100 درصد تخفیف بهاره مشاوره تخصصی.

مشاوره تخصصی مهاجرت با 100٪ تخفیف (بهاره)

100٪ تخفیف مشاوره

دریافت مشاوره دریافت مشاوره

اقامت بعد از تحصیل در بلژیک 2024 (+✅ راهنمای کار و اقامت)

belgium Flag

یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان بین المللی که ملیت کشورهای اتحادیه اروپا را ندارند، اقامت بعد از فارغ اتحصیلی در بلژیک است. به طور کلی می توان گفت امکان اقامت در بلژیک بعد از اتمام تحصیل، تنها در صورت کاریابی یا کارآموزی در این کشور وجود دارد. دانشجویانی که به دنبال اقامت بعد از تحصیل در بلژیک هستند، باید زمانی که هنوز اقامت دانشجویی شان معتبر است، اقدامات لازم را انجام دهند و همچنین به تغییر برخی وضعیت ها مانند هزینه زندگی توجه کنند. مقاله پیشِ رو با بررسی ابعاد مختلف اقامت بعد از تحصیل در بلژیک، سعی در پاسخگویی به سوالات شما دارد. سوالاتی مانندِ:

  • مزایای اقامت بعد از تحصیل در بلژیک چیست؟
  • شرایط اقامت در بلژیک بعد از تحصیل به چه صورت است؟
  • آیا متقاضیان خود اشتغالی، می توانند اقامت بعد از تحصیل در بلژیک را کسب کنند؟
  • هزینه زندگی در بلژیک چقدر است؟
  • چه معایبی در اقامت بعد از تحصیل در بلژیک وجود دارد؟

✅ بررسی شرایط اقامت بعد از تحصیل در بلژیک

اقامت بعد از تحصیل در بلژیک آسان نیست اما امکان پذیر است. به طور کلی مهم ترین روش اقامت در بلژیک بعد از تحصیل را کاریابی و تغییر نوع اقامت از تحصیلی به کاری می دانند. بنابراین برای فراهم کردن شرایط اقامت بعد از تحصیل در بلژیک، پیش از هر چیز باید یک موقعیت شغلی برای خود بیابید. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که این اتفاق باید پیش از اتمام مدت زمان اعتبار اقامت تحصیلی دانشجو، بیافتد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اقامت در بلژیک بعد از تحصیل، به مطالعه مقاله پیشِ رو بپردازید. ما این مقاله را بر اساس معتبرترین منابع نوشته‌ایم.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

1. اطلاعات کلی درباره کشور بلژیک

بلژیک، کشور کوچک اما امنی که قلب اروپا به شمار می رود، فرهنگ های مختلف را در دل خود جای داده است. این کشور از 3 بخش اصلی فلاندرز، والون و بروکسل تشکیل شده است و مردم این مناطق به زبان های مختلف فرانسوی، آلمانی و داچ صحبت می کنند. بلژیک همچنین در همسایگی کشورهایی همچون هلند، لوکزامبورگ، فرانسه و آلمان قرار گرفته و شاید بخشی از امنیت خود را وام دار این موقعیت جغرافیایی است. زندگی در بلژیک امکان تجربه ی فرهنگ های مختلف، یادگیری زبان های رایج در این کشور و سفر به بهترین کشورهای اروپایی را فراهم می کند.

اگر به دنبال آشنایی با مزایا و شرایط اقامت بعد از تحصیل در بلژیک هستید، همراه ما بمانید و به مطالعه ادامه دهید.

اقامت بعد از تحصیل در بلژیک
Antwerpen,-Belgium-(2)
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. مزایای اقامت بعد از تحصیل در بلژیک

به طور کلی می توان گفت برای اقامت در بلژیک بعد از تحصیل، باید موقعیت شغلی مناسب را پیدا کنید. اگر در این امر موفق شوید، مزایای بسیاری در انتظارتان خواهد بود؛ از جمله:

  1. کسب درآمد به یورو و امکان افزایش حقوق با افزایش سابقه.
  2. به رسمیت شناخته شدن مدرک تحصیلی دریافتی و تقویت رزومه.
  3. امکان استفاده از خدمات رفاهی.
  4. تجربه ی کار و زندگی در کشوری چند فرهنگی و یادگیری زبان های مختلف.
  5. امکان سفر به کشورهای همسایه.

