لگالایز مدارک در سفارت آلمان
اگر به دنبال مهاجرت به آلمان هستید، باید بدانید که مدارک شما باید تاییدیههای رسمی لازم را دریافت کنند و اصطلاحاً مراحل لگالایز مدارک توسط سفارت آلمان پیش برود. شما با شناخت مراحل و شرایط لگالایز مدارک میتوانید به خیالی برای اخذ تاییدیهها اقدام کنید. ما در این مقاله به بررسی لگالایز مدارک در سفارت آلمان پرداختهایم و با استفاده از مطالب دو سایت معتبر سفارت آلمان و شرکت ویزامتریک به پرسشهای زیر پاسخ خواهیم داد:
- لگالایز مدارک در سفارت آلمان چیست؟
- تایید و تصدیق مدارک در سفارت آلمان مربوط به چه مدارکی است؟
- مراحل لگالایز مدارک در سفارت آلمان چیست؟
- چگونه وقت لگالایز سفارت آلمان را دریافت کنم؟
- هزینه تایید مدارک سفارت آلمان چقدر است؟
- و …
فهرست محتوای مقاله
- بررسی لگالایز مدارک در سفارت آلمان
- 1. لگالایز یا لگال مدارک چیست؟
- 2. چه مدارکی نیاز به تصدیق در سفارت آلمان دارند؟
- 3. آیا لگالایز مدارک در سفارت آلمان الزامی است؟
- 4. مراحل لگالایز مدارک برای مهاجرت به آلمان کدامند؟
- 5. لگالایز کپی یا رونوشت مدارک چگونه انجام میشود؟
- 6. هزینه تایید مدارک سفارت آلمان چقدر است؟
- 7. نکات مهم در تایید و تصدیق مدارک در سفارت آلمان کدامند؟
بررسی لگالایز مدارک در سفارت آلمان
لگالایز مدارک در سفارت آلمان اقدامی است که تمامی کسانی که به مهاجرت به این کشور اروپایی فکر میکنند به نحوی با آن درگیر خواهند بود. تایید و تصدیق مدارک در سفارت آلمان باید به صورت قانونی و با طی کردن دقیق مراحل ذکر شده در سایت سفارت و ویزامتریک طی شود تا در ادامه مسیر مهاجرت برایتان مشکلی ایجاد نکند. لازم به ذکر است در این مسیر هزینه تایید مدارک سفارت آلمان باید پرداخت شود.
ما در این مقاله گام به گام مراحل لگالایز مدارک در سفارت آلمان را مطابق آنچه در وبسایت این سفارت آمده است، تشریح میکنیم. پس برای آشنایی با نحوه دریافت وقت لگالایز سفارت آلمان همراه ما بمانید و فایل پایان مقاله شامل لیستی از اسامی مترجمان رسمی دادگستری را از دست ندهید.
آدرس اینستاگرام موسسه سروش فردا: eurolife@ کلیک کنید.
در نظر داشته باشید مشاورین موسسه حقوقی سروش فردا ، همگی تعلیم کافی را برای پاسخگویی به سوالات شما دیده اند. می توانید پس از خواندن این مقاله با موسسه حقوقی سروش فردا تماس بگیرید و مشاوره کامل رایگان دریافت کنید.
همچنین می توانید سوالات خود را در بخش پرسش و پاسخ این مقاله نیز مطرح کنید تا توسط مشاورین ارشد موسسه به آنها پاسخ داده شود.
1. لگالایز یا لگال مدارک چیست؟
اکثر مدارک از مدارک تحصیلی گرفته تا مدارک شناسایی، تنها در محدوده مرزی کشور صادرکننده دارای اعتبار است.
متقاضیان مهاجرت بسته به روش مهاجرت ممکن است به ارائه همه یا برخی از این مدارک احتیاج داشته باشند. به همین جهت سفارتهای کشورهای مختلف معمولاً ساز و کاری را برای لگالایز یا اصطلاحاً لگال کردن طراحی نمودهاند.
