان در ایتالیا و اخذ بورسیه باید بتوانید شایستگی خود را به درستی نشان دهید. ارائه یک رزومه دقیق از سوابق و مدارک تحصیلی، سوابق کاری (در صورت داشتن)، شرایط فردی و … خود را به نمایش بگذارید.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی

در بسیاری از دانشگاه های ایتالیا برای رفاه حال دانشجویان بین‌المللی و جذب بیشتر این دانشجویان امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز فراهم شده است. این دانشجویان نیز شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی را با گرفتن بورسیه های مختلف خواهند داشت.

در این قسمت به معرفی یکی از بورسیه های فول فاند برای تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی می‌پردازیم.

2.1. بورسیه های Polo di Piacenza Gold

این بورسیه توسط دانشگاه پلی تکنیک میلان، بهترین دانشگاه ایتالیا از دید رده‌بندی جهانی QS ارائه می‌شود. این بورسیه ها برای دانشجویان بین المللی پذیرفته شده در دوره های Laurea Magistrale در معماری پایدار و طراحی منظر و مهندسی انرژی (مسیر انرژی های تجدیدپذیر و پایداری محیطی) است که به زبان انگلیسی در پردیس Piacenza ارائه می‌شود و مجموعا 16 بورسیه مختلف را شامل می‌شود.

برای رشته های مختلف و در دانشگاه های مختلف بورسیه هایی با پوشش کامل مشابه این بورسیه وجود دارد.

اکنون با شرایط کلی تحصیل در ایتالیا بدون پرداخت هزینه آشنا شدید و حتی درباره یکی از انواع بورسیه های این کشور خواندید. وقت آن است که به یک سوال کلی‌تر اما مهم بپردازیم: «چگونه به رایگان در ایتالیا درس بخوانیم؟»

Rome,-Italy
Rome,-Italy

3. روش های تحصیل رایگان در ایتالیا

هر چند روش‌های بسیاری برای کاهش و به صفر رساندن هزینه تحصیل در ایتالیا و حتی دریافت هزینه زندگی در این کشور در طول دوره تحصیل وجود دارد ولی شرایطی تحت عنوان تحصیل رایگان در این کشور تعریف نشده است. یعنی بر خلاف کشوری مانند آلمان که امکان تحصیل رایگان را حتی بدون اخذ بورسیه در برخی از بهترین دانشگاه های دولتی خود فراهم کرده است، امکان تحصیل رایگان در ایتالیا بدون استفاده از کمک هزینه وجود ندارد.

اما اگر بخواهیم لیستی از روش هایی که ما را به سمت تحصیل رایگان در ایتالیا سوق می‌دهند، ارائه کنیم به فهرست زیر می‌رسیم:

  • اخذ یکی از انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا:
    برای مهاجرت تحصیلی رایگان به ایتالیا باید بورسیه های مختلف موجود در این کشور را بررسی و انتخاب نمود. سپس برای به دست آوردن این بورسیه ها شرایط لازم را مهیا نموده و مدارک لازم را همراه با فرم درخواست بورسیه به موسسه یا سازمان مربوطه ارسال نمود.
  • کار همزمان با تحصیل در ایتالیا:
    اگر در دوران تحصیل خود بر اساس قوانین ایتالیا مشغول به کار شوید، پرداخت هزینه ها (خصوصاً هزینه زندگی) برایتان آسان‌تر می‌شود.

درباره هر یک از این روش ها در ادامه مفصلاً حرف می‌زنیم. در ابتدا به سراغ بورسیه های ایتالیا برای تحصیل کاملاً رایگان در این کشور می‌رویم.

4. اخذ بورسیه تحصیل رایگان در ایتالیا

یکی از جذابیت‌های تحصیل در ایتالیا بورسیه های مختلف و متنوعی است که در این کشور برای دانشجویان داخلی و بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود و هزینه های تحصیل را تا حدود بسیار زیادی کاهش می‌دهد. بورسیه های تحصیلی ایتالیا ممکن است:

  • کلیه هزینه های تحصیل دانشجو را به همراه هزینه زندگی در مشور ایتالیا پرداخت کنند.
  • تنها هزینه های تحصیلی را به طور کامل پرداخت کنند.
  • به صورت کمک هزینه باشند و بخشی از هزینه های تحصیل را تامین کنند.
  • به صورت کمک هزینه هایی شامل تخفیف‌های مختلفی در موارد رفاهی مانند حمل و نقل، خوراک، خوابگاه و … ارائه شوند.