3. شرایط اقامت بعد از تحصیل در بلژیک

فارغ التحصیلی در بلژیک به معنای اتمام دوره ی زندگی در بلژیک است، مگر آنکه پیش از منقضی شدن تاریخ اقامت در بلژیک به عنوان دانشجو، برای تغییر نوع اقامت خود اقدام کرده باشید. در ادامه شرایط مختلفی که امکان اقامت بعد از تحصیل در بلژیک را ممکن می کنند، بررسی می کنیم.

توجه داشته باشید شرایط گفته جهت اقامت بعد از تحصیل در بلژیک تنها زمانی موثرند که پیش از اتمام زمان اقامت در بلژیک، نوع اقامتتان تغییر کرده باشد.

اجازه اقامت در بلژیک جهت کاریابی دانشجویان

از سال 2016 قانونی در اروپا تصویب شد که براساس آن، فارغ التحصیلان دانشگاه های یک کشور بتوانند حداقل به مدت 9 ماه به جستجوی کار در همان کشور بپردازند. باید توجه کنید که این قانون هنوز در بلژیک اجرا نشده و تنها برخی پیشرفت ها جهت تصویب آن اتفاق افتاده است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در سایت دانشگاه KU Leuven، تلاش بر این است که تا پیش از نوامبر 2021 این قانون و امکان کاریابی 12 ماهه در بلژیک برای فارغ التحصیلان فراهم شود.

هنوز چند روش دیگر که می توانند شرایط اقامت بعد از تحصیل در بلژیک را فراهم کنند، باقی مانده است. همراه ما بمانید.

شرایط اقامت بعد از تحصیل در بلژیک
Palais-de-la-Nation,-Bruxelles,-Belgium

اشتغال در بلژیک به عنوان فرد شایسته ی واجد شرایط

یکی از بهترین روش هایی که شرایط اقامت بلژیک بعد از تحصیل را فراهم می کند، اشتغال به عنوان فرد شایسته ی واجد شرایط است، چرا که در این روش کارفرما نیازی به تحقیق درباره ی شما و همچنین در خصوص بازار کار ندارد و می تواند شما را استخدام کند.

سوال اصلی این است که چه کسانی واجد شرایط اند؟ دانشجویان بین المللی واجد شرایط عبارتند از:

  1. دارندگان مدارک تحصیلی معتبر (از دیپلم تا تحصیلات عالیه): فارغ التحصیلانی که حداقل 3 سال در یک دانشگاه دولتی معتبر تحصیل کرده باشند، واجد شرایط شناخته می شوند.
  2. یابندگان مشاغلی که حداقل حقوق یا بیشتر را در اختیار دانشجویان قرار دهد: دانشجویان باید شغلی پیدا کنند که میزان حقوق دریافتی شان حداقل در آستانه ی کمترین مقدار حقوق در بلژیک قرار داشته باشد.

توجه داشته باشید که:
1. شما با داشتن مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه های معتبر سایر کشورهای اروپایی می توانید فردی واجد شرایط شناخته شوید.
2. حداقل میزان حقوق در بلژیک سالانه به روز رسانی می شود و قرارداد کاری شما باید همواره حداقل این مبلغ را پوشش دهد. در حال حاضر حداقل حقوق در بلژیک 1,994 یورو در ماه است.

کار در بلژیک به عنوان کارآموز

یکی دیگر از عواملی که می تواند شرایط اقامت بعد از تحصیل در بلژیک را فراهم کند، کارآموزی در این کشور است. توجه داشته باشید که روند کسب اجازه کارآموزی و اقامت در بلژیک به این روش زمان بر است بنابراین در زمان مناسب (طی دوران دانشجویی خود) برای آن اقدام کنید.