خوب است بدانید که کلمه لگالایز (Legalize یا Legalise) در انگلیسی یک فعل است که دیکشنری Longman آن را «قانونی کردن کاری به منظور مجاز کردن انجام آن کار برای مردم» معنی کرده است.
2. چه مدارکی نیاز به تصدیق در سفارت آلمان دارند؟
بسته به اینکه با چه روشی قصد مهاجرت به آلمان دارید، لیست مدارک لازم برای دریافت تاییدیه و لگالایز تعیین میشود.
خوب است بدانید که برای مهاجرت تحصیلی به آلمان نیاز به دریافت تاییدیه مدارک و لاگالایز ندارید مگر آنکه دانشگاه انتخابیتان مشخصاً از شما دریافت تاییدیه مدارکتان را بخواهد.
2.1. مدارک نیازمند لگالایز در روش مهاجرت کاری به آلمان
قصد دریافت ویزای کاری آلمان را دارید؟ با لگالایز مدارک زیر، اولین قدم جهت کار در آلمان را به دست آورید:
- 1. سوابق شغلی
- 2. گواهی اشتغال
2.2. مدارک نیازمند لگالایز در روش مهاجرت به آلمان با سرمایه گذاری
متقاضیان اخذ اقامت آلمان از طریق سرمایه گذاری باید بتوانند مدارک مرتبط با سرمایه خود از سند ملک و مستغلات گرفته تا سایر اموال مانند خودرو را به تایید برسانند و به صورت قانونی نشان دهند که میتوانند برنامه سرمایه گذاری خود را عملی کنند.
2.3. مدارک عمومی مدارک نیازمند لگالایز برای مهاجرت به آلمان
مدارک زیر تقریباً در تمامی روش های مهاجرت به آلمان لازم است و باید از طرف سفارت تاییدیه دریافت کند:
- 1. مدارک شناسایی
- 2. گواهیهای ثبت احوال و سند ازدواج
- 3. مدرک نظام وظیفه
- 4. وکالت نامه ها
3. آیا لگالایز مدارک در سفارت آلمان الزامی است؟
برای مهاجرت به کشور آلمان تایید و تصدیق مدارک در سفارت آلمان الزامی است. نهادها و دادگاههای آلمان مسئول این امر هستند و در بسیاری مواقع تنها در صورت تأیید اصالت مدرک یا ارزش استنادی آن مدارک شما را مورد تأیید و پذیرش قرار میدهند.
حتی مدارک هویتی مانند شناسنامه یا سند ازدواج نیز جهت استفاده توسط نهادهای آلمانی معمولاً باید توسط مراجع قانونی تصدیق شده باشند.
توجه داشته باشید که:
1. تنها اسناد رسمی قابل تصدیق هستند و در روند لگالایز مدارک در سفارت آلمان در ایران، ابتدا باید سند مربوطه توسط مترجم رسمی پذیرفته شده توسط سفارت، به آلمانی ترجمه شود.
2. وجود هر گونه شک و تردید در خصوص اصالت مدرک یا نادرست بودن محتوای مدرک به هر دلیلی، باعث رد تقاضای تایید و تصدیق مدارک در سفارت آلمان میشود.
مراحل کامل لگالایز، تایید و تصدیق مدارک در سفارت آلمان را در قسمت بعدی خواهیم خواند.
4. مراحل لگالایز مدارک برای مهاجرت به آلمان کدامند؟
جهت لگالایز و تایید و تصدیق مدارک برای مهاجرت به آلمان باید مراحل زیر را دنبال نمایید:
- 1. ترجمه مدارک
- 2. تاییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه
- 3. وقت تایید مدارک سفارت آلمان در ویزامتریک
- 4. مراجعه حضوری به ویزامتریک
- 5. ارائه مدارک لازم
4.1. مرحله اول لگالایز مدارک: ترجمه مدارک
اولین مرحله، ترجمه مدرک یا سند رسمی مورد نظر توسط یک مترجم رسمی به زبان آلمانی است. توجه داشته باشید که این مدرک حتما باید توسط مترجمی ترجمه شود که در فهرست وزارت امور خارجه ایران یا دادگستری ایران به عنوان مترجم مورد تایید اعلام شده باشد.
