صفر تا صد تحصیل در آمریکا 2024 (+جامع: شرایط پذیرش و ویزا)

صفر تا صد تحصیل در آمریکا 2024 (+جامع: شرایط پذیرش و ویزا)

اگر به دنبال مهاجرت و تحصیل در آمریکا هستید، این مقاله برای شما نوشته شده است. برای آشنایی بیشتر با دوره های تحصیلی در آمریکا این مقاله را مشاهده کنید.

  • مزیت های تحصیل در آمریکا
  • معرفی دوره های مختلف تحصیلی در ایالات متحده آمریکا
  • چه زمانی باید برای ویزای دانشجویی آمریکا اقدام کرد؟
  • دانشجویان ایرانی به منظور تقاضای ویزای آمریکا به کجا مراجعه کنند؟
  • آمریکا در خصوص دوره های تحصیلی در زمان کرونا چه شرایطی را اتخاذ کرده است؟

✔️ بررسی شرایط تحصیل در آمریکا

همانطور که می دانید تعداد بسیار زیادی از دانشجویان ایرانی، مشغول به تحصیل در آمریکا هستند. ایران در میان کشورهایی با بیشترین تعداد دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه های آمریکا قرار دارند. در این بین حتی تعداد زیادی از ایرانیان مشغول تحصیل در آمریکا در مقطع دبیرستان هستند. انعطاف پذیری به همراه تعداد زیاد دانشگاه های ممتاز و مراکز آموزشی متعدد به منظور دستیابی به تخصص مطلوب و آموزش های شغلی و حرفه ای، از ویژگی های اصلی سیستم آموزش عالی و تحصیل در آمریکا می باشد.
در این مقاله به بررسی و معرفی دوره های تحصیلی در آمریکا بر اساس منابع معتبر می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید و فایل پایان مقاله شامل لیست دانشگاه های آمریکا – مورد تایید وزارت علوم ایران را از دست ندهید.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

تحصیل در آمریکا
Midtown-Manhattan-in-New-York-City,-United-States

1. مزایای تحصیل در آمریکا

در ابتدای مقاله خوب است نگاهی داشته باشیم به مزایای تحصیل در آمریکا و سپس از شرایط و هزینه ها حرف بزنیم.

1.1. کيفيت بالای تحصیل در آمریکا

کيفيت تسهيلاتی، منابع و توانمندی از جمله ویژگی های کالج های آمريکا است. همچنین سيستم اعتبارگذاری، نگهداری اين معيارها توسط دانشگاه را تضمين می کند.

1.2. کیفیت بالای گزينش

سيستم تحصيلی آمريکا به صورتی عالی انتخاب های متعددی را برای دانشجویان ارائه می دهد. انواع دانشگاه ها، محيط های فرهنگی و اجتماعی، شرايط ورود، برنامه های اخذ مدرک دانشگاهی و دوره های تخصصی از این جمله هستند.

1.3. تنوع بالای فرهنگی در آمریکا

مردم با فرهنگ های مختلف و از تمامی نقاط جهان در دانشگاه های آمريکا گرد هم آمده اند.

هر ساله 600,000 دانشجوی خارجی به منظور تحصيل به آمريکا سفر می کنند.

1.4. ارزش بالای مدارک تحصیلی

دریافت مدرک دانشگاهی آمريکا ارزشی به مراتب بیشتر از پول پرداخت شده دارد. امکاناتی وجود دارد که تحصيلات در آمريکا را برای بسیاری از دانشجویان قابل دسترسی می کند. طيف گسترده شهريه ها و هزینه های زندگی، همچنین کمک مالی کالج ها از این دست موارد می باشد.

1.5. انعطاف پذيری بالای دانشگاه های آمریکا

در دانشگاه ها و کالج های آمريکا دانشجویان می توانند میان تعداد زیادی دوره، گزینه مدنظرشان را انتخاب کنند. همچنین آنها می توانند از دانشگاهی به دانشگاه ديگر منتقل شوند.

تحصیل در آمریکا
Golden-Gate-Bridge,-United-States
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2. شرایط تحصیل در آمریکا

شرایط کلی و عمومی تحصیل در آمریکا را در دو بخش اصلی بررسی می‌کنیم:

  • 1. شرایط سنی
  • 2. شرایط زبان

2.1. شرایط سنی تحصیل در آمریکا

یکی از مزایای مهم مهاجرت تحصیلی به آمریکا، وجود نداشت محدودیت سنی برای اخذ پذیرش است. به طور کلی کافی است:

  • حداقل 18 ساله باشید.
  • سنتون در بازه‌ای باشد که مدرک مقطع تحصیلی پیش نیاز مقطع فعلی را داشته باشید.