4.1. شرایط اخذ بورسیه های تحصیلی ایتالیا

شما در دو صورت اصلی واجد شرایط اخذ یکی از انواع بورسیه های تحصیلی ایتالیا می‌شوید:

  • 1. شایستگی علمی و سوابق تحصیلی درخشان داشته باشید.
  • 2. نیاز مالی خود را ثابت کنید.
تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی
Trevi-Fountain,-Rome,-Italy

4.1.1. بورسیه های مبتنی بر شایستگی علمی و سوابق تحصیلی در ایتالیا

این نوع بورسیه ها با توجه به فعالیت‌های علمی قبلی دانشجویان، نتایج آزمون‌های ورودی و سایر روش‌هایی که شایستگی علمی فرد را نشان می‌دهد، به متقاضیان اعطا می‌شود. منبع تامین بورسیه های مبتنی بر شایستگی علمی معمولا دولت و یا دانشگاه های کشور ایتالیا هستند.

شرایط اخذ و مقدار بورسیه شایستگی در دانشگاه های مختلف می‌تواند تغییر کند. بعضی از دانشگاه ها بورسیه با پوشش کامل (Fully Funded) ارائه و حتی هزینه‌های زندگی را نیز تقبل می‌نمایند و امکان تحصیل رایگان در ایتالیا را فراهم می‌کنند. برخی دیگر فقط کمک هزینه‌هایی برای شهریه تعیین می‌کنند.

برای اطلاع دقیق از این نوع بورسیه و شرایط آن در اپلای ابرود ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی باید به سایت دانشگاه مقصد مراجعه نمایید.

4.1.2. بورسیه های مبتنی بر نیاز مالی در ایتالیا

این بورسیه با ارائه مدارک معتبر مالی در خصوص میزان درآمد شخصی یا خانوادگی اعطا می‌شود و دانشجویان از تخفیف‌هایی در شهریه دانشگاه برخوردار می‌شوند. نیاز مالی در صورت ارسال مدارک لازم برای اثبات عدم توانایی مالی و اخذ گواهی ISEE-U Parificato برای دانشجویان بین‌المللی پذیرفته خواهد شد.

متقاضیان برای این منظور باید وارد سایت خدمات آنلاین ER.GO شده و بخش «داده‌های شخصی و اقتصادی» را پر نمایند. اسناد توسط ER.GO بررسی و در صورت تطابق با شرایط تأیید می‌شوند.

دانشجویان با ارائه مدارک مورد نیاز در خصوص میزان درآمد شخصی و یا خانوادگی از تخفیف‌هایی در شهریه دانشگاه برخوردار می‌شوند به نحوی که هزینه تحصیل در ایتالیا با این بورسیه ها می تواند تا 156 یورو کاهش یابد ولی کاملاً رایگان نخواهد شد.

مدارک ارسالی برای اخذ بورسیه باید دارای شرایط زیر باشد:

  • باید به ایتالیایی ترجمه شود.
  • باید توسط مقامات دیپلماتیک ایتالیا در کشور مبدأ تایید و قانونی شوند.
  • باید مقادیر را بر اساس میانگین نرخ مبادله در سال مورد نظر به یورو بیان کنند.

بد نیست بدانید که دانشجویانی که شهروند یک کشور فقیر، در حال توسعه یا غیر OECD هستند، واجد شرایط کاهش هزینه ثابت برای بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در ایتالیا با مدرک دیپلم خواهند بود. کشور ایران جزء کشورهای غیر OECD (یعنی کشورهایی که عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نیستند) محسوب می‌شود.