4.2. مرحله دوم لگال مدارک: تاییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه
در گام دوم شما باید مدارک ترجمه شده را برای اخذ تاییدیه به وزارت دادگستری ایران و سپس به وزارت امور خارجه ایران (اداره تأیید مدارک) ببرید و تاییدیه اولیه مدارک را دریافت کنید.
دقت داشته باشید که این تاییدیه به مدت یک سال برای ارائه به سفارت آلمان معتبر است.
نکته مهم: برخی از مترجمین تایید شده در مقابل دریافت هزینه بیشتر مرحله دوم را نیز خودشان انجام داده و تأییدیههای اولیه لازم توسط وزارت دادگستری و امور خارجه ایران را دریافت میکنند.
4.3. مرحله سوم لگالایز: وقت لگالایز سفارت آلمان
سومین مرحله، گرفتن وقت لگالایز سفارت آلمان است. در این مرحله با وقت تایید مدارک سفارت آلمان در ویزامتریک حضور خواهید یافت.
این کار ممکن است منجر به صرف زمان بیشتری توسط شما شود. زیرا محدودیتهایی برای زمان باز شدن وقت تایید مدارک سفارت آلمان وجود دارد.
ویزامتریک تعرفه خدمات تصدیق مدارک را محاسبه و به همراه هزینه تصدیق مدارک توسط سفارت از شما اخذ خواهد نمود.
4.3.1. نحوه گرفتن وقت تایید مدارک از ویزامتریک و سفارت
نحوه گرفتن وقت تایید مدارک از ویزامتریک و سفارت به صورت آنلاین انجام میشود. برای این کار باید به سامانه تعیین وقت سفارت آلمان مراجعه و وقت مورد نظر خود را رزرو نمایید.
برای ورود به این سامانه روی لینک مقابل کلیک کنید: Appointment
هنوز 2 مرحله مهم دیگر باقی مانده است. همراه ما بمانید.
4.4. مرحله چهارم تصدیق مدارک: مراجعه حضوری به ویزامتریک
مدتی پس از قرار گرفتن در لیست انتظار قرار ملاقات در سایت سفارت و دریافت وقت ملاقات برای آغاز قرایند لگال شدن مدارک، باید در زمان تعیین شده به آدرس زیر مراجعه نمایید:
- تهران – خیابان خالد اسلامبولی (وزرا)، نبش خیابان بیست و یکم، پلاک 137، ساختمان شیراز، طبقه اول، کدپستی: 1513933134
هزینههای مربوطه باید به یورو پرداخت شوند و در روز مقرر حتما باید به مقدار کافی یورو برای پرداخت هزینههای ویزامتریک و سفارت به همراه داشته باشید.
توجه داشته باشید که به اندازه لازم پول خرد به همراه داشته باشید تا در پرداخت دقیق هزینهها با مشکلی روبهرو نشوید. بهتر است قبل از مراجعه، هزینه ها را به دقت بررسی کنید.
4.4.1. شرایط حضور پیک یا نماینده به جای متقاضی در ویزامتریک
در صورتی که خودتان به هر دلیلی امکان مراجعه در وقت تعیین شده ویزامتریک برای لگالایز مدارک توسط سفارت آلمان را ندارید، میتوانید مدارک را جهت تایید با پیک یا نماینده ارسال کنید.
نفر جایگزین باید نامهای غیر رسمی از طرف شما به زبان آلمانی، انگلیسی یا فارسی به همراه داشته باشد که در آن، ایشان را برای این کار مامور کرده باشید. در غیر این صورت از ورود نماینده شما ممانعت به عمل خواهد آمد.
