بازار کار مهندسی صنایع در آلمان 2024 (+✅شرایط اشتغال+تحصیل+مالی)

بازار کار مهندسی صنایع در آلمان 2024 (+✅شرایط اشتغال+تحصیل+مالی)

مهندسین صنایع برای مهاجرت به آلمان باید شرایطی را فراهم کنند که مسیر ورودشان به آلمان هموار شود. شما با اشتغال در حوزه مهندسی صنایع در آلمان می‌توانید درآمدی مناسب به دست آورید و با توجه به تنوع مشاغل در دسترس برای این دسته از مهندسان، رسیدن به این درآمد دور از انتظار نیست. اگر مهندس صنایع هستید، برای آسان‌تر شدن مهاجرت به کشور آلمان باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید. این مقاله به شما کمک می‌کند که پاسخ پرسش‌های اساسی خود در مورد مهاجرت مهندسین صنایع به آلمان را پیدا کنید؛ از جمله:

  • شرایط مهاجرت مهندس صنایع به آلمان چیست؟
  • ستخدام مهندس صنایع در آلمان در چه موقعیت‌های شغلی ممکن است؟
  • برای مهاجرت کاری به آلمان چه ویزایی لازم است؟
  • حقوق و درآمد مهندس صنایع در آلمان چقدر است؟
  • بهترین شهرها برای کار مهندسی صنایع در آلمان کدامند؟

✅ بررسی بازار کار مهندسی صنایع در آلمان

بازار کار مهندسی صنایع در آلمان فرصتی مناسب برای مهاجرت به کشور آلمان را در اختیار مهندسین صنایع گذاشته است. شما می‌توانید با بررسی شرایط کار مهندسی صنایع در آلمان و همچنین نحوه‌ی مهاجرت مهندس صنایع به آلمان نسبت به بهبود آینده‌ی شغلی‌تان اقدام کنید و به درآمدی مناسب برسید. شما در این مقاله می‌توانید با حقوق و درآمد مهندس صنایع در آلمان بر اساس به‌روزترین منابع آشنا شوید و درمورد موقعیت‌های مختلف برای استخدام مهندس صنایع در آلمان مطالبی بخوانید.

آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.

در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.

همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.

استخدام مهندس صنایع در آلمان

1- مزایای کار مهندسی صنایع در آلمان

در دهه‌های اخیر، صنعت مهندسی در کشور آلمان به دلیل رشد چشمگیر در صنعت خودروسازی مورد توجه همه قرار گرفته است.

خودروسازان مشهور جهانی مانند بنز، آئودی، بی‌ام‌و، فولکس واگن و … در این کشور شکل گرفتند و توانستند پایه‌ی صنعتی آلمان را در دنیای امروز محکم بنا کنند. حضور این شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی، کمک بسیار زیادی نیز به رونق بازار کار مهندسی صنایع در آلمان کرده است.

در عصر جدید پیشرفت‌های آلمان در صنعت خودروسازی، این شرکت‌ها در حال تحقیق و سرمایه‌گذاری روی خودروهای جدید مانند خودروهای خودران، هیبریدی و الکتریکی هستند. همین پیشرفت نیز توانسته است شرایط خوبی را برای مهاجرت مهندس صنایع به آلمان فراهم کند تا بهترین مهندسین صنایع دنیا نیز در این زمینه با شرکت‌ها همکاری کنند.

در ادامه‌ی این مقاله دلایلی را خواهید خواند که مهندسان صنایع را برای مهاجرت به آلمان ترغیب خواهد کرد.

تعادل کار و زندگی

آلمانی‌ها به‌طور متوسط 35 ساعت در هفته کار می‌کنند، یعنی 20درصد کمتر از انگلیسی‌ها که 44 ساعت در هفته را مشغول کار هستند.

در آلمان، هرکس 20 روز تعطیلی به‌اضافه‌ی 9 روز تعطیلی رسمی دارد تا اطمینان حاصل شود که استراحت کارمندان و کارگران به میزان لازم بوده است.