2.2. شرایط تحصیل در دانشگاه های آمریکا از نظر زبان

زبان اصلی آموزش در دانشگاه های آمریکا، انگلیسی است بنابراین شما برای مهاجرت تحصیلی به این کشور ثابت کنید که به این زبان تسلط کامل دارید. این اثبات با ارائه مدارک معتبر زبان انگلیسی در هنگام اپلای انجام می‌شود.

دقت داشته باشید که مدارک زبان مورد تایید دانشگاه های آمریکا با یکدیگر متفاوت است اما برخی از مدارکی که در اکثر دانشگاه ها معتبر هستند، عبارتند از:

  • آیلتس
  • تافل
  • PTE

در ادامه با یکدیگر شرایط مقاطع و دوره های مختلف تحصیل در آمریکا را بررسی کرده تا در انتخاب، بهتر عمل نمایید و پاسخ ابهاماتتان را (به عنوان نمونه در زمینه شرایط تحصیل رایگان در آمریکا) دریافت نمایید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

Farrer-Park,-Singapore
Farrer-Park,-Singapore

3. معرفی دوره های مختلف تحصیلی در ایالات متحده آمریکا

شما بسته به سن و شرایط خود ممکن است برای تحصیل در یکی از انواع مقاطع تحصیلی امریکا اقدام کنید. مهم ترین دوره های تحصیلی امریکا عبارتند از:

  • دوره های تحصیلی در مدارس
  • دوره های ارائه شده در کالج ها
  • مقطع کارشناسی
  • تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری)
  • دوره های زبان
  • دوره های کوتاه مدت

3.1. تحصیل در مدارس آمریکا

مدارس آمریکا را می‌توان به سه بخش دولتی، خصوصی و بین‌المللی تقسیم بندی کرد که زبان اصلی اکثر این مدارس انگلیسی است. دانش‌آموزان بین‌المللی عموماً به واسطه مهاجرت والدین خود برای تحصیل در مدارس امریکا اقدام می‌کنند و اخذ پذیرش و طی کردن مراحل مهاجرت به صورت خاص برای دانش‌آموز پیش نمی‌رود.

از بهترین مدارس و دبیرستان های آمریکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • BASIS Peoria
  • Signature School
  • Tesla STEM High School
  • Julia R. Masterman Secondary School
  • Payton College Preparatory High School

3.2. تحصیل در کالج منطقه ای در آمریکا (Community College)

کالج های منطقه ای در آمریکا دوره های تحصیلی دو ساله ای برگزار می کنند. در این کالج ها مدرک کاردانی به دانشجویان اعطا می شود. این مدارک در رشته های علوم انسانی، علوم تجربی و فنی و حرفه ای قابل ارائه هستند.

خوب است بدانید که کالج های منطقه ای اجرا کننده برنامه های فنی حرفه ای در آمریکا می باشند.

کالج های منطقه ای در آمریکا غالبا در حوزه های پیشرو آموزش ارائه می کنند؛ مانند:

  • زیست پزشکی
  • روباتیک
  • اینترنت و کامپیوتر
  • لیزر
  • اپتیک
  • سیستم های اطلاعاتی جغرافیایی.

کالج سانتا باربارا و کالج لیک ایرا از معروف ترین نمونه ها در این زمینه هستند. البته کالج هانوفر نیز یکی از کالج های آمریکا است.

3.2.1. مزایای تحصیل در کالج های منطقه ای آمریکا

دانشجویانی که در کالج های منطقه ای آمریکا در حال تحصیل هستند، می توانند پس از اتمام دوره، مدرک دانشگاهی معادل دوره کارشناسی را از همان موسسه آموزشی دریافت نمایند.

از جمله مزایای ادامه تحصیل در این کالج ها شهریه نسبتا کم آنهاست. این موضوع باعث کاهش هزینه های تحصیل در آمریکا است.

همچنین دانشجویانی که دوره کاردانی خود را در کالج های منطقه ای گذرانده اند، برای اخذ پذیرش کارشناسی در آمریکا در همان موسسه آموزشی، روند راحت تری را نسبت به سایر دانشگاه ها خواهند داشت.