دقت کنید که نام پیک یا شخص مورد نظر باید هنگام رزرو نوبت ذکر شده باشد.
4.5. مرحله پنجم لگالایز: ارائه مدارک لازم
- 1. داشتن کارت شناسایی معتبر:
برای تعیین هویت لازم است که مدارک شناسایی مانند شناسنامه خود را ارائه کنید. - 2. نامه توضیح دلایل نیاز به لگالایز مدارک:
در وقت مراجعه به ویزامتریک برای لگالایز مدارک سفارت آلمان، باید یک نامه به زبان انگلیسی داشته باشید که در آن دلیل نیاز شما به تصدیق مدارک به وضوح شرح داده شده باشد.
در صورتی که سند ازدواج شما نیز نیاز به تصدیق داشته باشد، حتما سند اصل شناسنامه طرفین را همراه داشته باشید تا سفارت برای تایید صحت ازدواج شما و صحت هویت زوجین با مشکل روبهرو نشود.
5. لگالایز کپی یا رونوشت مدارک چگونه انجام میشود؟
برای مورد تایید و تصدیق بودن کپی مدارک، خود مدارک باید مورد تایید سفارت باشند و یک کپی ساده از اصل مدارک مورد تایید نخواهد بود. برای دریافت تاییدیه کپی نیز باید:
- 1. از سفارت و ویزامتریک وقت بگیرید.
- 2. به ویزامتریک برای دریافت تاییدیه در تاریخ مقرر مراجعه کنید.
- 3. هزینه های مربوطه را بپردازید.
6. هزینه تایید مدارک سفارت آلمان چقدر است؟
به طور کلی هزینه های لگالایز و تایید مدارک سفارت آلمان شامل موارد زیر است:
- 1. هزینه تصدیق مدارک
- 2. هزینه تایید کپی ها
- 3. هزینه خدمات اضافی ویزامتریک
6.1. هزینه تایید و تصدیق مدارک در سفارت آلمان
هزینه مربوط به تصدیق مدارک در سفارت آلمان برای کلیه مدارک 30 یورو است. البته در موارد زیر استثناء وجود دارد و خدمات رایگان است:
- 1. گواهی فوت برای کسانی که قبل از فوت توسط یک نهاد آلمانی بازنشسته شده باشند.
- 2. لگالایز مدارک برای دانشجویان در آلمان در صورت ارائه ایمیل و مکاتبات رسمی با مراکز آموزشی یا سایر نهادهای مرتبط تا سقف 5 سری.
- 3. در صورت ارائه پذیرش از دانشگاهها یا موسسات معتبر عالی آلمان (تنها یک مورد).
6.2. هزینه تایید کپی ها در مراحل لگالایز مدارک
هزینه مربوط به تایید کپیها برای کلیه مدارک 25 یورو است. البته در موارد زیر استثناء وجود دارد و خدمات رایگان است:
- 1. برای دانشجویان مشغول به تحصیل در آلمان
- 2. برای متقاضیان اخذ پذیرش در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بدون قرارداد کاری در آلمان
- 3. تایید کپیها برای متقاضیان یا دانشجویان در آلمان در صورت ارائه ایمیل و مکاتبات رسمی با مراکز آموزشی یا سایر نهادهای مرتبط تا سقف 5 سری
- 4. در صورت پذیرش قطعی با ارائه مدرکی دال بر پذیرش قطعی و تایید شده تنها در دو سری
- 5. برای دارندگان بورسیه DAAD تا دو سری اضافه بر موارد فوق
- 6. برای بازنشستگان فقط در صورتی که قصد انجام امور بازنشستگی را داشته باشند.
6.3. هزینه خدمات اضافی ویزامتریک آلمان
شرکت ویزامتریک آلمان خدمات زیر را هم در صورت درخواست مراجعین انجام میدهد:
- تصدیق مدارک: 8 یورو
- کپی برابر اصل: 11 یورو
- فتوکپی از مدارک: هر صفحه 30 سنت
این هزینه ها جهت انجام خدمات بوده و قابل استرداد نیست.
