بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا 2024 (+✅ رنکینگ جهانی+معرفی)

بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا 2024 (+✅ رنکینگ جهانی+معرفی)

بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا جزء بهترین‌ها در سطح دنیا محسوب می‌شوند. این کشور با دانشگاه های پزشکی با قدمت بالای 500 سال، برنامه‌های درسی جامعی را ارائه می‌دهند که دانشجویان را برای شناخت علمی و کار عملی آماده می‌کند. مدرک تحصیلی معتبر تحصیل در بهترین دانشگاه های ایتالیا و همچنین شهریه مناسب آن‌ها، اشتیاق بیشتری در بین دانشجویان بین‌المللی برای حضور در این کشور ایجاد کرده است. در این مقاله، برای آشنایی بیشتر با تحصیل پزشکی در ایتالیا به پرسش‌های زیر پاسخ داده‌ایم:

  • بهترین دانشگاه ایتالیا برای پزشکی کدام است؟
  • آیا دانشگاه های پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند؟
  • دانشگاه های پزشکی ایتالیا که مورد تایید وزارت بهداشت هستند، کدامند؟
  • رنکینگ دانشگاه های پزشکی ایتالیا در سطوح جهانی چگونه است؟
  • آزمون‌های ورودی برای تحصیل پزشکی در ایتالیا کدامند؟

✅ بررسی بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا

بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا، به دلایل مختلفی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت، جزء بهترین انتخاب‌های مهاجرت تحصیلی برای علاقه‌مندان پزشکی هستند. رنکینگ دانشگاه های پزشکی ایتالیا این کشور را به عنوان مقصدی برای تحصیل دانشجویان بین‌المللی معرفی کرده است. علاوه بر این تدریس در بسیاری از دانشگاه های پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد و کار را برای دانشجویان راحت می‌کند. حتی در تخصصی‌ترین و بهترین دانشگاه ایتالیا برای پزشکی دوره های رایگان آموزش ایتالیایی نیز برگزار می‌گردد تا دانشجویان در مراحل بالینی و عملی در ارتباط با بیماران وپرسنل بیمارستان با مشکلی مواجه نشوند. در این مقاله در خصوص بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا بر اساس منابع معتبر بیشتر صحبت خواهیم کرد و دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت ایران را معرفی خواهیم کرد.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا
Positano,-Italy-(2)

1. تحصیل پزشکی در ایتالیا

ایتالیا دارای برخی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در اروپا و سراسر جهان است. این دانشگاه ها برنامه‌های درسی جامعی را ارائه می‌دهند که تمامی جنبه های علم پزشکی و همچنین دسترسی به فناوری و آزمایشگاه های پیشرفته را برای جلسات آموزش عملی پوشش خواهند داد.

این کشور با دانشگاه های پزشکی که تاسیس آن‌ها بیش از 500 سال پیش صورت گرفته است، قرن‌هاست به تربیت بسیاری از مشهورترین متخصصان پزشکی جهان می‌پردازد. در کنار این قدمت، بیمارستان‌های تخصصی پیشرفته و به روز در کنار سیستم آموزشی نوین و آزمایشگاه های مجهز، تحصیل در ایتالیا را جذاب‌تر کرده است.

این دانشگاه ها طیف گسترده ای از دوره ها از پزشکی عمومی گرفته تا زمینه های تخصصی مانند آسیب شناسی، رادیولوژی و جراحی را شامل می‌شوند.