تحصیل در کالج های منطقه ای، موجب پایین آمدن دوره تحصیل برای دریافت مدرک کارشناسی در آمریکا است. طبق توافق نامه های ویژه، دانشجویانی که دوره تحصیل خود را در یک کالج منطقه ای در آمریکا گذرانده اند، اجازه دارند پس از دوره کاردانی بر اساس روند 2+2 با دو سال تحصیل در کالج منطقه ای، مدرک کارشناسی اخذ نمایند.

دیگر مزیت های تحصیل در کالج های منطقه ای برای دانشجویان بین المللی، شامل آشنایی بیشتر با فرهنگ آمریکایی، وفق پذیری با محیط دانشگاهی و جامعه و همچنین تقویت زبان انگلیسی است.

هنوز دوره ها و مقاطع تحصیلی بسیاری برای معرفی باقی مانده‌اند. با ما بمانید.

تحصیل در آمریکا
Times-Square,-New-York,-United-States

3.3. تحصیل کارشناسی در آمریکا

تحصیل کارشناسی در آمریکا براساس رشته های پایه علوم انسانی و تجربی بنا شده است. مدرک کارشناسی در آمریکا پس از گذراندن تعداد معینی از واحدهای درسی اختصاصی به دانشجویان اعطا می شود.

تعداد ساعاتی که دانشجویان باید در کلاس حاضر شوند، براساس هر واحد درسی تعیین می شود. به این صورت که هر یک ساعت معادل یک واحد است. تعداد واحدهایی که برای دریافت مدرک کارشناسی در نظر گرفته شده، به نظر دانشگاه و موسسه آموزشی بستگی دارد.

طبق میانگین واحدهایی که هر دانشگاه مشخص کرده است، دوره کارشناسی در آمریکا چهار سال طول می کشد.

3.3.1. شرایط تحصیل کارشناسی در آمریکا

برای تحصیل کارشناسی در آمریکا، باید دوره دبیرستان را تمام و مدرک دیپلم 12 ساله تان را اخذ نموده باشید. بنابراین تحصیل در آمریکا با مدرک دیپلم نیز امکان پذیر است. همچنین شرایط سنی تحصیل در آمریکا برای مقطع کارشناسی حداقل 17 سال در نظر گرفته شده است.

3.4. تحصیل کارشناسی ارشد و دکترا در آمریکا

بیش از 1000 دانشگاه و مرکز آموزش عالی، دوره های کارشناسی ارشد در آمریکا و دکترا را برگزار می کنند.

دو مقطع تحصیلی اصلی در آمریکا پس از کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است. اهداف این مقاطع تحصیلی ارائه آموزش عمیق و تحصیل تخصصی می باشد.

آموزش و یادگیری در مقطع فوق لیسانس و دکترا در آمریکا بیشتر بر خود دانشجو متکی است.

تحصیل در آمریکا
Lake-Union-Skyline-from-Gasworks-Park

3.5. دوره های زبان انگلیسی در آمریکا

با توجه به اینکه زبان رسمی آموزش و کار در آمریکا زبان انگلیسی است، این کشور جزو محبوب ترین مقاصد دانشجویان بین المللی به منظور یادگیری و بهبود دانش زبان انگلیسی محسوب می شود.

آن دسته از متقاضیانی که زبان انگلیسی آنها در سطح ابتدایی بوده و یا آشنایی با آن ندارند، درس ها را در سطح مقدماتی دریافت می کنند. اما دانشجویانی که برای تحصیل در کالج های منطقه ای یا دانشگاه در دوره های زبان شرکت نموده اند، برنامه های درسی زبان انگلیسی را در سطح پیشرفته دریافت می کنند.

بعضی از دوره های زبان انگلیسی تنها با تمرکز بر اهداف دانشگاهی و ورود به رشته و دوره خاصی ارائه می گردد.

چنانچه شما به عنوان دانشجو، در یکی از دانشگاه ها یا کالج های مورد تایید در آمریکا پذیرفته شده باشید، نیاز به گذراندن دوره زبان انگلیسی نخواهید داشت. زیرا موسسه مورد نظر طی یک آزمون استاندارد یا شیوه ارزیابی زبان انگلیسی مخصوص به خود (آزمون کتبی یا مصاحبه شفاهی)، مهارت زبان انگلیسی شما را ارزیابی می نماید.