فارغ التحصیلان در بلژیک می توانند برای کمتر یا بیشتر از 3 ماه، به کارآموزی در یک اداره دولتی بلژیک یا یک سازمان بین المللی تاسیس شده در این کشور که تحت معاهدات بین المللی مانند ناتو قرار دارد، مشغول شوند.

اگر موقعیت کارآموزی در یک شرکت خصوصی در بلژیک را به دست آورده اید، شرایط کمی تغییر می کند. از جمله شرایط برای اقامت در بلژیک بعد از تحصیل به روش کارآموزی در یک شرکت خصوصی، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قرار داشتن در بازه سنی کمتر از 30 سال.
  2. هم راستا بودن دوره کارآموزی با تحصیلات شما.
  3. عدم اشتغال در موقعیت های کاری دیگر.
  4. کمتر از 12 ماهه بودن دوره کارآموزی.
  5. داشتن قرارداد کارآموزی که میزان ساعات کارآموزی و درآمد دریافتی در آن مشخص باشد.
  6. ارائه برنامه آموزشی دقیق.

کارآموزی در بلژیک برای مدت کمتر یا بیشتر از 3 ماه

باید توجه کنید که شرایط کارآموزی و اقامت در بلژیک پس از تحصیل برای کمتر از 3 ماه با بیشتر از این مدت زمان متفاوت است:

  1. کارآموزی برای مدت زمان کمتر از 3 ماه: با توجه به منطقه ی قرار گرفتن محل کار، نیاز به کسب مجوز کار تغییر می کند. برای مثال برای کارآموزی در منطقه ی فلاندرز نیاز به مجوز کار دارید اما منطقه ی بروکسل چنین قانونی را دنبال نمی کند. در مناطقی که برای کارآموزی موظف به کسب اجازه کار هستید، کارفرمای شما باید پیگیر این مجوز شود و مدارک شما (فیش پرداخت هزینه های اداری، گواهی سلامت، گواهی سوء سابقه) را ارسال کند.
  2. کارآموزی برای مدت زمان بیشتر از 3 ماه: در این روش کارفرما یا سازمانی که به کارآموزی در آن می پردازید، باید برای کسب مجوز سینگل که هم اجازه کار در بلژیک و هم اجازه اقامت را به کارآموز می دهد، اقدام کند. توجه کنید که این اقامت تنها تا زمانی که برای کارفرما یا سازمان مشخص شده کار می کنید، اعتبار دارد.

اشتغال به عنوان یک فرد مستقل

برای اشتغال به عنوان یک فرد مستقل و استفاده از آن جهت اقامت بعد از تحصیل در بلژیک، باید موفق به کسب کارت حرفه ای (professional card) شوید. این کارت مجوز لازم جهت خود اشغالی در بلژیک را برای مدت مشخص (بین 1 تا 5 سال) به افراد می دهد. پس از دریافت این کارت، باید برای تغییر موقعیت اقامت خود از تحصیلی به خود اشتغالی اقدام کنید.

توجه داشته باشید که پیش از شروع فعالیت خود، لازم است تا برای دریافت شماره شرکت، ثبت نام در Crossroads Bank و تعیین وضعیت مالیات بر ارزش افزوده، با یکی از 8 پیشخوان تجاری شناخته شده در بلژیک تماس بگیرید.

به عنوان یک متقاضی مهاجرت تحصیلی، خوب است اطلاعاتی در زمینه شرایط تحصیل، اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی بلژیک داشته باشید. در بخش بعدی مقاله به سراغ این موارد می رویم.

اقامت بلژیک بعد از تحصیل
Ghent,-Belgium

4. شرایط تحصیل در بلژیک

تحصیل در بلژیک برای دانشجویان بین المللی با ملیت کشورهای عضور اتحادیه اروپا یا سایر کشورها امکان پذیر است. به طور کلی می توان گفت تحصیل در این کشور در مقاطع مختلف تحصیلی، شرایط متفاوتی دارد. برای مثال حداقل سن تعیین شده برای هر یک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، به ترتیب 18، 21 و 22 سال است. همچنین مدت زمان تحصیل نیز برای هر یک از مقاطع فرق دارد.