Tuscan-sunset-over-Florence
Tuscan-sunset-over-Florence

4.2. انواع بورسیه تحصیلی ایتالیا

مهم ترین انواع بورسیه تحصیلی در ایتالیا را می‌توان در 3 بخش اصلی معرفی کرد:

  • 1. بورسیه های استانی ایتالیا
  • 2. بورسیه های موسسات و سازمان‌های خصوصی در ایتالیا
  • 3. بورسیه های دانشگاهی ایتالیا

4.2.1. بورسیه استانی ایتالیا (DSU)

یکی از رایج‌ترین بورسیه ها در ایتالیا، بورسیه استانی ایتالیا یا DSU است. Diritto allo Studio Universitario به معنی «حق تحصیل در دانشگاه» است. این نوع بورسیه به کمک‌های مالی اطلاق می‌شود که سالانه توسط منطقه‌ای که دانشگاه در آن قرار دارد، ارائه می‌شود.

مبلغ این بورسیه تحصیلی بر اساس گروه درآمدی (وضعیت مالی) و کشور مبدأ متقاضی محاسبه می‌شود. این بورسیه‌ها شامل معافیت از هزینه تحصیل، غذای رایگان یا ارزان قیمت و اقامت در اقامتگاه‌های دانشگاه می‌شوند.

4.2.2. بورسیه های خصوصی ایتالیا

با کمی سرچ و جست‌وجو می‌توانید بورسیه هایی که از طرف سازمان ها یا ارگان های خصوصی ایتالیایی و غیرایتالیایی ارائه می‌شوند. از جمله این بورسیه ها می‌توان به بورسیه اراسموس اشاره کرد که از برنامه های بین‌‌المللی برای کمک مالی به تحصیل دانشجویان ارائه می‌شود.

4.2.3. بورسیه های دانشگاهی ایتالیا

بسیاری از دانشگاه های ایتالیا، مجزا از بورسیه دولتی این کشور، برای دانشجویان بین‌المللی بورسیه هایی را ارائه می‌کنند که عموماً در دسته بورسیه های مبتنی بر شایستگی ایتالیا قرار می‌گیرند. از جمله دانشگاه هایی که بورسیه هایی را برای تحصیل رایگان به زبان انگلیسی یا ایتالیایی ارائه می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه بوکونی
  • و …
دانشگاه های رایگان ایتالیا

5. تحصیل رایگان در ایتالیا در مقاطع مختلف

همانطور که می‌دانید تحصیل در ایتالیا در تمامی مقاطع تحصیلی امکان‌پذیر است. درباره اینکه آیا در تمامی مقاطع نیز می‌توان از شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا استفاده کرد یا خیر باید بگوییم که این امکان وجود دارد.

در ادامه شرایط تحصیل رایگان در 3 مقطع اصلی را بررسی می‌کنیم؛ یعنی:

  • تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع کارشناسی
  • تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد
  • تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع دکتری

نمونه های بورسیه ایتالیا را می‌توانید در فایل پایان مقاله نیز بخوانید.

5.1. تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع لیسانس

دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل رایگان کارشناسی در ایتالیا می‌توانند از بورسیه های استانی و همچنین دانشگاهی ایتالیا استفاده کنند. از جمله این بورسیه ها می‌توان به بورسیه فوق فاند دانشگاه بولونیا اشاره کرد.

برای دریافت بورسیه دانشگاه بولونیا باید حداکثر 30 ساله باشید و سوابق تحصیلی عالی ارائه دهید. این بورسیه، کمک هزینه تحصیلی 11,000 یورویی برای Unibo Action 2 و معافیت از هزینه تحصیل برای Unibo Action 1 را به دانشجویان ارائه می‌کند.

این بورسیه همچنین شامل دسترسی به خدمات و فعالیت های دانشجویی، مانند دوره های زبان و پروژه های تحقیقاتی در کنار تحصیل رایگان در ایتالیا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت بورسیه های دانشگاه بولونیا مراجعه نمایید.

5.2. تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع فوق لیسانس

مقطع فوق لیسانس یکی از بهترین مقاطع برای تحصیل رایگان در ایتالیا است چرا که تعداد بورسیه های در دسترس در این کشور برای آن زیاد است.