در صورت نیاز، پیش از شروع برنامه تحصیلی در دانشگاه، یک دوره زبان انگلیسی در خود دانشگاه برای شما برگزار می شود و به این ترتیب دانشجویان بین المللی شرایط تحصیل در آمریکا بدون مدرک زبان را خواهند داشت.

3.6. دوره های کوتاه مدت در آمریکا

دوره های کوتاه مدت در آمریکا بسیار متنوع هستند. معمولا این دوره ها چند ماهه بوده یا نهایتا یک طول دوره 12 ماهه (یک ساله) دارند.

افرادی که در دوره های کوتاه مدت امریکا پذیرفته شده اند و ویزا دریافت می کنند، در کنار تحصیل، از طرف وزارت امور خارجه امریکا این مجوز را دریافت می کنند که همزمان به تدریس، مطالعه و تحقیق نیز بپردازند. همچنین می توانند از آموزش های شغلی برخوردار شده و در دوره های کارآموزی شرکت نمایند.

برای تحصیل و شرکت در دوره های کوتاه مدت آمریکا، لازم است قبل از هر چیز بررسی کنید که موسسه آموزش عالی که هم اکنون در آن مشغول به تحصیل هستید، دفتر آموزش بین المللی دارد یا خیر. این دفتر مجری برنامه تبادل دانشجو یا برنامه تحصیل در خارج از کشور است.

بهترین انتخاب برای هر دانشجو دوره کوتاه مدت کالج یا دانشگاهی است که به بهترین شکل به نیازهای تحصیلی، مالی و شخصی فرد پاسخ دهد.

بهتر است که حداقل یک سال پیش از شروع دوره کوتاه مدت مورد نظرتان، تحقیقات و روند دریافت پذیرش را آغاز کنید.

در بخش‌های بعدی مقاله نگاهی داریم به بهترین رشته های تحصیلی و همچنین هزینه تحصیل در امریکا. با ما بمانید.

Dumbo,-New-York,-U.S.A
Dumbo,-New-York,-U.S.A

4. بهترین رشته های برای تحصیل در آمریکا

تنوع رشته های تحصیلی در آمریکا بالا است و معرفی برخی رشته ها به عنوان بهترین رشته امکان‌پذیر نیست اما بر اساس میزان محبوبیت و تقاضا، ما 4 رشته زیر را معرفی کرده‌ایم:

  • رشته پزشکی
  • رشته دندانپزشکی
  • رشته IT
  • رشته حقوق

4.1. تحصیل پزشکی در آمریکا

بهترین دانشگاه های آمریکا رشته پزشکی را در لیست برنامه های خود ارائه می‌کنند و شما با کسب مدارک رشته پزشکی و اشتغال در این کشور می‌توانید به بیشترین درآمد در این کشور برسید. درباره رشته پزشکی در آمریکا خوب است بدانید که:

  • به صورت میانگین 58,968 دلار در سال هزینه دارد که البته با توجه به دانشگاه می‌تواند کمتر یا بیشتر شود.
  • دانشگاه هاروارد بهترین دانشگاه برای تحصیل پزشکی در آمریکا است.
  • مدرک دریافتی در سراسر جهان معتبر است.

اگر به دنبال تحصیل رشته پزشکی با کیفیت بالا اما هزینه کمتر (حتی رایگان!) هستید، با ما در مقاله تحصیل پزشکی در آلمان همراه باشید تا به هر دو هدف خود برسید.

4.2. تحصیل دندانپزشکی در آمریکا

تحصیل دندانپزشکی در آمریکا یکی از بهترین انتخاب ها برای علاقه‌مندان این رشته است چرا که:

  • بیش از 60 دانشگاه معتبر این رشته را ارائه می‌کنند.
  • بیش از 400 بورسیه در اختیار دانشجویان رشته دندانپزشکی در آمریکا قرار دارد.
  • تنوع برنامه های ارائه شده برای تخصص دندانپزشکی در دانشگاه های آمریکا بالا است.
  • تعداد دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل دندانپزشکی در امریکا زیاد است و محیط چندفرهنگی شرایط مناسبی برای مهاجران فراهم می‌کند.

4.3. تحصیل آی تی در آمریکا

علاقه مندان رشته فناوری اطلاعات (IT) با انتخاب بهترین دانشگاه های آمریکا، با به روزترین دانش این رشته آشنا می‌شوند و می‌توانند در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل شوند.