برای توضیح بیشتر، تحصیل کارشناسی در بلژیک تقریبا 3 سال به طول می انجامد و این در حالی است که تحصیل کارشناسی ارشد بین 1 تا 2 سال زمان خواهد برد.

یکی از مهم ترین شرایط تحصیل در بلژیک، آشنایی با زبان است. در حقیقت دانشجویان برای تحصیل در دانشگاه های فرانسوی زبان بلژیک باید در آزمون مهارت سنجی این زبان نمره قبولی کسب کنند یا مدرک زبان فرانسوی را داشته باشند و همچنین برای کسب پذیرش از دانشگاه های انگلیسی زبان بلژیک، نیاز به مدارک معتبر (مانند آیلتس، تافل و C1 پیشرفته) دارند.  

5. شرایط اخذ پذیرش تحصیلی بلژیک

برای اخذ پذیرش تحصیلی بلژیک، پس از یافتن دانشگاه و برنامه متناسب با شرایط خود و سپس مطالعه وبسایت دانشگاه انتخابی، باید مدارک لازم را جمع آوری و سپس به صورت آنلاین و مستقیم برای دانشگاه ارسال کنید. از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مدارک شناسایی.
  2. آخرین مدرک تحصیلی.
  3. فرم های تکمیل شده.
  4. انگیزه نامه.
  5. توصیه نامه.
  6. مدارک زبان.

توجه داشته باشید که در برخی موارد باید مدارک لازم برای اخذ پذیرش را در کنار ارسال آنلاین، با پست نیز برای دانشگاه انتخابی ارسال کنید.

6. شرایط اخذ ویزای تحصیلی بلژیک

دانشجویانی که اهل کشور های اتحادیه اروپا نیستند، برای تحصیل در بلژیک به ویزای بلند مدت نوع D که اجازه ی اقامت بیش از 90 روز را به آن ها می دهد، نیاز دارند. مدارک لازم برای دریافت این ویزا به سفارت بلژیک در کشور محل زندگی متقاضی وابسته است اما به طور کلی از مهم ترینِ این مدارک، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فرم های تکمیل شده.
  2. پاسپورت با اعتبار حداقل 12 ماه.
  3. گواهی تمکن مالی.
  4. گواهی سلامت.
  5. عدم سوء پیشینه کیفری.

در ادامه به ذکر برخی جزئیات درباره دانشگاه های بلژیک که می تواند بر اقامت شما بعد از تحصیل در این کشور یا کاریابی شما در کشور مبدا (ایران) موثر باشند، می پردازیم. با ما باشید.

اقامت بعد از تحصیل در بلژیک
Central-Station—Kievit,-Antwerpen,-Belgium
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. رتبه جهانی بهترین دانشگاه های بلژیک

از جمله دانشگاه هایی که فارغ التحصیلی در آن ها می تواند شما را تبدیل به یک فرد واجد شرایط کند، می توان به دانشگاه های بلژیک که رتبه جهانی بالایی دارند اشاره کرد. جدول زیر رتبه جهانی بهترین دانشگاه های بلژیک را نشان می دهد:

دانشگاهرتبه جهانی 2024
دانشگاه خنت159
دانشگاه KU Leuven61
دانشگاه libre de Bruxelles189
دانشگاه کاتولیک Louvain180
دانشگاه لیژ421
دانشگاه آنتروپ248
دانشگاه وریج259
دانشگاه هاسلت551

8. لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران

دانشگاه های بلژیک که مورد تایید وزارت علوم ایران قرار دارند، عبارتند از:

  • Free University of Brussels / Vrije universiteit Brussel (VUB)
  • Ghent University
  • Katholieke Universiteit  Leuven (KU Leuven)
  • Université Catholique de Louvain (UCL)
  • Université de Liège (University of  Liège)
  • Universiteit Antwerpen (university of Antwerp) UA
  • Université Libre de Bruxelles (ULB)  

هزینه تحصیل و اقامت بعد از آن در بلژیک چقدر است؟ هزینه زندگی برای فارغ التحصیلان چه تغییری نسبت به دوران دانشجویی می کند؟ پاسخ سوالات خود را در ادامه مقاله بیابید.