کمک به والدین جدید

از دیگر مزایای کار برای مهندس صنایع در آلمان این است که دولت آلمان توجه ویژه‌ای به پدر و مادرهای جدید دارد. هر کارمند تا وقتی که کودکش 3ساله شود حق دارد از مرخصی والدین استفاده کند، با این تضمین که پس از پایان مرخصی، هنوز در همان جایگاه شغلی حضور داشته باشد.

والدین می‌توانند هرکدام 14 ماه مرخصی استحقاقی را با دو سوم حقوق ثابت خود دریافت کنند. این حقوق توسط ایالت پرداخت می‌شود و باعث بهبود شرایط کار مهندسی صنایع در آلمان شده است.

هزینه مناسب مسکن

معمولا هزینه‌های زندگی و همچنین هزینه مسکن در آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی و ایالات متحده‌ی آمریکا بیشتر است. البته میزان اجاره در شهرهای بزرگ آلمان مانند برلین در مقایسه با شهری مانند پاریس مناسب است. از طرفی قانونی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد میزان اجاره‌بها در شهرهای بزرگ، بیشتر از 10درصد گران‌تر از سایر شهرها باشد.

شرایط کار مهندسی صنایع در آلمان
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

2- وظایف مهندسین صنایع

یک مهندس صنایع یا مهندس ساخت، طرح‌بندی‌های تولید را برای انبار یک شرکت توسعه می‌دهد تا بهره‌وری و استانداردهای کیفیت را بالا ببرد.

وظایف اصلی مهندسین صنایع بررسی برنامه‌ها و فرآیندهای تولید فعلی برای یافتن راه‌های پیشرفت، طراحی چیدمان تجهیزات و برآورد هزینه‌های تولید است.

یکی از مواردی که در بازار کار مهندسی صنایع در آلمان بسیار مهم است و می‌تواند در استخدام مهندس صنایع در آلمان نیز تاثیرگذار باشد، مهارت مدیریت پروژه‌ها و فهم دقیق ریاضیات است. این توانایی برای درک بهتر فرآیندها و رویه‌ی فعلی شرکت لازم است که باید برای بهبود آن تلاش شود.

به‌طور کلی وظایف یک مهندس صنایع به این شرح است:

  • ارزیابی روش‌های تولید، شناسایی مشکلات و بهبود روند کار سیستم.
  • مدیریت برنامه‌های تولید و هماهنگی خدمات برای بهره‌وری بیشتر.
  • اجرای کنترل کیفیت برای کاهش حجم ضایعات.
  • بهبود کارایی فرآیند تولید.
  • ارزیابی وظایف و مسئولیت کارکنان و شناسایی روش‌هایی برای بهبود عملکرد افراد.

3- شرایط کار مهندسی صنایع در آلمان

از اصلی‌ترین الزامات مهاجرت مهندس صنایع به آلمان داشتن حداقل مدرک لیسانس از یک دانشگاه معتبر است. از دیگر شرایط استخدام مهندس صنایع در آلمان داشتن تسلط به زبان آلمانی با سطح مدرک حداقل B2 است. ضمن این که اگر می‌خواهید حقوق و درآمد مهندس صنایع در آلمان را کامل دریافت کنید و در کاریابی مهندسی صنایع در آلمان موفقیت‌های لازم را کسب کنید، لازم است با کمترین سن ممکن نسبت به مهاجرت اقدام نمایید.

جدای از تمام مواردی که گفته شد، برای مهاجرت به آلمان به‌عنوان یک مهندس صنایع، باید ویزای کاری نیز داشته باشید.

برای اطلاعات تکمیلی درباره شرایط مهاجرت کاری به آلمان، به سراغ مقاله کار در آلمان بروید.

Train-Station-of-the-Airport-of-Friedrichshafen
Train-Station-of-the-Airport-of-Friedrichshafen

در این قسمت از مقاله شما را با انواع ویزاهای کاری آلمان برای مهندس صنایع آشنا خواهیم کرد:

البته مقاله انواع ویزای کاری آلمان نیز در دسترس شما قرار دارد.