از بهترین دانشگاه های آمریکا در رشته IT می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دانشگاه MIT
  • دانشگاه کارنگی ملون
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه کالیفرنیا، برکلی
  • دانشگاه هاروارد

4.4. تحصیل حقوق در آمریکا

اخذ پذیرش در رشته حقوق در آمریکا در مقاطع مختلف امکان‌پذیر است. در فهرست زیر برخی از مهم‌ترین شرایط تحصیل حقوق در آمریکا را ذکر کرده‌ایم:

  • ارائه مدرک تحصیلی مقطع تحصیلی قبل از مقطع فعلی (مثلا مدرک لیسانس برای تحصیل فوق لیسانس)
  • قبولی در آزمون ورودی LSAT برای تحصیل کارشناسی ارشد حقوق در آمریکا
  • ارائه توصیه نامه و مدرک زبان معتبر

5. تقویم آموزشی برای تحصیل در آمریکا

سال تحصیلی در دانشگاه های آمریکا معمولا از آگوست آغاز و تا ماه می ادامه پیدا می کند. تعطیلات میان ترم نیز در این بازه زمانی گنجانده شده است.

برنامه تحصیل در دانشگاه های آمریکا از دو نیم سال که هر یک شامل دو ترم می باشد، تشکیل شده است. هر سال تحصیلی در آمریکا به چند ترم 10 تا 12 هفته ای تقسیم می گردد. در کل دانشجویان باید در سه ترم تحصیلی شرکت و از سیستم سه ترمی استفاده کنند.

با مطالعه ادامه مقاله شرح کاملی از هزینه ها و بورسیه های تحصیلی امریکا خواهید یافت. همراه ما بمانید.

Golden-Gate-Bridge,-United-States
Golden-Gate-Bridge,-United-States

6. هزینه تحصیل در آمریکا

هزینه تحصیل در آمریکا ارتباط مستقیم دارد با دانشگاه و رشته انتخابی شما. به طور کلی می‌توان گفت هزینه دانشگاه های خصوصی آمریکا بسیار بیشتر از شهریه دانشگاه های دولتی این کشور است.

در تخمینی کلی، هزینه تحصیل در آمریکا را به صورت زیر می‌دانند:

  • برای تحصیل مقطع کارشناسی: میانگین بین 10,000 تا 60,000 دلار در سال
  • برای تحصیل مقطع کارشناسی ارشد: میانگین 30,000 دلار در سال

اگر بخواهیم به صورت تقریبی نگاهی به تاثیر نوع دانشگاه در هزینه تحصیل در آمریکا داشته باشیم، باید بگوییم هزینه تحصیل در دانشگاه های دولتی آمریکا بین 20,000 تا 25,000 و هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی این کشور بین 40,000 تا 60,000 دلار در سال خواهد بود.

همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7. تحصیل رایگان در آمریکا

در کنار مزایای متعدد، هزینه تحصیل بالا از معایب اصلی مهاجرت تحصیلی به امریکا است و باید بگوییم تحصیل بدون پرداخت شهریه نیز در این کشور ممکن نیست. شما تنها در صورتی می‌توانید امیدوار به تحصیل رایگان در آمریکا شوید که درخواستتان برای بورسیه های این کشور (ترجیحاً فول فاند) مورد تایید واقع شود.

7.1. بورسیه های تحصیلی آمریکا

بورسیه های تحصیلی آمریکا در طیف گسترده‌ای برای دانشجویان ملی و بین‌المللی آمریکا ارائه می‌شوند تا مشکل شهریه بالای دانشگاه ها را برطرف کنند. به طور کلی بورسیه های آمریکا را می‌توان در 3 بخش اصلی معرفی کرد:

  • بورسیه های دولتی آمریکا (مانند بورسیه فولبرایت و …)
  • بورسیه های خصوصی آمریکا (مانند بورسیه AAUW و …)
  • بورسیه های ارائه شده توسط دانشگاه های آمریکا (مانند بورسیه کالج میشیگان و …)

اگر به دنبال مراحل مهاجرت تحصیلی به امریکا هستید، با ما بمانید و توضیحات ما در خصوص پذیرش و ویزای دانشجویی این کشور را از دست ندهید.