تحصیل پزشکی در ایتالیا مطابق با استانداردهای جهانی است و دانشجویانی که تحصیلات پزشکی خود را در ایتالیا به پایان رسانده‌اند، از اعتبار کار در بخش بهداشت در سراسر جهان برخوردار خواهند بود. تحصیل در دانشگاه های پزشکی ایتالیا بر اساس آموزش دانش نظری پایه در 2 سال اول، و پس از آن تجربیات آزمایشگاهی و بالینی در 4 سال بعدی، به عنوان دوره های عملی، طراحی شده است.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. رنکینگ دانشگاه های پزشکی ایتالیا

بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا 2024 را بر اساس رتبه بندی های جهانی مختلفی می‌توان ارائه داد. سایت های رتبه بندی QS و Times Higher Education از معتبرترین رنکینگ های بهترین دانشگاه های جهان به شمار می‌روند و ما در جدول زیر رنکینگ دانشگاه های پزشکی ایتالیا را بر اساس این سایت‌ها ذکر کرده‌ایم.

بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا رتبه موضوعی QS رتبه موضوعی THE
دانشگاه میلان (University of Milan) 80 126-150
دانشگاه بولونیا (Alma Mater Studiorum – Università di Bologna) 84 101-125
دانشگاه ساپینزا رم (Sapienza University of Rome) 112 201-250
دانشگاه پادوا (Università di Padova) 125 151-175
دانشگاه کاتولیکا ساکرو کوره (Università Cattolica del Sacro Cuore) 151-200 176-200
دانشگاه میلان بیکوکا (University of Milano-Bicocca) 201-250 151-175
دانشگاه فدریکو دوم (University of Naples – Federico II) 201-250 201-250
دانشگاه تورین (University of Turin) 201-250 251-300
رنکینگ دانشگاه های پزشکی ایتالیا

3. دانشگاه میلان بهترین دانشگاه ایتالیا برای پزشکی

بر اساس  رنکینگ دانشگاه میلان در رتبه بندی QS، این دانشگاه بهترین دانشگاه ایتالیا برای پزشکی محسوب می‌شود. این دانشگاه با 51,139 دانشجو (در رشته های مختلف) که 3,448 نفر از آن‌ها بین‌المللی هستند، سالانه مجموعا 50 دانشجو برای تحصیل در رشته پزشکی می‌پذیرد که از این تعداد 34 نفر دانشجویان اروپایی و 16 نفر دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا هستند.

خوب است بدانید که:
1. آموزش پزشکی در دانشگاه میلان به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد.
2. در سال 2022 امتیاز IMAT برای قبولی در این دانشگاه برای اعضا اتحادیه اروپا 44.3 و برای اعضای خارج از آن 51.8 بوده است.

4. دانشگاه بولونیا، دومین دانشگاه برتر در رشته پزشکی

دانشگاه بولونیا دومین دانشگاه ایتالیا در رشته پزشکی در رده‌بندی QS است. از 71,509 دانشجوی این دانشگاه، 6,502 نفر دانشجوی بین‌المللی هستند و سالانه 90 نفر در رشته‌ی پزشکی این دانشگاه پذیرفته می‌شوند. از این تعداد 70 نفر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و 20 نفر از سایر کشورها هستند.

برای تحصیل پزشکی در دانشگاه بولونیا باید در آزمون ورودی پزشکی ایتالیا شرکت کنید. به خاطر داشته باشید که نمره قبولی آزمون IMAT ایتالیا در این دانشگاه در سال 2022 برای دانشجویان عضو اتحادیه اروپا 48.4 و برای سایر دانشجویان بین‌المللی 51.6 بوده است.

در دانشگاه بولونیا آموزش پزشکی به زبان انگلیسی انجام می‌شود.

5. دانشگاه ساپینزا رم، رتبه سوم دانشگاه های پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی

این دانشگاه با بیش از 700 سال سابقه، 72,984 دانشجو را در خود جای داده است که 6,627 نفر از آنها دانشجویان بین‌المللی هستند. دانشگاه ساپینزا رم سالانه 48 دانشجو را در رشته پزشکی می‌پذیرد که از این تعداد 38 نفر از اتحادیه اروپا و 10 نفر از سایر مناطق جهان انتخاب می‌شوند.

حداقل نمره قبولی در آزمون ورودی آیمت برای اخذ پذیرش در این دانشگاه در سال 2022 برای دانشجویان اتحادیه اروپا 52.6 و برای سایر دانشجویان 48.2 بوده است.

6. برترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی

از سال 2009، دانشگاه های دولتی ایتالیا برنامه های MD به زبان انگلیسی را افتتاح کرده‌اند. در حال حاضر، بیش از 13 دانشکده پزشکی دولتی، تحصیل برای مدارک MBBS را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. این دانشگاه ها عبارتند از:

  • دانشگاه باری
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه کامپانیا لوئیجی وانویتلی
  • دانشگاه مسینا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه میلان-بیکوکا
  • دانشگاه ناپل فدریکو دوم
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه پاویا
  • دانشگاه پارما
  • دانشگاه ساپینزا رم
  • دانشگاه رم تور ورگاتا
  • دانشگاه تورین

این دانشگاه های پزشکی انگلیسی زبان از نظر آکادمیک دقیق‌ترین و از نظر قیمت جزء ارزان‌ترین دانشگاه های پزشکی در سطح بین‌المللی هستند. شهریه این دانشگاه ها با بورسیه ها و یارانه‌های مختلف دولت ایتالیا، بین 200 تا 4,000 یورو در سال بسته به وضع اقتصادی دانشجویان و شایستگی علمی آن‌ها متغیر است.

Florence,-Italy-(2)
Florence,-Italy-(2)
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه های ایتالیا

شرایط تحصیل پزشکی در دانشگاه های ایتالیا به شرح زیر است:

  • تحصیل تا پایان دبیرستان به مدت 12 سال
  • داشتن دیپلم دبیرستان
  • گذراندن آزمون IMAT یا احراز شرایط درخواستی دانشگاه‌های خصوصی
  • مهارت زبان سطح B2 برای دانشگاه هایی که نیاز به زبان انگلیسی دارند

دانشجویان بین‌المللی، برای اینکه در طول دوره آموزش بالینی با مشکل ارتباطی مواجه نشوند، نیاز به یادگیری زبان ایتالیایی دارند. به همین دلیل برای دانشجویانی که در ایتالیا به زبان انگلیسی پزشکی می‌آموزند، دوره رایگان ایتالیایی نیز در سال اول ارائه می‌شود. به این ترتیب در حین آموزش بالینی و پس از آن هنگام کار در بیمارستان های ایتالیا مشکلی در ارتباط با بیماران و پرسنل بیمارستانی نخواهند داشت.

8. آزمون های ورودی پزشکی در ایتالیا

همانطور که گفتیم برای تحصیل پزشکی در بهترین دانشگاه های ایتالیا، دانشجویان ملزم به شرکت در آزمون های ورودی هستند. دو تا از معروف‌ترین آزمون‌های پزشکی در ایتالیا عبارتند از:

آزمون بین المللی پذیرش پزشکی (IMAT)

IMAT یک آزمون استعدادیابی برای پذیرش در رشته پزشکی در دانشگاه های ایتالیاست. شرکت و قبولی در این آزمون برای تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی ایتالیا الزامی است. آزمون آیمت ایتالیا از 60 سوال به ترتیب زیر تشکیل شده است:

  • استدلال منطقی (10 سوال)
  • فرهنگ عمومی (12 سوال)
  • شیمی (12 سوال)
  • زیست شناسی (18 سوال)
  • ریاضی و فیزیک (8 سوال)

 که از شاخه‌های منطق، فرهنگ عمومی، زیست شناسی، شیمی و ریاضی/فیزیک طرح می‌شوند. زمان این آزمون 100 دقیقه و نمره کل 90 است. آزمون IMAT فقط یک بار در سال در شهریور ماه برگزار می شود و نتایج آن در مهرماه اعلام می شود. هزینه آزمون ‌IMAT ورودی به دانشگاه ‌های ایتالیا، 130 یورو است و ثبت نام در تیر ماه صورت می‌گیرد.