4- ویزای جست‌وجوی کار آلمان برای مهندسان صنایع

شما با دریافت این ویزا از سفارت آلمان، فرصتی 6 ماهه به دست می‌آورید تا وضعیت کار مهندسی صنایع در آلمان را بررسی کنید و بتوانید به بهترین شکل ممکن به بازار کار مهندسی صنایع در آلمان وارد شوید. برای دریافت این ویزا باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • ارائه‌ی مدارک تحصیلی و دوره‌های آموزشی.
  • معادل‌سازی مدارک تحصیلی با آلمان.
  • داشتن حداقل سطح زبان لازم برای شغل مورد نظر.
  • داشتن تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی در آلمان.

اگر در پایان ماه ششم نتوانید یک شغل مهندسی صنایع در آلمان پیدا کنید، ویزای شما تمدید نخواهد شد!

کارت شانس آلمان برای مهندس صنایع

به خاطر داشته باشید که امروزه کارت شانس آلمان در سفارت این کشور در ایران جایگزین ویزای جستجوی کار شده است و تنها برای کارت شانس وقت صادر می‌شود. کارت شانس به شما 12ماه مهلت حضور در آلمان جهت کاریابی را بر اساس شرایط شما (مدارک تحصیلی، سابقه کاری و …) می‌دهد.

این کارت با یک سیستم امتیازدهی دقیق کار می‌کند و شما باید حداقل 6 امتیاز دریافت کنید تا واجد شرایط دریافت آن شوید.

5- ویزای کارگر ماهر برای مهاجرت مهندس صنایع به آلمان

اگر شما بتوانید با ارائه‌ی مدرک تحصیلی خود وارد بازار کار مهندسی صنایع در آلمان و در یک شرکت آلمانی استخدام شوید، واجد شرایط دریافت ویزای کاری آلمان خواهید بود. برای دریافت این ویزا، باید مدارک تحصیلی شما در آلمان مورد تایید قرار گیرد.

بهتر است در مورد محدودیت سنی ویزای کاری آلمان نیز بدانید که اگر سن‌تان بیش از 45 سال باشد و برای اولین‌بار درخواست آن را داشته باشید، باید حداقل 48,180 یورو در سال درآمد داشته باشید تا موفق به دریافت ویزا شوید. این میزان، حتما باید در قرارداد کاری شما ذکر شده باشد.

نکات زیر را نیز در مورد ویزای کاری آلمان بخوانید:

  • حداکثر میزان اعتبار این ویزا 4 سال است.
  • شما تنها به میزان مدت قراردادتان مجاز به حضور در آلمان هستید.
  • با دریافت این ویزا، می‌توانید خانواده‌ی خود را نیز همراه خودتان ببرید.
بازار کار مهندسی صنایع در آلمان

6- بازار کار مهندسی صنایع در آلمان

پس از دریافت ویزای کاری و فراهم کردن شرایط مهاجرت به آلمان به عنوان یک مهندس صنایع، می‌توانید برای دریافت دستمزد مهندس صنایع در آلمان در موقعیت‌های شغلی مختلفی مشغول به کار شوید.

جایگاه‌های شغلی فراوانی برای مهاجرت مهندس صنایع به آلمان وجود دارد که ما در ادامه، به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تکنسین تولید

یک تکنسین تولید باید بتواند استانداردهای محصولات تولیدی در یک کارخانه را تضمین کند، نسبت به تنظیم دستگاه‌ها توجه ویژه داشته باشد و لیست تولیدات را نیز برای بررسی بیشتر و اعمال تغییرات لازم نگه دارد. اگر می‌خواهید در این جایگاه شغلی مشغول به کار شوید، باید حداقل مدرک کاردانی مهندسی یا فناوری تولید را داشته باشید.

بارزس ارزیابی کیفیت

یکی از راه‌های دستیابی به حقوق یک مهندس صنایع در آلمان این است که به‌عنوان بازرس ارزیابی کیفیت استخدام شوید. وظیفه‌ی این بازرسین بررسی کیفیت محصولات تولید شده پیش از انتقال آن‌ها به انبار یا فروشگاه‌هاست.

این بازرسین به‌طور اتفاقی محصولاتی را برای ارزیابی انتخاب می‌کنند و همواره لیست سوابق تضمین کیفیت را برای بررسی صحت ارزیابی نگه‌داری می‌کنند.