Chicago-I
Chicago-I

8. پذیرش تحصیلی آمریکا

پیش از اقدام برای تحصیل در امریکا، به تحقیق و مشاوره درباره برنامه ها و دانشگاه های پیش رویتان بپردازید. در این صورت برای یافتن بهترین دانشگاه و گزینه برای ادامه تحصیل در آمریکا راه ساده تری در پیش دارید.

در واقع انتخاب دانشگاه و برنامه ای که با شرایط، اولویت ها و اهداف بلند مدت شما هماهنگ باشد، روند دریافت پذیرش و انتقال شما را راحت تر و سریع تر می کند.

برای دریافت پذیرش نیز باید به صورت آنلاین و از طریق سایت دانشگاه اقدام کنید و مدارک خود را آپلود نمایید.

توصیه می کنیم اگر قصد تحصیل در آمریکا را دارید، 12 تا 18 ماه قبل از شروع دوره و ادامه تحصیل در آمریکا فرایند تحقیق و انتخاب را شروع کنید.

8.1. مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی آمریکا

  • مدارک تحصیلی
  • مدارک زبان
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • پاسپورت معتبر

9. ویزای تحصیلی آمریکا

پس از دریافت نامه پذیرش، نوبت به ویزای دانشجویی آمریکا می‌رسد که در ادامه در 4 بخش درباره آن مفصلاً حرف زده‌ایم.

9.1. روند درخواست برای اخذ ویزای آمریکا چگونه است؟

  • مدارک لازم (مانند پاسپورت با اعتبار بالای 6 ماه، عکس پاسپورتی، مدارک تحصیلی و …) را آماده کنید.
  • برای حضور در مصاحبه مربوط به اخذ ویزا باید از قبل وقت بگیرید.
  • هزینه های درخواست ویزا را بپردازید.
  • فرم های تکمیل شده درخواست ویزا را ارائه کنید.
  • اسناد و مدارک پشتیبانی را تحویل دهید.

9.1.1. در فرآیند درخواست ویزا به نکات زیر توجه کنید:

این امکان وجود دارد که روند ارائه مدارک در دفاتر کنسولی مختلف متفاوت باشد. بنابراین لازم است برای کسب اطلاعات دقیق تر با دفتر هر سفارت تماس حاصل نمایید.

پیش از مراجعه به سفارت، لازم است دانشجو فرم آنلاین درخواست ویزای DS-16 را تکمیل کند.

فرم درخواست ویزا باید کاملا به زبان انگلیسی تکمیل شود. همچنین نام شما به همان نحو که در پاسپورت آمده است امضا شود.

مطمئن شوید تمام سوالات در فرم را کامل کرده باشید. در صورت بی پاسخ ماندن یک سوال، نقص مدرک محسوب شده و سفارت فرم را از شما نمی پذیرد.

9.1.2. مواردی که برای دریافت ویزای دانشجویی آمریکا اهمیت دارند:

در درجه اول باید ثابت کنید که قصدتان از ورود به آمریکا ادامه تحصیل است. مواردی که برای سفارت مهم هستند و در اثبات این موضوع به شما کمک می کنند، ارائه پذیرش دانشجویی و نامه تمکن مالی است. این نامه نشان می دهد که بودجه کافی برای گذراندن دوره تحصیل را دارا هستید.

9.2. چه زمانی باید برای ویزای دانشجویی آمریکا اقدام کرد؟

به محض اینکه تصمیم گرفتید در چه دانشگاهی به ادامه تحصیل بپردازید و فرم رسمی I-20 که نشان دهنده پذیرفته شدن شما در آن دانشگاه است را دریافت نمودید، در اسرع وقت اقدام کنید.

چنانچه به وسیله یک برنامه تبادل دانشجو حمایت مالی می شوید، باید بجای فرم I-20 دانشگاه، فرم DS-2019 را از سازمان حامی خود دریافت نمایید. این فرم که باید هنگام درخواست استفاده شود، نشان دهنده ی حضور و شرکت شما در برنامه آن موسسه است.

 در هر صورت لازم است به محض دریافت فرم I-20 یا DS-2019 در خصوص روادید خود اقدام نمایید.

طبق مقررات روادید ایالات متحده، بیشتر از 120 روز پیش از تاریخ شروع برنامه آموزشی مندرج در فرم I-20 یا DS-2019 روادید صادر نمی شود.