دانشگاه های پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی
Florence,-Italy-(3)

MCAT یا آزمون پذیرش کالج پزشکی

از 80 سال پیش آزمون MCAT یا آزمون پذیرش کالج پزشکی، برای ارزیابی آمادگی دانشجویان علاقه‌مند برگزار می‌شود. هزینه شرکت در این آزمون به عنوان آزمون ورودی دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان بین‌المللی، حدود 415 یورو است.

آزمون MCAT از چهار بخش زیر تشکیل شده است:

  • مبانی بیولوژیکی و بیوشیمیایی سیستم های زنده
  • مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم های بیولوژیکی
  • مبانی روانی، اجتماعی و بیولوژیکی رفتار
  • تحلیل انتقادی و مهارت های استدلال

این آزمون از 230 سوال متشکل از 53 تا 59 سوال از هر بخش MCAT است. زمان آزمون MCAT شش ساعت و پانزده دقیقه است که با توجه به زمان استراحت بیش از هفت ساعت و نیم طول می‌کشد.

9. دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت

بد نیست بدانید که تمامی دانشگاه های دولتی ارائه دهنده آموزش زبان انگلیسی در ایتالیا در بین 1,000 مدرسه برتر در رتبه بندی جهانی قرار دارند. مدارک دریافتی از دانشگاه های ایتالیا، در اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته می‌شوند و اکثر کشورهای غیر اروپایی نیز این مدارک را به رسمیت می‌شناسند. هر کشوری قوانین و الزامات خود را برای به رسمیت شناختن مدارک پزشکی دارد.

وزارت بهداشت ایران هر ساله لیست دانشگاه های مورد تایید خود را در سایت وزارت بهداشت منتشر می‌کند که دانشگاه های پزشکی ایتالیا هم از آن مستثنا نیست. 43 دانشگاه ایتالیا در لیست دانشگاه های پزشکی مورد تایید وزارت بهداشت ایران حضور دارند. برخی از این دانشگاه ها عبارتند از:

  • Alma Master Studiorum University of Bologna
  • Amedeo Avogadro University of Eastern Piedmont
  • Catholic University of The Sacred Heart
  • Gabriele d‘Annunzio University
  • Magna Graecia University of Catanzaro
  • Marche Polytechnic University
  • Perugia University
  • Sant’Anna School of Advanced Studies – Pisa
  • Sapienza University of Rome
  • University of Florence
  • University of Messina
  • University of Milan
  • University of Naples-Federico II
  • University of Padua
  • University of Pisa
  • University of Turin
دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت

10. درآمد پزشکان در ایتالیا

فردی که در ایتالیا در زمینه پزشکی کار می‌کند معمولاً حدود 8,420 یورو درآمد دارد. گزارش‌های فردی پزشکان داوطلب در مورد دستمزدهای ناخالص ماهانه از 3,150 یورو (کمترین) تا 14,500 یورو (بالاترین) متغیر است.

توجه داشته باشید که برای پزشک شدن در ایتالیا باید مهارت‌های ایتالیایی سطح C1 را داشته باشید و پس از 6 سال تحصیل پزشکی باید در آزمون تخصص قبول شوید.

11. مزایای تحصیل پزشکی در ایتالیا

در پایان به بررسی مزایای تحصیل پزشکی در دانشگاه های ایتالیا می‌پردازیم:

  • پذیرش در بهترین دانشگاه ایتالیا برای پزشکی فقط با شرکت در یک آزمون به زبان انگلیسی (IMAT) اتفاق می‌افتد. هیچ گونه مصاحبه یا توصیه نامه نیاز نیست و حتی معدل دبیرستان نیز تاثیری در پذیرش ندارد.
  • IMAT در بیش از 20 شهر در سراسر جهان برگزار می‌شود و متقاضیان تا زمانی که از پذیرش خود مطلع نشدند، نیازی به سفر به ایتالیا ندارند.
  • هزینه‌ی متوسط شهریه حدود 1,200 یورو در سال و هزینه‌های زندگی دانشجویی می‌تواند تا 600 یورو در ماه با احتساب محل اقامت باشد که نسبتا ارزان است.
  • بورسیه ها و فرصت های کار در ایتالیا برای دانشجویان خارجی موجود است.
  • تدریس در اکثر دانشگاه ها به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد.
  • دوره های ایتالیایی نیز به منظور کمک به زندگی روزمره دانشجویان، بدون محدودیت زمانی و اکثرا به صورت رایگان در دانشگاه ها ارائه می‌شود.
  • بسیاری از دانشگاه های معتبر ایتالیا بیش از 500 سال تجربه در زمینه آموزش پزشکی دارند.
  • مدرک پزشکی از دانشگاه های کشور ایتالیا در اکثر کشورهای جهان معتبر است.
  • گاهی اوقات ظرفیت پذیرش اضافی برای دانشجویان غیر اروپایی رزرو می‌شود و شانس بیشتری را برای قبولی ایجاد خواهد کرد.
Florence,-Italy
Florence,-Italy

سوالات متداول بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا

✅ هزینه تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا چقدر است؟

 شهریه دانشگاه ها، بین 200 تا 4000 یورو در سال بسته به وضع اقتصادی دانشجویان و شایستگی علمی آن‌ها متغیر است.

✅ بهترین دانشگاه ایتالیا برای پزشکی کدام دانشگاه است؟

در رده‌بندی QS، دانشگاه میلان ایتالیا، بهترین دانشگاه ایتالیا برای پزشکی معرفی شده است.

✅ آیا امکان تحصیل در دانشگاه های پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی وجود دارد؟

بله، تدریس در بسیاری از بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی صورت می‌گیرد.

✅ کدام دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارند؟

از جمله دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت ایران می‌توان به دانشگاه بولونیا، دانشگاه ساپینزا و دانشگاه کاتولیک The Sacred Heart اشاره کرد.

✅ چند دانشگاه های پزشکی ایتالیا در رنکینگ جهانی حضور دارند؟

30 دانشگاه پزشکی ایتالیا در رنکینگ جهانی بهترین دانشگاه های پزشکی جهان حضور دارند.

به این مقاله امتیاز دهید

5/5 - (1 امتیاز)

جمع بندی

Conclusion

امکان تحصیل در بهترین دانشگاه های پزشکی ایتالیا به زبان انگلیسی رونق بیشتری به دانشگاه های این کشور داده است. بهترین دانشگاه ایتالیا برای پزشکی، دانشگاه میلان است که سالانه 50 دانشجو را برای تحصیل پزشکی می‌پذیرد. اکثر دانشگاه های پزشکی ایتالیا مورد تایید وزارت بهداشت ایران و بسیاری از کشورهای دنیاست. حضور پر رنگ این دانشگاه ها در رنکینگ دانشگاه های پزشکی ایتالیا نشان از سطح علمی بالا و اشتیاق اساتید و دانشجویان آنها برای توسعه هر چه بیشتر علم و دانش دارد.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا فرم مشاوره مهاجرت را پر کنید.

2 پرسش و پاسخ

question mark orange توصیه می کنیم پس از ارسال سوال خود، پرسش و پاسخ های انجام شده در همین بخش را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. phoenix گفت:

    سلام وقتتون بخیر من دانشجوی مهندسی کامپیوتر هستم آیا میتونم با مدرک کارشناسیم برای بورسیه ی پزشکی میلان اقدام کنم؟

    1. سوگل غلامی گفت:

      با سلام و احترام
      برای درخواست بهترین دانشگاه پزشکی میلان معمولا نیاز است که پیش زمینه ای در علوم پایه مرتبط با رشته پزشکی داشته باشید با توجه به اینکه شما مدرک کارشناسی در رشته غیر از پزشکی دارید ممکن است بتوانید با ارائه دلایل قانع کننده و نشان دادن علاقه تان به رشته پزشکی درخواست دهید

  • مشاوره رایگان: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 الی 18