طراح صنعتی

وظیفه‌ی طراحان صنعتی، طراحی محصولات تولیدی شرکت‌هاست. درآمد مهندسان صنایع در آلمان برای طراحان صنعتی نسبتا بیشتر از سایر بخش‌هاست و این افراد موظف به ترسیم نقشه‌ها و طرح‌ها و تعیین مواد لازم برای تولید هستند. آن‌ها باید هزینه‌های تولید را برآورد کنند و برای تعیین میانگین زمان تولید هر محصول با متخصصین تولید هماهنگ باشند.

طراحان صنعتی معمولا مدرک خود را در زمینه‌ی طراحی صنعتی یا مهندسی صنایع از دانشگاه دریافت می‌کنند.

ناظر تولید

ناظران تولید روزانه بر سطوح مختلف محصولات تولیدی یک کارخانه نظارت می‌کنند. آن‌ها وظایف مختلف تولید را به کارکنان می‌سپارند و نحوه‌ی تنظیم دستگاه‌ها را برای تولید باکیفیت‌تر تعیین می‌کنند. ناظران تولید برای استخدام در آلمان باید مدرک مهندسی صنایع یا صنایع ساخت داشته باشند و چندسال نیز در این کار فعالیت کرده باشند.

لازم است بدانید که بازار کار مهندسی صنایع غذایی در آلمان چیزی متفاوت از مهندسی صنایع است. به عبارت دیگر شرایط استخدام مهندس صنایع غذایی در آلمان ربطی به مهندسی صنایع ندارد و اگر به دنبال آن هستید، باید مسیر درست مهندسی صنایع غذایی را پیش بگیرید.

Glassy-Elbbrücken-in-Hamburg
Glassy-Elbbrücken-in-Hamburg
همینجا فرم ارزیابی را پرکنید. به زودی برای مشاوره تخصصی با شما تماس می گیریم.

7- میزان درآمد مهندس صنایع در آلمان

اگر به عنوان یک مهندس صنایع قصد مهاجرت به آلمان را دارید، بهتر است بدانید که حقوق مهندسین صنایع در آلمان حداقل 1470 یورو در ماه است. درآمد ماهیانه مهندس صنایع در آلمان بسته به مدرک تحصیلی، جایگاه شغلی و میزان سابقه‌ی کاری به طور میانگین 3200 یورو در ماه خواهد بود که این مبلغ می‌تواند تا 5080 یورو در ماه نیز افزایش پیدا کند.

میانگین حقوق و درآمد مهندس صنایع غذایی در آلمان نیز 5010 یورو در ماه است و می‌تواند تا 7970 یورو در ماه نیز افزایش یابد!

8- بهترین شهرهای آلمان برای کار مهندسی صنایع

برای اینکه بتوانید به بالاترین میزان حقوق و درآمد مهندس صنایع در آلمان برسید، باید در بهترین شهرهای آلمان کار پیدا کنید.

شما با حضور در برترین شهرهای آلمان می‌توانید خدمات اجتماعی بهتر دریافت کنید و از درآمد بیشتری نیز بهره‌مند شوید. در ادامه‌ی این مقاله می‌خواهیم شما را با بهترین شهرهای آلمان برای مهندسین صنایع آشنا کنیم:

بهترین شهرهای آلمان برای کار مهندسی صنایع ادامه بهترین شهرهای آلمان برای کار مهندسی صنایع
برلین کلن
فرانکفورت دوسلدورف
مونیخ لایپزیگ
هامبورگ بن
اشتوتگارت دارمشتات
مهاجرت مهندس صنایع به آلمان
German-radar-station-in-bavaria

9- معایب کار مهندسی صنایع در آلمان

یکی از مهم‌ترین مسائلی که مهاجرین در آلمان با آن مواجه می‌شوند، الزام به یادگیری زبان آلمانی است. شما باید حداقل مدرک زبانی مورد نیاز برای آلمانی را به مراکز کاریابی ارائه دهید تا مسیر استخدام شما بهتر طی شود.

از طرفی هزینه‌ی زندگی در برخی از شهرهای بزرگ آلمان نسبت به سایر شهرهای اروپایی بالاست اما از امکانات رفاهی مناسبی نیز بهره‌مند است.

به علت حضور بسیار بالای متخصصین صنایع مهندسی ممکن است پروسه‌ی کاریابی نیز برای شما کمی طولانی و پیچیده باشد.