اگر روند اخذ روادید را بیشتر از 120روز قبل از تاریخ شروع برنامه تحصیلی خود تمام کنید، کنسولگری یا سفارت آمریکا ویزای شما را زمانی که به 120 روز قبل از شروع برنامه رسیدید، صادر خواهد کرد.

9.3. دانشجویان ایرانی به منظور تقاضای ویزای آمریکا به کجا مراجعه کنند؟

به طور معمول دانشجویان با مراجعه به سفارت یا کنسولگری آمریکا در کشور زادگاه یا محل اقامت خود، برای دریافت روادید اقدام می کنند. از آنجایی که در حال حاضر ایالات متحده هیچ کنسولگری یا سفارتی در ایران ندارد، تقاضای روادید آمریکا در داخل ایران امکان پذیر نمی باشد. دانشجویان و پژوهشگران ایرانی باید از طریق کنسولگری هایی اقدام نمایند که کارمندان فارسی زبان آشنا به نظام و اسناد و مدارک آموزشی ایران دارند.

این کنسولگری ها شامل آنکارا در ترکیه، ابوظبی و دبی در امارات متحده عربی و ایروان در ارمنستان است.

سفارت سوئیس به عنوان دفتر حافظ منافع آمریکا در ایران، درخواست صدور ویزای آمریکا را نمی پذیرد و هیچ گونه خدماتی انجام نمی دهد.

اما از کدام دانشگاه های آمریکا پذیرش بگیریم؟ پاسخ را در بخش بعدی مقاله خواهید یافت.

Empire-State-Building-views
Empire-State-Building-views

10. بهترین دانشگاه های آمریکا

معرفی بهترین دانشگاه های آمریکا را می‌توان بر اساس رتبه بندی ها معتبر جهانی پیش برد. جدول زیر رتبه برترین دانشگاه های این کشور در رنکینگ QS را نمایش می‌دهد:

لیست دانشگاه ها رتبه QS
Massachusetts Institute of Technology (MIT) 1
Harvard University 4
Stanford University 6
California Institute of Technology (Caltech) 10
University of Pennsylvania 11

لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران در آمریکا را در فایل PDF پایان مقاله بخوانید.

11. هزینه زندگی در آمریکا برای دانشجویان

اینکه شما با مهاجرت تحصیلی به آمریکا باید برای زندگی روزمره خود چقدر هزینه بپردازید را سبک زندگی شما و شهر انتخابی‌تان برای زندگی در آمریکا تعیین می‌کند. در یک تخمین کلی می‌توان گفت هر دانشجوی تنها به 1,171.2 دلار در ماه نیاز دارد.

البته دقت کنید که این مبلغ هزینه اسکان را شامل نمی‌شود.

نمونه هزینه های زندگی در آمریکا را در جدول زیر بخوانید:

نوع هزینه زندگی مبلغ هزینه ($)
اجاره ماهانه 1,486.59 تا 3,050.50
قبوض ماهانه 207.78
پوشاک 42.71 تا 113.34
رستوران 11 تا 75
حمل و نقل ماهانه 69.15

در آخرین بخش از مقاله به سراغ بررسی اقامت امریکا با تحصیل در این کشور و همچنین معایب تحصیل در دانشگاه های امریکا می‌رویم. از اینکه همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم.

New-York,-United-States
New-York,-United-States

12. اقامت در آمریکا از طریق تحصیل

دریافت اقامت آمریکا از طریق مهاجرت تحصیلی به تنها ممکن نیست. شما تا زمانی که ویزای تحصیلی‌تان اعتبار دارد، می‌توانید به صورت قانونی در آمریکا زندگی کنید اما پس این دوره:

  • یا باید از آمریکا خارج شوید.
  • یا به دنبال کار بگردید و با ویزای کاری آمریکا در این کشور بمانید.

ویزای کاری در نهایت می‌تواند شما را به اقامت آمریکا برساند.

13. معایب تحصیل در آمریکا

در کنار مزایای متعددی که در ابتدای مقاله برشمردیم و سپس در توضیحاتمان خواندید، باید بگویم معایبی نیز در مهاجرت تحصیلی به امریکا وجود دارد؛ از جمله:

  • هزینه بالای تحصیل و زندگی در امریکا
  • سختی زیاد و رقابت بالا برای اخذ پذیرش، ویزا و بورسیه
  • دشواری های تحصیل در امریکا و استرس بالای آن برای دانشجویان
  • پیچیدگی های ادامه زندگی در آمریکا پس از فارغ‌التحصیلی

با کلیلک روی این فایل، لیست دانشگاه های آمریکا که مورد تایید وزارت علوم ایران قرار دارند، مطالعه کنید.