از جمله بهترین بورسیه های ارائه شده در مقطع کارشناسی ارشد ایتالیا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بورسیه مبتنی بر شایستگی دانشگاه بوکونی (Università Bocconi):
    این بورسیه به دانشجویان ملی و بین‌المللی که از نظر علمی در سطح بالایی قرار دارند و از موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه بوکونی شده‌اند، تعلق می‌گیرد. شما با دریافت این بورسیه از پرداخت شهریه دانشگاه معاف می‌شوید.
  • بورسیه ERSU برای تحصیل در دانشگاه پالرمو (Università degli Studi di Palermo):
    بورسیه ERSU شرایط تحصیل رایگان در دانشگاه پالرمو را پوشش می‌دهد. این بورسیه شهریه دانشگاه، وعده‌های غذایی، اسکان و مبالغی به عنوان کمک هزینه زندگی در ایتالیا را پوشش می‌دهد.

5.3. تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع دکترا

بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان در مقطع دکتری در ایتالیا نیز همانند سایر مقاطع پایین‌تر امکان تحصیل رایگان در ایتالیا در مقطع دکترا را فراهم می‌کند. بسیاری از موسسات بین‌المللی برای ارائه‌ی این گونه بورسیه ها در مقطع PhD داوطلب هستند و شمار بسیاری از بورسیه ها را اراپه می‌دهند.

بد نیست بدانید که تنها موسسه دانشگاه اروپایی ایتالیا حدود 150 بورسیه تحصیلی دکتری با بودجه کامل را در برنامه های چهار ساله دکترا در اقتصاد، تاریخ و تمدن، حقوق و علوم سیاسی و اجتماعی ارائه می‌کند.

Reschensee,-Italy
Reschensee,-Italy

6. دانشگاه های رایگان ایتالیا

همانطور که گفتیم سیستم آموزش آکادمیک ایتالیا شهریه محور است و به طور کلی می‌توان گفت دانشگاه های ایتالیا به خودی خود رایگان نیستند اما می‌توان دانشگاه هایی را که امکان تحصیل با بورسیه استانی ایتالیا در آن‌ها وجود دارد (دانشگاه های دولتی)، به عنوان دانشگاه های رایگان این کشور معرفی کرد.

ما در جدول زیر لیستی از بهترین دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل رایگان را بر اساس رتبه بندی QS ارائه می‌کنیم:

لیست دانشگاه ها رتبه QS
دانشگاه پلی تکنیک میلان (Politecnico di Milano) 111
دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza University of Rome) 132
دانشگاه بولونیا (Alma Mater Studiorum – Università di Bologna) 133
دانشگاه پادوا (Università di Padova) 236
دانشگاه پلی تکنیک تورین (Politecnico di Torino) 241
دانشگاه میلان (University of Milan) 285
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. مراحل پذیرش تحصیل رایگان در ایتالیا

برای دریافت بورسیه با پوشش کامل هزینه ها در دانشگاه بولونیا باید مراحل زیر را پیگیری نمایید:

  • ایجاد یک پروفایل در وب سایت شامل اطلاعات شخصی، سوابق تحصیلی و سایر اسناد مرتبط
  • تکمیل فرم درخواست آنلاین با تمام اطلاعات لازم شامل جزئیات مربوط به پیشینه تحصیلی، وضعیت فعلی، تجربه حرفه ای و علایق شما
  • تهیه انگیزه نامه ای با دلایل منطقی برای اینکه مستحق دریافت بورسیه تحصیلی هستید و مدرکی دال بر برتری علمی خود
  • شرکت در یک آزمون آنلاین مطابق دستورالعمل
  • نشان دادن انگیزه و شایستگی خود در مصاحبه کمیته گزینش
  • ارسال درخواست خود برای بورسیه های دانشگاه بولونیا

زمان تعیین شده برای ارسال درخواست معمولاً در آوریل هر سال است.

مدارک مورد نیاز تحصیل رایگان در ایتالیا
Florence,-Italy-(3)

8. مدارک مورد نیاز تحصیل رایگان در ایتالیا

متقاضبان دریافت بورسیه برای تحصیل رایگان در ایتالیا، لازم است مدارک مورد نیاز را برای کسب اولویت دریافت بورسیه به دانشگاه یا سازمان ارائه دهنده بورسیه ارسال نمایند. مدارک مورد نیاز برای سازمان‌های مختلفی که امکان تحصیل رایگان در ایتالیا را از طریق بورسیه فراهم می‌کنند متفاوت است.