7. نکات مهم در تایید و تصدیق مدارک در سفارت آلمان کدامند؟
- ممکن است تاریخی که سفارت به عنوان وقت لگالایز برایتان تعیین میکند، فاصلهی زیادی با تاریخ اعلام نتایج داشته باشد چرا که صف انتظار برای وقت تایید مدارک سفارت آلمان در ویزامتریک طولانی است. بنابراین در اولین فرصت برای دریافت وقت اقدام کنید.
- لیست کامل مدارکی که باید به تایید برسانید، آماده کنید تا هیچ مدرکی از قلم نیفتد.
- با وکیل مهاجرت به آلمان مشورت کنید و این مرحله را با همراهی یک متخصص پیش ببرید تا مشکلی پیش نیاید.
- مراحل لگالایز مدارک را به ترتیب و با دقت پیش ببرید و هیچ مرحلهای را برای تسریع روند اداری خود حذف نکنید چرا که بدون پیشبرد یک مرحله، عبور از مرحله بعدی میسر نخواهد بود.
- از آدرس ایمیلی که در مراحل گرفتن وقت تایید مدارک سفارت آلمان وارد میکنید، مطمئن باشید و حتماً بررسی کنید که به آن دسترسی داشته باشید چرا که نتایج مربوطه و تاریخ تعیین شده از طریق همان ایمیل به شما اعلام میشود.
- در مراحل ثبت درخواست برای وقت لاگالایز، اطلاعات خود را حتما به زبان لاتین وارد کنید.
فراموش نکنید که اگر ویزامتریک یا سفارت در اصالت و اعتبار مدارک مردد باشند، درخواست شما رد خواهد شد.
برای آشنایی با لیست مترجمان رسمی زبان آلمانی در تهران روی این فایل کلیک کنید.
سوالات متداول لگالایز مدارک در سفارت آلمان
مدارک لازم در مسیر مهاجرت شما مانند مدارک شغلی، سند ازدواج، مدارک مالی و … باید در سفارت آلمان مورد تایید و تصدیق قرار گیرد.
مراجعه به هر دو مرجع سفارت آلمان و ویزامتریک برای لگالایز مدارک الزامی است.
مراحل لگالایز مدارک شامل ترجمه رسمی مدرک، اخذ تاییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه ایران، دریافت وقت لگالایز و حضور در روز مقرر در ویزامتریک است.
برای دریافت وقت لگالایز سفارت آلمان باید به سایت سفارت آلمان و بخش تایید و تصدیق مدارک مراجعه کنید.
برای کلیه مدارک هزینه مربوط به تصدیق مدارک در سفارت آلمان 30 یورو و هزینه مربوط به تایید کپیها 25 یورو است.
جمع بندی
لگالایز مدارک در سفارت آلمان تنها راهی است که به وسیله آن میتوانید صحت مدارک خود را اثبات کنید و از آنها در کشور آلمان استفاده نمایید. تایید و تصدیق مدارک مستقیماً در سفارت آلمان و ویزامتریک صورت میگیرد و متقاضیان پیش از مراجعه به این مراجع، باید مراحلی مانند ترجمه مدارک و دریافت تاییدیه دادگستری را انجام دهند. هزینه تایید مدارک سفارت آلمان برای هر مدرک حدود 55 یورو است که هزینه های خدمات شرکت ویزامتریک نیز به آن اضافه میگردد. وقت لگالایز سفارت آلمان را میتوانید مستقیماً و به صورت آنلاین از سایت سفارت دریافت کنید.
در صورت تمایل برای مشاوره تخصصی با مشاورین ارشد موسسه حقوقی سروش فردا فرم مشاوره مهاجرت را پر کنید.
0 پرسش و پاسخ
توصیه می کنیم پس از ارسال سوال خود، پرسش و پاسخ های انجام شده در همین بخش را مطالعه کنید.