سوالات متداول تحصیل در آمریکا

✅ مزایای تحصیل در آمریکا کدام است؟

کيفيت بالای تحصیل در آمریکا، تنوع بالای فرهنگی، ارزش بالای مدارک تحصیلی و انعطاف پذيری بالای دانشگاه های آمریکا از مزایای تحصیل در این کشور هستند.

✅ دوره های مختلف تحصیلی در ایالات متحده آمریکا کدام است؟

تحصیل در مدارس، کالج منطقه ای در امریکا، دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، دوره های زبان انگلیسی و دوره های کوتاه مدت ممکن است.

✅ تقویم آموزشی برای تحصیل در آمریکا چگونه است؟

سال تحصیلی در دانشگاه های آمریکا معمولا از آگوست آغاز و تا ماه می ادامه پیدا می کند. تعطیلات میان ترم نیز در این بازه زمانی گنجانده شده است.

✅ چه زمانی باید برای ویزای دانشجویی آمریکا اقدام کرد؟

به محض اینکه تصمیم گرفتید در چه دانشگاهی به ادامه تحصیل بپردازید و فرم رسمی I-20 که نشان دهنده پذیرفته شدن شما در آن دانشگاه است را دریافت نمودید، در اسرع وقت اقدام کنید.

✅ دانشجویان ایرانی به منظور تقاضای ویزای آمریکا به کجا مراجعه کنند؟

دانشجویان و پژوهشگران ایرانی باید از طریق کنسولگری هایی اقدام نمایند که کارمندان فارسی زبان آشنا به نظام و اسناد و مدارک آموزشی ایران دارند.

✅ مدارک مورد نیاز برای پذیرش و تحصیل در دانشگاه های آمریکا کدام است؟

پاسپورت، مدارک تحصیلی، مدارک زبان، رزومه و … از مهم ترین مدارک برای پذیرش و تحصیل در دانشگاه های آمریکا هستند.

به این مقاله امتیاز دهید

4.4/5 - (11 امتیاز)

جمع بندی

Conclusion

کشور آمریکا و امکانات بینظیر آن بر هیچکس پوشیده نیست و احتمالا تمام افراد واژه ی رویای آمریکایی را شنیده اند. برای تحصیل دانشجویان خارجی در آمریکا، شرایط و امکانات ویژه ای در نظر گرفته شده است. این امکانات تحصیل در آمریکا در مقاطع مختلف را بسیار قابل دسترس کرده است.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا فرم مشاوره مهاجرت را پر کنید.

6 پرسش و پاسخ

question mark orange توصیه می کنیم پس از ارسال سوال خود، پرسش و پاسخ های انجام شده در همین بخش را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  1. محمد گفت:

    با سلام
    اگر با معدل دیپلم بالا و ایتلس ۷ برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنیم مستقیم وارد دانشگاه میشیم ؟ یا دوره ای باید طی بشه

    1. مشاور ارشد گفت:

      سلام و احترام
      بستگی به دانشگاه و رشته‌ای که قصد دارید در اون تحصیل کنید داره.
      بهتره اول دانشگاه و رشته رو مشخص کنید و بعد از اون، با واحد بین‌الملل اون دانشگاه تماس بگیرید و شرایط پذیرش رو ازشون بپرسید.

  2. YNH گفت:

    سایتتون خیلی عالی هست . تمام نکات رو خوب توضیح دادید . تشکر

    1. مشاور ارشد گفت:

      با عرض سلام
      دوست عزیز در صورت تمایل جهت مشاوره رایگان، می توانید از طریق شماره های تماس درج شده در بخش تماس با ما با مشاورین ما در ارتباط باشید.

  3. حمید گفت:

    سلام آیا ممکنه با مدرک فوق لیسانس فرانسه، برای دکترای هاروارد یا استنفورد و سایر دانشگاه های آمریکا اقدام کنیم؟!

    1. حسام حیدری گفت:

      با سلام
      میتوانید از طریق دکترا اسپانیا نیز در مقطع دکترا مشغول به تحصیل شوید و اینکه هم به صورت رایگان است و اینکه به زبان انگلیسی هم میتوانید مشغول به تحصیل شوید .

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18