به طور کلی مدارک مورد نیاز برای اخذ بورسیه و تحصیل رایگان در ایتالیا شامل موارد زیر است:

  • مدارک هویتی مانند پاسپورت یا مدارک شناسایی
  • فرم درخواست بورسیه تکمیل شده
  • آخرین مدرک تحصیلی (ترجمه و معادل‌سازی شده)
  • کارنامه تحصیلی و ریز نمرات مقطع قبلی (ترجمه شده به انگلیسی یا ایتالیایی)
  • بیانیه هدف یا نامه انگیزه (SOP)
  • نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی
  • توصیه نامه از اساتید مورد تایید
  • رزومه کاری (CV)
  • نمره آزمون‌های SAT/ACT/GRE/GPA و یا سایر نمرات آزمون
  • اطلاعات مالی والدین از جمله اظهارنامه مالیاتی (برای استفاده از بورسیه های مربوط به نیاز مالی)

9. کار دانشجویی در ایتالیا

در ابتدای مقاله گفتیم که تحصیل کاملاً رایگان در ایتالیا با بورسیه ها ممکن می‌شود اما روش دیگری برای کاهش هزینه ها یا به بیان بهتر، برای تسهیل پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی در ایتالیا، کار دانشجویی در این کشور است.

بر اساس قوانین تحصیل در ایتالیا هر دانشجوی بین‌المللی مجاز است که به مدت 20 ساعت در هفته به کار همزمان با تحصیل مشغول شود و کسب درآمد کند. درآمد کار در ایتالیا برای دانشجویان عموماً بین 9 تا 15 یورو در ساعت تخمین زده می‌شود.

اما چگونه کار دانشجویی مناسب در ایتالیا را پیدا کنیم؟

9.1. کاریابی در ایتالیا برای دانشجویان

روش های مختلفی برای پیدا کردن کار دانشجویی و پاره وقت در ایتالیا وجود دارد؛ از جمله:

  • دفاتر مربوطه در دانشگاه های ایتالیا
  • آژانس های کاریابی در ایتالیا
  • سایت های کاریابی در ایتالیا (مانند TrovoLavoro و Experteer و …)
Metropolitan-City-of-Rome,-Italy
Metropolitan-City-of-Rome,-Italy

10. هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در ایتالیا

اکنون که به صورت کامل با شرایط و روش های تحصیل رایگان در کشور ایتالیا آشنا شدید، خوب است بدانید که بورسیه ها دقیقا چه میزان هزینه را پوشش می‌دهند یا شما با کار دانشجویی در ایتالیا چه هزینه هایی را قرار است بپردازید.

ما در دو بخش به این سوالات پاسخ می‌دهیم:

  • بخش اول: هزینه تحصیل در ایتالیا
  • بخش دوم: هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

10.1. هزینه تحصیل در ایتالیا

عواملی مختلفی بر هزینه تحصیل در ایتالیا تاثیر می‌گذارند؛ از جمله:

  • مقطع تحصیلی (از نظر سطح دوره و همچین طول دوره)
  • رشته تحصیلی (رشته هایی مانند پزشکی یا MBA از سایر رشته ها گران‌تر هستند)
  • نوع دانشگاه (با دسته‌بندی دانشگاه ها در دو بخش دولتی و خصوصی)

در تخمینی کلی هزینه تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی رقمی بین 300 تا 10,000 یورو در سال برآورد می‌شود.

10.2. هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا

اینکه به عنوان دانشجو با چه میزان هزینه برای زندگی روزمره خود روبه‌رو هستید، ارتباط مستقیم دارد با سبک زندگی شما. البته شهر محل تحصیل و زندگی در ایتالیا نیز بر این هزینه موثر است. در تخمینی کلی اما هزینه زندگی در ایتالیا برای یک دانشجوی تنها معادل 835.6 یورو در ماه در نظر گرفته می‌شود.

دقت داشته باشید که مبلغ ارائه شده هزینه اسکان را شامل نمی‌شود. شما برای کاهش هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا می‌توانید برای اسکان به جای اجاره آپارتمان، از خوابگاه های دانشجویی ایتالیا استفاده کنید.