Bruges,-Belgium
Bruges,-Belgium

9. هزینه تحصیل در بلژیک

عوامل متعددی بر میزان هزینه تحصیل در بلژیک موثرند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. منطقه ی دانشگاه.
  2. مقطع تحصیلی.
  3. رشته تحصیلی.
  4. دانشگاه انتخابی.

خوب است بدانید در یک تخمین کلی هزینه تحصیل در بلژیک را مبلغی بین 800 تا 9,000 یورو در سال در نظر می گیرند.

نمونه هایی از هزینه تحصیل در بلژیک به شرح زیر است:

  1. هزینه تحصیل کارشناسی فلسفه در دانشگاه کاتولیک لون: 4,446 یورو در سال.
  2. هزینه تحصیل کارشناسی ارشد علوم پزشکی در دانشگاه آنتروپ: 5,800 یورو در سال.
  3. هزینه تحصیل دکترا مدیریت بازرگانی در دانشگاه ولریک: 11,350 یورو در سال.

فراموش نکنید که عواملی مانند کار دانشجویی و بورسیه های تحصیلی بلژیک نیز بر سهولت پرداخت این هزینه و شهریه دانشگاه ها تاثیر به سزایی دارند.

اگر در ترم های پایانی تحصیل خود هستید و می خواهید بدانید برای اقامت بعد از تحصیل در بلژیک با چه هزینه هایی رو به رو می شوید، باید به برخی هزینه های اداری جهت کسب مجوز کار یا تغییر موقعیت اقامت از تحصیلی به کاری اشاره کنیم. این هزینه تقریبا مبلغی نزدیک به 358 یورو است.

10. هزینه زندگی برای اقامت در بلژیک بعد از تحصیل

اگر قصد اقامت در بلژیک بعد از تحصیل را دارید، بهتر است با هزینه های زندگی دربلژیک آشنا باشید. فراموش نکنید که هزینه زندگی در دوره تحصیل با هزینه زندگی پس از فارغ التحصیلی متفاوت است و این تفاوت را می توان ناشی از عوامل متعددی مانند تغییر نوع اسکان دانست.

در یک تخمین کلی، هزینه زندگی در این کشور پس از فارغ التحصیلی برای فرد مجرد مبلغی نزدیک به 903.8 یورو در نظر گرفته می شود. برای جزئیات بیشتر به جدول زیر توجه کنید:

نوع هزینهمبلغ هزینه
اسکان (اجاره آپارتمان)560 تا 628.12 یورو در ماه
وعده غذایی در رستوران10 تا 60 یورو
کارت حمل و نقل ماهانه36.25 یورو
قبوض197.41 یورو در ماه
تفریح11 تا 28.75 یورو
اینترنت49.39 یورو در ماه
پوشاک38.92 تا 120.77 یورو

در آخرین بخش از مقاله، کار دانشجویی که می تواند بر کاریابی پس از فارغ التحصیلی موثر باشد و همچنین معایب اقامت بعد از تحصیل در بلژیک، مورد بررسی قرار می گیرند. همراه ما بمانید.

Antwerpen,-Belgium-(3)
Antwerpen,-Belgium-(3)

11. شرایط کار دانشجویی در بلژیک

از جمله عواملی که می تواند بر رزومه و سابقه کاری دانشجویان موثر باشد و همچنین پرداخت هزینه های تحصیل در بلژیک را آسان تر کند، کار دانشجویی در این کشور است. اگر بتوانید طی تحصیل خود به کار در مجموعه ای مشغول شوید که شرایط استخدام یا کارآموزی شما پس از فارغ التحصیلی را نیز فراهم کند، یک قدم به اقامت بعد از تحصیل در بلژیک نزدیک خواهید شد.