10- هزینه زندگی در آلمان

از تاثیرگذارترین عوامل در مهاجرت به کشورهای مختلف از جمله آلمان، هزینه‌های زندگی در آنجاست. به عبارت دیگر شما با حقوق و درآمد مهندس صنایع در آلمان باید بتوانید هزینه های زندگی این کشور را بپردازید.

پس شما به‌عنوان یک مهندس صنایع که قصد مهاجرت انفرادی یا خانوادگی به آلمان را دارید، لازم است از هزینه‌های زندگی در این کشور مطلع باشید تا بتوانید شغلی پیدا کنید که هزینه‌های زندگی شما را پوشش دهد.

بطور میانگین یک‌نفر در آلمان برای زندگی ماهانه به 850 تا 1200 یورو نیاز خواهد داشت و یک خانواده‌ی چهارنفره نیز می‌توانند با 3500 تا 4500 یورو در ماه امورات زندگی خود را بگذرانند.

در جدول زیر، برخی از اصلی‌ترین هزینه‌های زندگی در کشور آلمان را خواهید خواند:

نوع هزینه مبلغ هزینه (به یورو)
مواد غذایی و رستوران 50 تا 150
حمل و نقل ماهانه 30 تا 90
اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه: 627.79 تا 829.38
امکانات تفریحی 12.00 تا 34.11
قبوض 237.01
حقوق و درآمد مهندس صنایع در آلمان

11- تحصیل مهندسی صنایع در آلمان

بهترین دانشگاه های آلمان رشته مهندسی صنایع را در مقاطع مختلف ارائه می‌دهند و شما با دریافت ویزای تحصیلی مناسب می‌توانید این رشته را در آلمان یاد بگیرید. برخی از برنامه های ارائه شده در رشته مهندسی صنایع در آلمان عبارتند از:


پرسش های متداول بازار کار مهندسی صنایع در آلمان

✅ بازار کار مهندسی صنایع در آلمان در کدام شهرهای آلمان بهتر است؟

برلین، فرانکفورت، مونیخ و اشتوتگارت جزو بهترین شهرها برای مهندسی صنایع هستند.

✅ مهم‌ترین شرط مهاجرت مهندس صنایع به آلمان چیست؟

داشتن مدرک از دانشگاه معتبر و تسلط کافی به زبان آلمانی.

✅ اصلی‌ترین شرایط کار مهندسی صنایع در آلمان کدام است؟

دریافت ویزای کاری آلمان و داشتن مدارک معادل‌سازی‌شده از مهم‌ترین شرایط است.

✅ استخدام مهندس صنایع در آلمان در چه موقعیت‌هایی امکان‌پذیر است؟

ناظر تولید، تکنسین تولید، طراح صنعتی و بازرس ارزیابی کیفیت از موقعیت‌های شغلی مهندسی صنایع در آلمان هستند.

✅ هزینه زندگی برای یک خانواده چهارنفره در آلمان چقدر است؟

هزینه زندگی یک خانواده چهارنفره در آلمان به 2,969.8 یورو در ماه می‌رسد.

به این مقاله امتیاز دهید

3.5/5 - (2 امتیاز)

جمع بندی

Conclusion

ورود به بازار کار آلمان شرایط و سختی‌های خاص خود را دارد اما می‌تواند آینده‌ی خوبی را  برای شما به همراه داشته باشد. شما برای مهاجرت به آلمان به عنوان یک مهندس صنایع حتما باید مدارک خود را معادل‌سازی کنید تا مورد تایید آلمان باشد. پس از مهاجرت نیز می‌توانید در موقعیت‌های شغلی متنوعی مانند ناظر تولید، طراح صنعتی، بازرس ارزیابی کیفیت و صدها جایگاه شغلی فعالیت کنید و حداکثر تا 5080 یورو در ماه نیز درآمد داشته باشید.

در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا فرم مشاوره مهاجرت را پر کنید.

0 پرسش و پاسخ

question mark orange توصیه می کنیم پس از ارسال سوال خود، پرسش و پاسخ های انجام شده در همین بخش را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

  • مشاوره رایگان: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 10 الی 18