ما در جدول زیر جزئیات بیشتری درباره هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا ارائه کرده‌ایم:

نوع هزینه زندگی مبلغ هزینه زندگی
اجاره ماهانه 566.48 تا 1332.41
حمل و نقل ماهانه 35.00
قبوض ماهانه 198.73
وعده غذایی در رستوران 10.00 تا 60.00
امکانات رفاهی 9 تا 48.44
تحصیل رایگان در ایتالیا
Alzaia-Naviglio-Grande,-Milano,-Italy

11. مزایا و معایب تحصیل رایگان در ایتالیا

در پایان مقاله نگاهی داریم به مجموعه مزایا و معایب مهاجرت تحصیلی رایگان به ایتالیا. از همراهی شما در این مقاله سپاس‌گزاریم.

11.1. مزایای تحصیل رایگان در ایتالیا

  • امکان تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی
  • تنوع بالای بورسیه های تحصیلی در ایتالیا
  • تحت پوشش بودن هزینه زندگی در بسیاری از بورسیه های ارائه شده در ایتالیا
  • تجربه تحصیلی آرام و متمرکز بدون دغدغه مالی
  • امکان کسب تجربه کاری با کار دانشجویی در ایتالیا

اگر به دنبال نمونه های بورسیه تحصیلی ایتالیا هستید، روی این فایل کلیک کنید.

11.2. معایب مهاجرت تحصیلی رایگان به ایتالیا

  • رقابت بالا برای دریافت بورسیه های ایتالیا خصوصاً بورسیه استانی
  • نیاز به زبان ایتالیایی برای کار دانشجویی در ایتالیا و ارتباط با مردم این کشور
  • رایگان نبودن دانشگاه های ایتالیا و الزام دریافت بورسیه
  • تعداد بالای متقاضی برای اسکان تقریبا رایگان در خوابگاه های ایتالیا

سوالات متداول تحصیل رایگان در ایتالیا

شرایط تحصیل رایگان در ایتالیا چگونه است؟

فقط در صورتی که بتوانید از بورسیه های فول فاند استفاده کنید، امکان تحصیل رایگان در ایتالیا وجود خواهد داشت.

✅ آیا امکان تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی نیز وجود دارد؟

بله، دانشگاه های ایتالیا برای رشته های انگلیسی زبان نیز بورسیه تحصیل رایگان در ایتالیا ارائه می‌دهند.

✅ آیا در ایتالیا دانشگاه های رایگان برای تحصیل وجود دارند؟

خیر، تحصیل در ایتالیا مجانی نیست و تحصیل رایگان در دانشگاه های ایتالیا فقط با بورسیه امکان‌پذیر است.

✅ آیا بهترین دانشگاه های ایتالیا شرایط تحصیل رایگان ارائه می‌کنند؟

بله، بهترین دانشگاه های ایتالیا هم بورسیه هایی را برای تحصیل رایگان در این کشور ارائه می‌کنند.

مدارک مورد نیاز تحصیل رایگان در ایتالیا چیست؟

از جمله مدارک مورد نیاز تحصیل رایگان در ایتالیا می‌توان به ریز نمرات، مدارک تحصیلی، مدارک شناسایی و … اشاره کرد.

به این مقاله امتیاز دهید

5/5 - (2 امتیاز)

جمع بندی

Conclusion

همانطور که در این مقاله گفته شد امکان تحصیل رایگان در ایتالیا برای همه دانشجویان بین‌المللی وجود دارد به شرط اینکه شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت بورسیه تحصیل رایگان در ایتالیا را داشته باشند. دانشگاه های ایتالیا حتی امکان تحصیل رایگان در ایتالیا به زبان انگلیسی را نیز با بورسیه های مختلف فراهم کرده‌اند. این بورسیه ها در تمامی مقاطع تحصیلی وجود دارند و یکی از بهترین روش‌ها برای حذف یا کاهش هزینه های تحصیل در این کشور هستند.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا فرم مشاوره مهاجرت را پر کنید.

0 پرسش و پاسخ

question mark orange توصیه می کنیم پس از ارسال سوال خود، پرسش و پاسخ های انجام شده در همین بخش را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18