توجه داشته باشید که بر اساس قوانین بلژیک، دانشجویان تنها مجاز به 20 ساعت کار در هفته هستند و این تنها در صورتی است که اشتغال آنها هیچ گونه تاثیری بر تحصیل‌شان نداشته باشد.

12. معایب اقامت بعد از تحصیل در بلژیک

معایب مختلفی می تواند منجر به سخت شدن شرایط اقامت بعد از تحصیل در بلژیک شود. از جمله این معایب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کاریابی در بلژیک آسان نیست.
  2. درصد مالیات در بلژیک بالاست.
  3. برای کار و زندگی در بلژیک، بسته به منطقه ی زندگی نیاز به زبان آلمانی یا فرانسوی خواهید داشت و دیگر فقط زبان انگلیسی کفایت نمی کند.
  4. در صورت دریافت اقامت دائم بلژیک، نمی توانید برای بیشتر از یک تا دو سال این کشور را ترک کنید. چنین اتفاقی می تواند وضعیت اقامت دائم شما را تغییر دهد.
  5. با توجه به حذف بعضی امکانات پس از فارغ التحصیلی، هزینه زندگی در بلژیک روند صعودی خواهد داشت.
  6. آب و هوای بلژیک اغلب بارانی است.

سوالات متدوال اقامت بعد از تحصیل در بلژیک

✅ آیا شرایط اقامت بعد از تحصیل در بلژیک وجود دارد؟

بله! دانشجویانی که موفق به کاریابی در بلژیک می شوند، می توانند پس از فارغ التحصیلی هم به اقامت در این کشور ادامه دهند.

✅ برای کسب اجازه اقامت بلژیک بعد از تحصیل، چه زمانی باید اقدام کنیم؟

برای کسب اجازه اقامت بعد از تحصیل در بلژیک باید زمانی که هنوز اقامت دانشجویی تان معتبر است، اقدام کنید.

✅ مهلت کاریابی در بلژیک جهت اقامت بعد از تحصیل چقدر است؟

در صورت تصویب نهایی قانون جدید، فارغ التحصیلان 1 سال فرصت دارند شغل مورد نظر خود را بیابند.

✅ آیا کارآموزی در بلژیک می تواند منجر به کسب اقامت این کشور شود؟

بله! کارآموزی برای مدت بیشتر یا کمتر از 3 ماه، یکی از روش های اقامت در بلژیک بعد از تحصیل است.

✅ هزینه زندگی در بلژیک برای فارغ التحصیلان چقدر است؟

هزینه زندگی در بلژیک را مبلغی نزدیک به 850 تا 4175 یورو در ماه تخمین می زنند.

جمع بندی

Conclusion

تحصیل در بلژیک می تواند شما را به زندگی رویایی که همیشه در ذهن دارید، برساند اما آیا این زندگی رویایی پس از فارغ التحصیلی تمام می شود؟ در پاسخ باید بگوییم خیر! دانشجویان و فارغ التحصیلان با کاریابی به موقع در بلژیک، می توانند به زندگی در این کشور ادامه و موقعیت اقامت خود را از تحصیلی به کاری دهند. خوب است بدانید حتی کارآموزی در بلژیک یا راه اندازی یک کار مستقل می تواند اقامت بعد از تحصیل در بلژیک را برایتان به همراه داشته باشد. اگرچه کاریابی در بلژیک آسان نیست یا هزینه زندگی در بلژیک پس از فارغ التحصیلی روند افزایشی را طی می کند، امکانات و خدمات رفاهی و امنیت این کشور ارزش تلاش کردن را دارد.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا اینجا کلیک کنیدو فرم ارزیابی را پر کنید.

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18

ثبت درخواست مشاوره
هزینه: موقتا رایگان